Italian Boy 4

BAB  4

PINTU  kereta  aku  hempas  sekuat  hati.  Biar  tercabut  pintu  kereta  dia  tu.  Sakitnya  hati  aku!  Angin  apa  yang  serang  dia  tu?  Lain  kali  kalau  terpaksa,  tak  payah  nak  offer  aku  ikut  sekali  atau  apa.  Tak  payah  nak  muncul  depan  aku  langsung! 

Harap  muka  saja  kacak,  perangai  macam  tahi  unta!  Dia  meninggalkan  aku  begitu  saja.  Memang  dasar… 

“Marahnya.”  Tegur  mama  sebaik  saja  aku  menghempas  bagpack  aku  ke  lantai  rumah.  Tak  cukup  dengan  itu,  aku  pijak-pijak  bagpack  aku  tu  bagai  aku  memijak  Benji.

“Dia  tu  kerek  nak  mampus,  mama.  Lain  kali,  Oddie  tak  nak  tengok  muka  dia  lagi.  NeverEverEverrrrr!”  aku  menjerit  sakit  hati.  Bahu  mama  terhinggut-hinggut  menahan  gelak.  Aku  menghempas  tubuh  ke  sofa  sambil  berpeluk  tubuh. 

“Bukan  Oddie  suka  dia  ke?”  mengeluh  aku  mendengar  soalan  mama. 

“Uh-uh.  Tu  dulu.  Sebelum  Oddie  dapat  peluang  untuk  berbual  dengan  dia.  Sekarang  hew.  Memang  taklah!”  aku  menjulingkan  mata  ke  atas.  Aku  memang  bodoh  kalau  suka  kat  dia  lagi.  Dilayan  macam  tahi  unta  saja.  Tahi  unta  pun  dapat  layanan  lagi  bagus  daripada  ni.
 
“Baka  cantik  kalau  dengan  dia.”  Mama  menyenggol  bahuku.  Kening  diangkat-angkat  dengan  riak  nakal. 

“Mama  ingat  kami  ni  kucing  ke?  Tak  kisahlah  baka  macam  mana  pun.  Oddie  tak  nak  dia!  Fullstop!”  rasa  nak  mengamuk.  Kesian  mama  kena  tempias.  Mujur  mama  terkekeh-kekeh  saja  gelakkan  aku. 

“Kenapa  sampai  jadi  macam  ni?”

“Dia  sombong.  Oddie  tak  tahan  dengan  orang  sombong-sombong  ni.  Takut  tertangankan  dia.”  Aku  merungut  geram.  Mama  tersenyum. 

“Oddie.  Dia  mungkin  malu  dengan  Oddie.”

“Mama,  malu  dengan  sombong  tu  besar  bezanya.” 

“Nanti  mama  cakap  dengan  Aunty  Marlynn.”

“Suruh  Aunty  Marlynn  berhenti  pujuk  dia  untuk  dekat  dengan  Oddie.”  Aku  berkata  lantas  bangun.  Aku  dengar  mama  mengeluh.  Maaflah  mama,  Oddie  tak  dapat  penuhi  permintaan  mama  tu.  Cukuplah.


WHERE  are  you?”  tak  perlu  kenalkan  diri,  aku  dah  tahu  dah  suara  siapa  yang  menelefon.  Dia  lagi,  dia  lagi.  Aku  jadi  meluat  dengan  dia. 

“Butik.  Why?”

Wait  up.”  Tut…  tut…  mudah  aje  dia  matikan  panggilan.  Macam  mana  dia  dapat  nombor  aku  huh?  Lagi  satu,  adakah  ini  bermakna  yang  dia  akan  jumpa  aku  lagi  sekali?  Hantuk  kepala  kat  meja  dua  kali.  Aku  tak  nak  jumpa  dia  dah. 

Sepuluh  minit  kemudian,  dia  sampai.  Ringkas  sekali  dia  hari  ni.  Hanya  berbaju-t  kosong  warna  putih  dan  berseluar  pendek  warna  kuning  mustard.  Cermin  mata  Ray  Ban  tersangkut  di  hidung.  Biasalah,  gaya  orang  kerek. 

Tahu  pulak  dia  kat  mana  butik  aku? 

Dia  masuk  ke  butik  dan  terus  duduk  di  kerusi  menunggu  tanpa  aku  pelawa.  Aku  memandangnya  pelik.  Saleha  lagilah  sampai  ternganga-nganga.  Mesti  dia  ingat  orang  asing  datang  nak  beli  pakaian  di  butik  aku. 

“Nak  apa?”  soalku  kerek. 

“Mama  ajak  pergi  rumah.”  Jawabnya.  Yelah,  diakan  hanya  cakap  benda  yang  penting  saja?

What  for?”  Aunty  Marlynn  ni  memang  tak  serik  agaknya.

I  don’t  know?”  dia  angkat  bahu.

“Awak  baliklah  dulu.  Petang  nanti  saya  datang.  Busy  ni.”  Aku  memberi  alasan.  Dia  menyilangkan  kaki  dan  bersandar  ke  kerusi  sambil  berpeluk  tubuh.  Oh,  itu  tanda  dia  nak  tunggu  aku.  Aku  nak  mengelak  dari  berhadapan  dengan  dia. 

“Pergilah  dulu.”  Tak  faham-faham  lagi  ke?  Nak  aku  cakap  Bahasa  Itali  ke?  Mujur  aku  tak  pandai.  Dia  angkat  kening,  tayang  muka  ‘I’ll  stay!’

“Pusingkan  OPEN  sign  tu  pada  CLOSED.”  Arahku.  Siapa  suruh  menyibuk? 

Why?”

“Waktu  rehat  ni,  waktu  untuk  menyusun  stok  dan  mengambil  gambar.”  Aku  berkata  dengan  tak  rela.  Dia  menurut,  kemudian,  kembali  duduk  dengan  keadaan  tadi,  silang  kaki  dan  silang  tangan.  Berlagaknya  cara  dia  duduk  pun…

Aku  bergerak  ke  belakang,  mencapai  stok  baju  baru  untuk  dicuba.  Biasanya,  akulah  yang  kena  jadi  model.  Nak  jimat  kos  katakan.  Onesie  corak  harimau  bintang  aku  pakai  di  bilik  persalinan.  Okey,  aku  kena  bawa  balik  yang  ini  sebab  comel! 

Pekerja  aku,  Saleha  yang  tak  banyak  bunyi  itu  terus  mencapai  kamera  lantas  mengambil  gambarku.  Aku  beraksi  ala-ala  harimau  comel  di  depan  kamera.  Okey,  itu  saja  cara  untuk  aku  tarik  minat  pelanggan  untuk  memiliki  onesie  ini.

Benji  menjatuhkan  kakinya  lantas  menongkat  siku  ke  kepala  lututnya.  Dia  memandang  ke  lantai.  Bahunya  terhinggut.  Ketawa?  Lucu  sangat  ke?  Kemudian,  kepalanya  yang  masih  tertunduk  ke  bawah  itu  tergeleng-geleng. 

“Baik  awak  balik  dulu.  Saya  lambat  lagi  ni.  Stok  baju  banyak  sampai.  Saya  kena  cuba  semua.”  Ujarku.  Dia  panggung  kepala.  Mata  tak  habis-habis  pandang  aku  dari  atas  sampai  ke  bawah.  Lepas  tu  aku  tengok  matanya  berhenti  di  ‘ekorku’. 

“Apa  tengok-tengok?  Tak  pernah  nampak  orang  ada  ekor?”  aku  menjelingnya.  Dia  berdiri  dan  menggeliat.  Seketika  kemudian,  dia  menghampiriku.

I’m  gonna  help  you.”  Jari  telunjuknya  jatuh  ke  hidung  aku.  Aku  tersentak. 

Dia  ni  ada  berapa  sikap  ha?  Sekejap  okey,  sekejap  tak  okey.  Rasa  gayat  aku  teruk  bila  dia  sentuh  hidung  aku.  Saleha  pula  pura-pura  busy.  Aduh.  Janganlah  aku  dijadikan  bahan  gosip  dia  dengan  Linda.  Linda  bercuti  hari  ni,  sebab  itulah  aku  di  butik. 

“Nak  tolong  macam  mana?  Ketawa?”  soalku  sinis.

I’ll  be  your  model.”  Dia  mencari  stok  onesie  yang  sama  denganku  lantas  memakainya.  Oh  tuhan,  cutenya!  Lupa  terus  rasa  marah  aku  pada  dia.  Aku  tersenyum.  Saleha  itu  mengawal  senyumnya. 

How  do  I  look?”

This  will  definitely  boost  my  sale.”  Ujarku.  Dia  tersenyum.  Manisnya,  Ya  Allah!  Rasa  gayatku  teruk.  Macam  tak  cecah  bumi  kaki  ni. 


“THANKS…”  ucapku.  Dia  angguk.  Radio  dibuka  dan  dia  mengetuk  stereng  mengikut  rentak  lagu.  Bila  berdua,  dia  kembali  serius.  Kenapa  eh?  Aku  perasan,  bila  ada  orang  lain  antara  kami,  dia  tak  adalah  seserius  ini. 

Aku  membuka  laptop  yang  aku  bawa  lantas  memasukkan  memori  dari  kamera  aku  ke  dalamnya.  Setelah  dapat  diakses,  aku  mula  mengedit  beberapa  gambar  untuk  dimasukkan  ke  dalam  aplikasi  Instagram  yang  berada  dalam  Bluestacks.  Tersenyum  aku  melihat  ‘pertolongan’  dia.  Dia  bukan  bergaya  pun.  Hanya  berdiri  tegak  macam  patung  mannequin  saja. 

Patutlah  dia  hanya  jadi  model  sambilan  kalau  begitu  saja  gaya  yang  dia  pandai  buat.  Sepatah  diarah,  barulah  dia  nak  ikut.  Mungkin  dia  segan  dengan  Saleha  agaknya. 

Dan  memang  betul  kataku,  sebaik  sahaja  gambar  dia  diupload  sebagai  teaser  tadi,  menderu-deru  comment  di  Instagram  yang  menanyakan  aku  tentang  onesie  aku.  Adalah  dua  tiga  orang  yang  gatal  sikit  tanya  aku  siapa  modelnya.  Nakal  betul  customer  aku  ni.  Kadang-kadang  aku  tergelak-gelak  membaca  komen  mereka  yang  tak  ada  kaitan  dengan  jualan  aku. 

You  enjoy  bekerja  sebagai  taukeh  butik?”  aku  pandang  ke  mukanya  sebaik  sahaja  selesai  membalas  komen  pelanggan  aku  yang  agak  gatal  menanyakan  tentang  Benji  itu. 

YeahWhy  wouldn’t  I?”  dia  angguk  bila  mendengar  soalannya  dibalas  dengan  soalan.  Tiba-tiba  aku  ternampak  segaris  senyuman  di  bibirnya.  Aku  ikut  membalas  senyuman.  Dia  kekok  rupa-rupanya.  Fahamlah  aku. 

“Awak  tak  kisah  ke  kena  hantar  saya  balik  ke  butik  semula?”  soalku  tidak  mahu  suasana  terus  menjadi  kekok. 

Nope  don’t  mind.”  Jawabnya  sambil  mengetuk-ngetuk  stereng.  Alah,  itu  aje  yang  dijawab?  Memang  berat  mulut  betullah  dia  ni. 

“Kenapa  mama  awak  nak  jumpa  eh?” 

“Entah.  I  dah  tanya  dia  senyum  aje.”  Jawabnya.  Hm.  Tak  ada  ke  nak  cari  idea  lain  untuk  panjangkan  perbualan  ni?  Akhirnya,  aku  mendiamkan  diri  terus.  Bukan  salah  aku. 


HOW’S  my  idea?”  soal  Aunty  Marlynn  teruja.  Aku  terkaku.  Benji  tertunduk.  Buat  masa  ni,  pergerakan  sebesar  semut  pun  aku  boleh  perasan  sebab  keadaan  kekok  sangat.  Aunty  Marlynn  betul-betul  nak  menantukan  aku  sampai  sanggup  mengemukakan  cadangan  sebegini  di  hadapan  aku  dan  Benji. 

‘Mama  suka  Oddie.  Mama  rasa  Benji  pun  suka  dia.  No,  mama  rasa  Benji  akan  suka  dia...  blah  blah  blah…  blah…  blah…  yada  yada.”  Semuanya  dah  tak  masuk  dalam  kepala  otak  aku  kecuali…

“Mama  suka  kalau  Benji  menikah  dengan  Oddie…”  mungkin  Aunty  Marlynn  sakit  hati  tengok  kami  berdua  terlalu  kaku  antara  satu  sama  lain  agaknya.  Jadi,  dia  ambil  keputusan  untuk  mengkenenkan  kami  terus  secara  berdepan  begini. 

First,  no.”  Benji  bangkit.  Mukanya  serius.  Bukan  setakat  serius.  Muka  dia  merah  tahan  marah.  Keningnya  bercantum.  Okey,  dia  memang  sedang  marah. 

What  were  you  thinking,  mama?  I  baru  habis  belajar.  Mama  nak  suruh  I  nikah  dengan  dia  sebab  mama  suka  dia?  How  ridiculous!”  dia  membentak.  Okey,  bila  dia  marah  dia  bahasakan  dirinya  I  dengan  mama  dia. 

“Mama  tahu  Benji  sukakan  Oddie.”  Aunty  Marlynn  menayang  sengih.  Kening  Benji  semakin  berkerut-kerut.

Nonsense!  Mana  mama  dapat  berita  mengarut  ni?  Benji  suka  Oddie?  Oh  God!”  Benji  berkata  dengan  nada  nak  gelak  sinis  tapi  dalam  masa  yang  sama,  dia  marah.  Tiba-tiba  aku  rasa  kecil  hati  sangat-sangat.  Tak  perlulah  dia  bereaksi  macam  tu.  Macam  aku  ni  hina  sangat.  Kalau  cakap  ‘No’  saja,  aku  boleh  terima  lagi. 

“Benji…”  mama  dia  menjegilkan  mata.  Memberi  isyarat  bahawa  aku  ada  di  situ.  Benji  pandang  aku  sekilas. 

Aunty,  saya  ada  kerja  kat  butik.  Saya  perlu  balik  ke  butik.  Dan  aunty…  tolonglah.  Hentikannya.  Kami  tak  ada  jodoh  berdua.  Saya  harap  aunty  ngan  mama  saya  hentikan  sajalah  usaha  untuk  menjodohkan  kami.  It’s  not  working.  Saya  tak  nak  lepas  ni  keadaan  jadi  awkward.”  Aku  terus  bersuara. 

Ketar  rasanya  tangan  ni  nak  bagi  penampar  kat  Benji.  Apa  dia  ingat  aku  ni  sukalah  kalau  digandingkan  dengan  dia?  Waktu  muda  remaja  dulu  memanglah  aku  suka.  Sekarang  langsung  tak  suka!  Dahlah  mulut  dia  tak  bertapis. 

“Tapi  mama  Oddie  kata  yang  Oddie  suka  dia.”  Aduh.  Kenapa  Aunty  Marlynn  pergi  beritahu  depan  Benji?  Malulah  aku!  Air  muka  Benji  berubah  mendengarnya.  Muka  nampak  macam  bersalah.  Aku  sudah  sesak  nafas.  Rasa  macam  diperangkap  pula. 

“Mama  cakap  aunty  yang  beritahu  dia.  Mana  satu  yang  betul  ni?”  aku  kembali  menyoal.  Saja  nak  mengelirukan  soalan  tu  biar  Benji  fikir  aku  tak  adalah  terhegeh  sangat  dekat  dia.  Mama  cuma  beritahu  yang  aunty  perasan  aku  selalu  tenung  gambar  Benji  saja.  Ah,  biarlah! 

“Hah?”  Aunty  Marlynn  terkejut. 

“Dahlah  aunty.  Saya  minta  maaf.  Pekerja  saya  agak  busy  hari  ni.  Orang  ramai  di  butik  dan saya  pun  ada  kerja-kerja  pengeposan  nak  kena  buat  so...  Saya  kena  balik.”  Ujarku  dengan  satu  nafas. 

Kalau  aku  tarik  nafas,  aku  mungkin  menangis.  Tak  tahu  kenapa,  aku  rasa  sedih  sangat.  Penolakan  Benji…  cara  dia  melayan  aku…  entah?  Kenapa  dia  tak  suka  sangat  dekat  aku  ni?  Apa  dosa  yang  aku  dah  buat?  Aku  taulah  aku  tak  lawa  macam  gadis  bermata  biru  dekat  US  sana  tapi  tak  perlulah  dia  nak  hina-hina  aku  macam  ni. 

“I  hantar.”  Dia  menawar  diri. 

No!”  tiba-tiba  aku  terkasar  dengan  dia.  Aku  dah  seriklah  nak  tengok  muka  dia. 

“Oddie…”  panggilnya. 

“Hey,  teksi  lalu  lalang.  Awak  tak  payah  risaulah.”  Aku  menayang  gigi.  Senak  di  dada  aku  cuba  untuk  tak  hiraukan.  Aku  nak  menangis  sangat.  Entah  kenapa  aku  rasa  betul-betul  terhina. 

“I  hantar.”  Dia  berkeras. 

Aku  cuba  tahan  nafas.  Tahan  air  mata  dari  mengalir.  Macam-macam  cara  aku  cuba.  Akhirnya  berjaya.  Aunty  Marlynn  menayang  muka  simpati.  Aku  cuba  tak  menghiraukan  perasaan  sedih  aku  setiap  kali  terpandangkan  wajah  simpatinya.  Aku  tersenyum  seikhlas  mungkin  pada  Aunty  Marlynn. 

Okay.”  Aku  bereaksi  selamba.


I  DIDN’T  mean  to…” dia  memecah  kesunyian.  Mataku  terkalih  ke  arahnya.  Dari  tadi  aku  terpaksa  berpura-pura  sibuk  membalas  mesej  pelanggan  yang  mahu  membuat  pesanan.  Aku  tak  nak  layankan  sangat  perasaan  sedih  aku  ni  tapi…  bila  dengar  aje  suara  dia,  terus  hati  rasa  bagai  dilapah. 

Hey,  it’s  okay.  Saya  dah  ada  boyfriendlah.  Mama  saya  yang  taksub  sangat  nak  jadikan  awak  menantu  dia.  Awak  jangan  salahkan  mama  awak  tahu?”  soalku.  Kesian  mama.  Sorry  mama,  ini  saja  cara  untuk  pulihkan  hubungan  Benji  dengan  mama  dia.  Dan  ini  saja  cara  untuk  aku  melarikan  diri  dari  Benji. 

“Oh…” 

There  he  is…”  aku  tersenyum  apabila  ternampak  kereta  Honda  Accord  berwarna  kuning  spoon  di  depan  butikku.  Aku  tahu  siapa  gerangannya.  Yalah,  aku  yang  menghantar  Whatsapp  supaya  dia  datang  dan  temani  Saleha  di  butik  sewaktu  aku  dan  Benji  dalam  perjalanan  ke  rumahnya  tadi. 

Kereta  berhenti  di  sebelah  kereta  Ikram.

Tepat  pada  masanya,  Ikram  keluar  dari  butik.  Dia  berjalan  ke  arah  kami.  Benji  menurunkan  cermin  kereta  apabila  Ikram  semakin  hampir.  Tersenyum  lebar  Ikram.  Aku  kena  buat  mesra  dengan  Ikram.  Dia  itukan  ‘boyfriend’  aku? 

“Hai  handsome.”  Tegurku.  Dia  tergelak  kecil. 

“Hai.  Benji  ek?”  soal  Ikram.  Aku  ketap  bibir.  Alamak!  Aku  menghantar  isyarat  mata  kepada  Ikram.  Tapi  dia  berkerut  tak  faham. 

Ikram  inilah  lelaki  yang  mengajarku  cara-cara  nak  drift  bagai  tu.  Dia  bagi  aku  join  kelab  dia.  Memang  syok  gila.  Tapi…  aku  masuk  kelab  itupun  secara  haram.  Haram  maksud  aku  di  sini  ialah,  tanpa  pengetahuan  mama  dan  papa.  Hehehehe.  Ikram  kawan  baikku  semenjak  kami  belajar  di  Universiti  Teknologi  Mara  di  Puncak  Alam  lagi. 

“Yeap.”

“Ikram.  So  kaulah  Benji  yang  selama  ni  diagung-agungkan  oleh…”  kali  ini  aku  jegilkan  mata.  Janganlah  bikin  kantoi  aku! 

“Kau  dah  kenapa,  Bedah?  Juling?”  soalnya  kepadaku.  Shit!  Bahasa  dia  tak  manja  macam  pasangan  pakwe  makwelah  pulak.  Aku  tepuk  dahi.  Kantoi! 

Benji  pandang  aku  dengan  riak…  simpati?  Entahlah.  Sekarang  dia  dah  tahu  Ikram  bukan  pakwe  aku.  Memang  kena  si  Ikram  ni  kejap  lagi.  Segera  aku  membuka  seatbelt  dan  berjalan  keluar  tanpa  mengucapkan  terima  kasih  kepada  Benji.   Malunya  aku,  malunya…  malunya! 


“TAK  ada  mood  nampak.”  Tegur  papa  sebaik  saja  aku  melangkah  ke  dapur.  Tak  perlu  buat  muka  masam,  memang  papa  dah  tahu  kalau  aku  ini  ada  mood  mahupun  tiada.  Lihat  cara  aku  berjalan  saja  dia  dah  kenal.  Ditambah  pula  dengan  rambut  runyai  aku.  Kalau  aku  tak  ada  mood,  nak  betulkan  rambut  pun  aku  rasa  malas. 

            Aku  mencemik.  Geram  bila  teringatkan  Benji.  Sabar  ajelah.  Aku  menjeling  apa  yang  aku  pandang.  Roti,  marjerin,  gula  di  hadapan  papa  yang  sedang  duduk  di  meja  makan.  Sebenarnya,  semua  benda  aku  nak  jeling.  Sakit  hati  punya  pasal.

“Papa  suruh  mama  stop  kenenkan  Oddie  dengan  anak  kawan  dia.”  Aku  mula  mengadu.  Papa  memandang  mama  di  singki  dengan  pandangan  amaran.  Mama  pula  menjeling  aku. 

“Mama  dah  stop  pun  okey?  Aunty  Marlynn  yang  tak  puas  hati.”  Kata  mama  membela  diri. 

Why?”  papa  menyoalku.  Aku  melabuhkan  punggung  ke  sebelah  papa. 

I  don’t  like  her  son,  pa…  I  hate  him.”  rungutku.  Hampir  saja  aku  menangis  bila  teringat  semula  penolakannya.  Perangai  dahlah  asyik  nak  kerek.  Ingatkan  semalam  dah  okeylah  waktu  dia  offer  nak  jadi  aku  punya  model.  Rupa-rupanya  perangai  tetap  sama!

“Mama  kata  Oddie  suka  Benji.”  Papa  bersuara.

I   used  to  like  him.  Bukan  sekarang.  Sekarang  dah  tak  lagi.  Benci  lagi  ada.”  Aku  mengutuk.  Papa  tergelak. 

“Papa,  please  help  me…”  rayuku  pada  papa.  Biarlah  kalau  mama  tak  nak  dengar  kataku  asalkan  papa  dengar.  Dan  kalau  papa  dengar  kata-kataku,  mesti  mama  kena  akur.  So,  memang  aku  kena  berusaha  pujuk  papa  sampai  papa  dengar.

“Papa  boleh  tolong  apa?”  papaku  menyoal  dalam  tawa.  Seronoknya  papa  mengejek  aku. 

I  don’t  know.  Cakaplah  sesuatu  yang  menyedapkan  hati  Oddie.”  Aku  merengus. 

“Oddie  dah  tua  dan  selayaknya  berkahwin.”  Papa  berkata  sambil  tercemik. 

“Papa,  that’s  mean!”  papa  sudah  tergelak  besar.  Mama  ikut  terhinggut-hinggut  bahu  ketawa.  Mereka  berdua  memang  suka  sangat  kenakan  aku.  Ini  yang  malang  bila  jadi  anak  bongsu  mereka.  Yelah,  hubungan  abang  dengan  mama  dan  papa  bukannya  rapat  sangat.  Maklumlah  anak  sulung.  Aku  pula  anak  bongsu…  mestilah  dilebihkan. 

“Papa  tahu.” 

“Papa,  he’s  rude.  Kalau  betul  papa   rasa  Oddie  dah  tua  dan  patut  menikah,  papa  carikan  orang  lain.  Tolonglah  pa.  Yang  pastinya  bukan  Benji.”  Aku  berkata  dengan  nada  nekad.  Tak  tahulah,  dengar  nama  dia  saja  pun  aku  mula  rasa  nak  meludah.  Meluat!  Papa  mengeluh. 

“Nanti  papa  tengok  okey?”

“Papa,  jangan  tengok  aje…”

“Abang,  budak  Benji  tu  sesuai…”  mama  mula  masuk  campur.  Tak  senang  duduk  bila  papa  macam  nak  berkompromi  dengan  aku.  Aku  kena  guna  kuasa  memujuk  lebih  lagi  ni. 

“Dah  dia  tak  suka.  Janganlah  dipaksa.  Awak  pun…”  papa  cuba  memujuk  mama.  Yes!  Papa  sokong  aku.  Aku  jelir  mama  sebaik  saja  papa  memandang  mama.  Mengejek  dia  bila  papa  sokong  aku.  Mama  menjegilkan  matanya. 

“Masalahnya  Tiah  dah  janji  dengan  Lynn.”  Kening  mama  jatuh,  mohon  simpati. 

“Dah  tak  ada  jodoh  diorang  berdua  nak  buat  macam  mana?”  kali  ini  aku  tayang  sengih  bahagia  dekat  mama. 

Rancangan  mama  takkan  berjaya.  Siap  aku  naikkan  ibu  jari  lagi  di  belakang  papa.  Mama  bercekak  pinggang.  Sebaik  saja  papa  pandang  aku,  aku  buat  muka  tagih  simpati.  Biasanya  mama  selalu  kenakan  aku  macam  tu  bila  papa  bersetuju  dengan  dia  dalam  menentang  keputusan  aku.  Hari  ini  aku  dapat  balas  dendam.  Betul-betul  rasa  dendam  terindah.   

“Abang  tahu  dari  mana  diorang  tak  ada  jodoh?”  soalan  dibalas  dengan  soalan.  Daripada  jadi  pergaduhan,  baik  aku  hentikan. 

Stop!  Mama,  macam  ni.  Nak  jadikan  adil  senang  aje.  Bagi  Oddie  cari  sendiri  jodoh  Oddie,  okey?”  aku  menayang  sengih.  Mama  sudah  cemberut  muka. 

“Papa  setuju!”  papa  memetik  jarinya.  Sah-sah  papa  malas  nak  masuk  campur  urusan  siapa  jodoh  aku. 

“Mama  tak  setuju!”  mama  membangkang  dengan  muka  masam. 

“Oh  mama!”  serentak  aku  dan  papa  merengek. 

Mama  melepaskan  keluhan.  Mesti  dia  cair  dengar  papa  merengek  macam  tu.  Tua-tua  pun  romantik  tau?  Sampai  sekarang,  mereka  masih  ada  dinner  date  dan  setiap  bulan  pasti  mereka  akan  ‘getaway’  ke  hotel  mewah. 

Yeah,  sounds  gross  to  me  but…  aku  harap  aku  dapat  jumpa  lelaki  yang  macam  papa  aku.  My  cinta  pertama. 

“Okay,  mama  bagi  masa  dua  bulan  aje.”  Yes

So,  dua  bulanlah  Oddie  nak  pergi  tenangkan  fikiran.”


What?!”  kali  ini  mama  dan  papa  pula  berkata  serentak.  Diorang  tak  suka  kalau  aku  sebut  perkataan  tu  sebab  tenangkan  fikiran  bermaksud,  aku  bercuti  sendirian…  weehehee. 

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design