Italian Boy 5

BAB  5

AKU  menerima  pesanan  ringkas  WhatsApp  daripada  Benji  malam  ni.  Sejujurnya,  setiap  kali  nama  dia  bermain  dalam  fikiran,  pasti  hatiku  rasa  seperti  ditusuk  belati.  Pedih. 

Hey,  you  okay?

Boleh  dia  tanya  aku  soalan  tu?  Aku  okey  ke  lepas  ditolak  mentah-mentah  macam  tu  depan  mak  dia?  Lepas  tu  kantoi  pulak  yang  Ikram  itu  bukan  boyfriend  aku  seperti  yang  aku  gembar-gemburkan?  Siapa  yang  akan  okey  kalau  dah  jatuh  ditimpa  tangga  macam  aku? 

Hey,  aku  sendiri  pun  tak  tahulah  yang  itu  tujuan  mak  dia  nak  jumpa  aku.  Kalau  aku  tahu,  aku  sendiri  takkan  pergi  rumah  berpuaka  tu  sampai  bila-bila.  Dah  dua  kali  aku  rasa  terhina  dekat  rumah  tu  semenjak  dia  ada.  Mentanglah  rumah  dia,  sesuka  hati  aje  nak  layan  aku  macam  aku  tak  ada  perasaan. 

Aku  berkeputusan  untuk  tidak  menghiraukan  langsung  pesanan  daripadanya.  Lukanya  hati  aku.  Malu  lagi  sebab  dia  dah  tahu  yang  aku  suka  kat  dia  selama  ni.  Sekarang  aku  bencikan  dia.  Benci  sangat  sampai  aku  rasa  nak  tinju  muka  dia. 

I  tahu  you  tak  tidur  lagi.  Double  blue  tick.  I  nak  call  boleh?

Kenapa  dia  muncul  untuk  tambah  rasa  sakit  hati  aku  saja.  Kalau  tak  suka  tak  payah  nak  layan  aku!  Apa  yang  susah?  Tak  perlulah  dia  nak  main  tarik  tali  dengan  perasaan  aku. 

Nafas  kutarik  dalam.  Macam  ini  rupa-rupanya  rasa  bila  cinta  bertepuk  sebelah  tangan.  Aku  takkan  hubungi  dia  lagi.  No,  selama  ni  bukan  aku  yang  hubungi  dia.  Tapi  dia  yang  hubungi  aku.  Tiba-tiba  telefon  bimbitku  berbunyi.  See?  Dia  yang  cari  aku. 

“Hello.”  Dengan  malas  aku  angkat  panggilannya.  Malas  nak  bagi  salam. 

“Hey…”  tegurnya. 

“Hey.”  Balasku  semula. 

“Dah  nak  tidur?”

“Yeap.” 

“Pasal  tengah  hari  tadi...”  belum  pun  dia  habis  bersuara,  aku  dah  memotong.  Sebut  pasal  tengah  hari  tadi,  mood  aku  jatuh  merudum. 

I  don’t  want  to  talk  about  it,  Benji.  Memalukan.”  Tiba-tiba  air  mata  bertakung.  Dia  nampak  prihatin.  Tapi  bila  kami  dah  macam  dekat,  dia  bagaikan  letak  limit  pula  like, ‘ hey  girl.  Do  not  cross  this  line,  okay?’

Hey,  I’m  so  sorry.”

Not  your  fault.”

“I  minta  maaf,  Oddie.” 

It’s  okay  Benji.  Bukan  ada  apa  pun.”  Aku  berkata.

“I…” 

“Okaylah.  mata  dah  mengantuk.  Nite  nite,  Benji.”  Ujarku  sebelum  mematikan  panggilannya.  Mataku  pejam.  Mengalir  juga  air  mata  yang  aku  takung. 

Aku  tak  patut  ikut  cakap  mama  dari  awal  lagi.  Aku  tak  patut  langsung  ambil  dia  kat  airport,  setuju  dengan  pelawaannya  ke  Sungai  Udang…  argh!  Aku  tak  patut  jatuh  suka  dekat  dia. 


“HAI…”  Ikram  tersenyum  lebar.  Aku  menjelingnya.  Sumpah  pun  rasa  sakit  hati  dengan  dia.  Susah  ke  nak  faham  ilmu  telepati  aku?  Biasanya  dia  mudah  sangat  bluetooth  apa  yang  ada  dalam  fikiran  aku.  Kenapa  semalam  tak? 

“Hai…”  aku  sahut.  Dia  tersengih.  Rasa  bersalahlah  tu. 

“Marah  lagi  ke  kat  aku?”  soalnya.  Aku  mengeluh.

“Tak  dah.  Kau  pun  tau  aku  tak  boleh  marah  kat  kau  lama  sangat  kan?  Kalau  tak  siapa  nak  jadi  pembantu  dan  photographer  kitorang?”  aku  tersengih. 

“Tahu  pun!”  dia  bersandar  ke  sofa. 

“Tunggu  dulu…”  aku  memberi  arahan. 

Aku,  Linda  dan  Saleha  pergi  masuk  ke  fitting  room  sambil  memakai  pakaian  animal  onesie  yang  baru  sampai.  Kali  ini  corak  dinasour,  Pikachu  dan  juga  Doraemon.  Tentu-tentulah  aku  jadi  Pikachu.  Yang  paling  comel  mesti  aku  yang  pakai.  Hahaha. 

Keluar  saja  dari  fitting  room,  nampak  Ikram  sudah  berdua  dengan  Benji.  Pelik.  Bila  dia  sampai?  Kalau  ikutkan,  malasnya  aku  nak  tengok  muka  dia.  Nak  aje  aku  halau  dia  keluar  dari  sini. 

“Comelnya…”  puji  Ikram  bila  melihat  kami  bertiga  keluar  malu-malu  kucing.  Bertambah  malu  bila  Benji  ada.  Dulu  waktu  pakai  onesie  panda,  takdelah  aku  rasa  nak  malu  begini.  Mungkin  sebab  waktu  tu  aku  tengah  mamai-mamai  nak  tidur  agaknya?  Entah? 

Sewaktu  sesi  ‘pengambaran’,  aku  kurang  selesa  ditenung  Benji.  Aku  dapat  rasakan  dia  tenung  aku.  Bila  aku  berlaga  mata  dengan  dia,  dia  tak  alih  pun.  Hanya  terus  merenung.  Menakutkan  betul! 

“Sekejap  eh…  nak  cari  fon  kejap.  Korang  proceedlah.”  Aku  bagi  alasan.  Tak  selesa  aku  nak  terus  bergambar  tapi  rasa  kekok  dengan  kewujudan  dia.  Baik  aku  tenangkan  diri  dulu. 

Tiba-tiba  ‘ekor’  Pikachuku  ditarik.  Ikram  tersengih  sambil  menarik  dengan  lebih  kuat.  Aku  sudah  berundur,  hampir  terlentang  ke  belakang.  Kali  ini,  bukan  setakat  Ikram  menarikku,  tapi  juga  Saleha  dan  Linda. 

Terjerit-jerit  aku. 

“Kau  jangan  nak  memonteng.  Gambar  bertiga  ni  tak  lawa  langsung.  Masing-masing  tak  fokus!  Gambar  semua  muka  gelabah,  apahal?”  Ikram  membebel.  Ekor  aku  masih  tidak  dilepaskan.

“Ikram!  Lepaslah  ekor  aku…”  aku  menarik  ekor  aku. 

Ikram  menarik  semula.  Berlakulah  sesi  tarik  menarik,  gelak  ketawa.  Disebabkan  budak  Linda  dan  Saleha  masuk  campur,  aku  menarik  kedua  ekor  mereka.  Ekor  dinasour  senang  sikit  nak  tarik  dari  ekor  Doraemon  yang  bulat. 

Linda  dapat  lepaskan  diri  dan  tergelak  macam  orang  gila.  Dia  berjoget-joget  menonggeng  punggung  ekor  Doraemonnya  itu  tanpa  rasa  malu.  Seronok  dapat  lepaskan  diri.  Mentanglah  kau  Doraemon! 

Saleha  pula  menarik-narik  tangan  aku,  supaya  melepaskan  ekornya.  Tiba-tiba  pegangan  tangan  Saleha  pada  tangan  aku  terlucut.  Akibat  sentakan  kuat  pada  ekor  oleh  Ikram  di  belakangku,  aku  tak  dapat  mengimbangi  diri  lalu  terlentang  ke  belakang. 

Gedegung!  Kepala  aku,  berpinarnya.  Semua  muka  menerjah  aku.  Rapat  sekali  kepala  mereka  bertiga  menilik  sama  ada  aku  okey  atau  tak.  Aku  tak  okey.  Rasa  bergegar  otak.  Kepala  Saleha  yang  bersentuhan  dengan  kepala  Ikram  itu  dipisahkan  oleh  satu  tangan.  Kemudian,  kepala  Benji  mencelah  di  antara  kepala  mereka. 
“You  okey?”  soalnya  dengan  kening  bertaut. 

Aku  lupa  dia  ada.  Dah  seronok  bergelak  ketawa  macam  orang  nak  putus  nyawa.  Aku  angguk  sedikit  tanda  okey.  Pening  lagi  sebenarnya.  Tak  sangka  dapat  tatap  muka  dia  serapat  ini.  Kacaknya.  Kenapalah  dia  buat  aku  gayat  ni?  Pergilah  main  jauh-jauh! 

“Bergalaklah  lagi.”  Sindirnya.  Dia  tarik  tangan  aku  agar  bangun.  Aku  terduduk  bersila.  Belakang  kepala  aku  gosok.  Tiba-tiba  tangannya  singgah  di  belakang  kepalaku  dan  dia  menggosok-gosok  tempat  yang  aku  gosok  tadi. 


AKU  melihat  gambar-gambar  yang  ditangkap  oleh  Ikram.  Terbuntang  bila  melihat  ada  gambar  Benji  menggosok  kepalaku.  Ingatkan  sempatlah  aku  padam,  Benji  ternampak. 

“Hantar  kat  I  gambar  tu.”  Aduh.  Dia  nak  buat  apa?

“Kenapa?” 

“Kenangan  ada  orang  jatuh  depan  I.”  katanya.  Saleha  dan  Linda  tersenyum-senyum.  Ikram  pulak  buat  muka  ‘alamak  kantoi’  bila  aku  kecilkan  mata  memandang  dia.  Mana  boleh  dia  ambil  gambar  ni?  Memalukan  aku  betul. 

“Tak  apa,  aku  hantar  kat  kau.  Since,  aku  yang  kena  edit  gambar-gambar  ni…”  Aku  menjeling  Ikram.  Dia  hanya  menayang  sengih. 

“Hantar  kat  email  boleh?”  soal  Benji.  Aduh,  tak  pasal-pasal  dia  terlibat  tahu?  Kenapalah  dia  selalu  muncul  selepas  dia  menyakitkan  hati  aku?  Dan  dia  akan  kembali  sakitkan  hati  aku.  Sampai  dia  puas  agaknya… 

“Oddie,  adik  I  nak  satu  onesie.  Tapi  you  tolak  gaji  I  boleh?”  soal  Linda  berbisik  di  telingaku. 

“Boleh,  dia  nak  onesie  yang  mana  satu?”  soalku.

“Yang  lembu  pink  tu.  Dia  kata  comel.”  Aku  tersenyum.  Memang  comel  pun.  Aku  ada  satu  dekat  rumah  tapi  lembu  hitam  putih.  Lembu  dari  New  Zealand  agaknya.

“Boleh…  pergi  tengok  stok  ada  tak  warna  tu,  saiz  dia?  Kalau  ada,  you  scan  macam  biasa  eh?  Lepas tu  rekodkan  dalam  buku.  Pandai-pandailah  I  nanti.”  Aku  berkata.  Dia  tersenyum  dan  mengangguk.

“Terima  kasih,  Oddie!  You  are  the  best!”  pujinya. 

Dah  biasa  pun  dengar  pujian  begitu  dari  Linda  dan  Saleha.  Taukeh  mana  lagi  yang  selalu  bagi  baju  free  dekat  pekerja  dia  selain  aku?  Kalau  payah  sangat  nak  habis  stok,  aku  bagilah  mereka  pilihan  untuk  memilih  pakaian  yang  mereka  suka.  Sebulan  biasanya  satu  baju  saja.  Takut  nanti  naik  lemak  pula  kalau  diajar  selalu. 


“OH  ya,  kenapa  awak  datang?”  soalku  pada  Benji  bila  kami  ditinggalkan  berdua-duaan  di  kedai.  Ikram  sudah  balik.  Saleha  dan  Linda  sibuk  mengira  stok  di  dalam  stor.  Sebenarnya  aku  takut  ditinggalkan  berdua  dengan  dia.  Sebab  perangai  dia  akan  bertukar  bila  dia  dengan  aku  saja. 

“Saja.  I  tak  ada  apa  nak  dibuat  dekat  rumah.”  Katanya.  Oh.

“Habis  tu  tak  pergi  mana-mana  ke?”  soalku.

“Pergi  ke  sinilah.” Jawabnya  selamba.  Huh.  Tanya  lagi  soalan  cerdik  begitu.  Dapatlah  jawapan  yang  setaraf  dengan  soalan. 

“Pekerja  you  memang  rapat  dengan  you  kan?”  soalnya.

“Kenapa  awak  cakap  macam  tu?”

“Boleh  bergurau  senda,  berhutang  dan  sebagainya.”

“Berhutang?”

“Tadi?  Tolak  gaji.”  Oh!  Jadi  dia  dengar  perbualan  aku  dengan  Linda.  Bahaya  ni  kalau  ada  si  pemerhati  macam  dia. 

“Oh…  biasalah.  Dah  rapat,  kenal  lama.  Saya  percayakan  diorang  sebab  apa-apa  diorang  buat,  selalu  mintak  izin  saya.”  Kataku. 

Memang  betul.  Aku  bersyukur  sangat  yang  Linda  dan  Saleha  begitu  amanah  dan  jujur  sekali.  Tak  pernah  lagilah  ada  kes  hilang  duit  short  sana  sini.  Memang  berhemah  betul.  Buat  kerja  pun  cekap.  Memang  customer  aku  selalu  puji,  servis  tip  top  sebab  pengeposan  dibuat  pada  setiap  hari  bekerja.  Nak-nak  pos  laju  dekat  aje  dengan  kawasan  butik  aku.
 
“You  free  tak  malam  ni?”  soalnya.  Gulp.  Macam  nak  ajak  pergi  dating  pulak. 

“Bukanlah  I  nak  ajak  candle light  dinner  pun.  Cuma  I  takde  geng  nak  pergi  makan.”  Tiba-tiba  dia  kalut  sendiri  dengan  ajakannya  tadi.  Rasanya  hari  inilah  baru  aku  dapat  dengar  dia  bercakap  dengan  dialog  yang  panjang. 

“Malam  ni…  saya  tak  free.”  Aku  jawab  jujur.  Lega.  Kalau  aku  free  pun  memang  aku  tak  naklah  jumpa  dia.  Nanti  dia  sakitkan  hati  aku  lagi  dan  lagi. 

“Oh  yeke?” 

“Yeap.  Dah  janji  nak  pergi  ikut  Ikram.” 

“Ke  mana?”  soalnya.  Aku  terkejut.

“Bukanlah  I  nak  tahu  sangat.  Tapi  you  tak  boleh  cancel  ke?”  soalnya.  Eee  peliknya  dia  ni.  Betul-betul  perlukan  geng  untuk  teman  pergi  makan  ke?  Kenapa  tak  ajak  Linda  ke?  Linda  single.  Atau  ajak  mama  dia  ke?  

“Ada  ape  eh  orang  sebut?  Show  drifting  itulah…”  aku  dan  Ikram  panggil  ‘event’  aje  untuk  show  drifting  tu.  Memang  tahulah  itu  benda  yang  aku  kena  buat.

“Oh.  Eh,  I  nak  join  boleh?” 

“Err.  Since  you  are  not  a  fan  of  drifting  stuff,  I  think…” 

I’m  okay  with  that.  Kecuali  bila  you  yang  bawa.  I  cuma  nak  tengok…”  dia  berjeda  bila  aku  pandang  mukanya.  Kecuali  bila  aku  bawa?  Habis  dia  fikir  siapa  yang  akan  bawa?  Keningku  sudah  terangkat.

You  mean,  you  yang  akan…” 

Yes.” 

“You  okey  ke  kalau  I  join?”  hmm.  Takkan  dia  tak  nampak  muka  tak  okey  aku  ni?  Ke  dia  nak  aku  muntah  dulu?  Aku  garu  telinga.  Sebenarnya  tak  okey.  Aku  dah  masuk  frasa  cuba  melimitkan  hubungan  kami.  Tapi  kesian  pula  dia  kalau  aku  menolak. 

“Hmm.  Okey  aje.  Awak  preparelah  apa  yang  patut.  Gas  asma  atau  apa.”  Aku  berkata  sarkastik.  Yalah,  itu  hari  pun  mengamuk  sakan  dia  bila  aku  drift  teruk  depan  dia.  Dia  tersenyum  nipis. 

“You  ambil  I?”

“Awak  ambil  saya  kat  rumah  malam  ni.”  Dia  angguk.  Aku  tak  suka  bawa  kereta  aku  ke  tempat  show.  Kalau  berlaku  kemalangan,  contohnya,  drift  terbabas,  lepas  tu  kena  kereta…  sakit  beb.  Sakit  nak  bayar. 

“Eh,  you  nak  drift?” 


“Guna  kereta  lain.”  Aku  berkata.  Tengok  ajelah.  

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design