SAMURAI 6

BAB  6
“MONYET!  Bengong!  Bangsat!”  aku  menyeranah  sambil  memanjat  pokok  rambutan  dengan  geram.  Tinggi.  Disebabkan  rasa  sakit  hati,  aku  memanjat  lebih  tinggi.  Sampai  ke  hujung  dahan.  Puas  hati  aku. 
Dahan  yang  tidak  berapa  lebar  itu  aku  peluk  kuat  dan  melepaskan  tangisan  geramku  secara  perlahan.  Tak  mahu  ada  yang  dengar.  Tapi,  lama-kelamaan,  sedu-sedan  mula  mengiringi  tangisanku.  Aku  sedih  sangat  dan  aku  tak  tahu  kenapa  aku  mesti  rasa  sesedih  ini.
“Leha  balik  dulu!”  jerit  suara  Leha.  Pergi  baliklah  kau,  monyet!  Menyemak  aje  kat  sini! Tangan  mencapai  rambutan  yang  tergantung  berdekatan  denganku  sambil  air  mata  masih  mengalir.  Geram.  Sakit  hati...  sedih...  semuanya  bercampur  menjadi  satu.
“Baliklah  dulu.  Kalau  jatuh  jangan  bangun  ye.  Tunggu  aje  kat  situ  sampai  ada  kereta  datang  langgar.”  Sayup-sayup  kedengaran  suara  si  samurai  bergurau  dengan  Leha.
“Hehehehe!  Abang  Aizat  ni  kelakarlah!”  Leha  tergelak  gedik.  Nak  muntah  aku  dibuatnya.  Benci  dua  makhluk  itu!  Aku  benci!!  Rasa  nak  kunyah  dengan  biji-biji  rambutan  ni  sekali,  tau?!  Geram  sungguh  aku.
“Turunlah.  Rambutan  ni  ada  lebih.”  suara  Aizat  menyapa.  Dah  sisa-sisa  baru  tahu  nak  bagi  aku?  Blahlah  kau,  samurai! 
“Turunlah.”  suara  dia  masih  ada.  Mendatar.  Aku  buat  pekak  sahaja.  Langsung  tidak  pandang  ke  bawah.  Buat  apa  nak  pandang  ke  bawah?  Bukankah  ada  dia?  Dan  buat  apa  aku  nak  pandang  dia?  Bukankah  dia  hanya  menyakitkan  hati  aku  saja?
“Turunlah,  Melur.  Bahaya.”  dia  mendengus  sedikit.  Bunyi  macam  prihatin  sangat  aje.  Ah!  Aku  peduli  apa?  Dia  juga  yang  suruh  aku  panjat  tadi.  Bila  aku  panjat,  sibuk  nak  datang  sini?
“Melur.  Aku...  aku...  Argh!  Turunlah,  Melur.”  panggilnya  dengan  nada  memujuk.  Aku  masih  buat  tak  endah.  Mujurlah  pokok  rambutan  ni  dah  tak  ada  dahan  yang  lebih  tinggi  dari  kedudukanku  sekarang.  Kalau  tak  memang  aku  panjat  lebih  tinggi  lagi.  Percayalah  cakap  aku!
“Melur,  aku  naik  atas  tu,  siaplah  kau!”  dia  mengugut.  Aku  dah  tak  hairan.  Kalau  dulu  aku  kelam-kabut  sebab  ugutannya  itu,  sekarang  tidak  lagi.  Malas  aku  nak  ambil  tahu.  Sekali  pun  dia  nak  pukul  aku,  silakan!  Aku  malas  nak  kisah!
“Melur,  turun!  Aku  cakap  turun,  kan?!”  dia  menjerkah.  Aku  buat  tak  endah.
“Kau  ingat  manis  sangat  kau  memanjat  macam  tu?!  Kau  tu  anak  dara!  Sebelum  kau  jatuh  macam  dulu,  baik  kau  turun.”  aku  menjeling. 
Bila  aku  dah  panjat  pokok,  baru  nak  ingatkan  aku  yang  aku  ni  anak  dara?  Selama  ni?  Pada  dia,  aku  ni  anak  kera.  Sampai  boleh  memanjat  sendiri  apa  semua.  Leha  tu  baru  anak  dara  pada  pandangan  dia.  Aku  benci  dia.
“Aku  cakap  turun!!”  kuat  suara  dia  menjerkah  di  bawah. 
Bergema...  kecil  hatiku  semakin  menjadi-jadi.  Sekuat  itu  dia  menengkingku.  Aku  akhirnya  turun  juga.  Bengang.  Air  mata  pun  turun  sama  macam  aku  sedang  turun  dari  pokok  rambutan  ini.  Pedih  hatiku.  Malu.  Ditengking  begitu  atas  alasan  apa?  Atas  alasan  aku  memanjat  pokok  untuk  mencari  rambutan  buatku  sendiri?  Itu  pun  salah?  Mujur  juga  aku  sudah  merasa  banyak  buah  rambutan.  Sekurang-kurangnya,  tak  adalah  aku  nak  terliur  yang  orang  lagi.
Sesampai  di  bawah,  aku  terus  menyarungkan  selipar  jepunku  dan  berjalan  pergi.  Sedu-sedan  masih  bersisa.
“Melur.”  dia  tarik  lengan  baju  aku.  Aku  menyentak.
“Melur,  aku  takut  kau  jatuh.  Melur...  aku...”  dia  mengejar.  Tapi  cepat-cepat  aku  mengesat  air  mata  dan  berlari  ke  depan  rumah.  Geram.  Geram  sangat-sangat.

“MELUR!  Asal  setiap  kali  aku  jumpa  kau,  mesti  kau  menangis  erk?  Drama  Queen  betullah  kau  ni.”  soal  Ijai  yang  entah  bila  muncul.  Prihatin.  Tak  macam  Aizat.  Aku  kesat  air  mata  dan  duduk  di  pangkin.  Dia  duduk  di  sebelahku.
“Aku  benci  beruk  tu!”  aku  mengadu.  Dia  tergelak.
“Beruk  mana  pulak  ni?”  soal  Ijai  prihatin.  Agaknya  dia  terfikirkan  beruk  yang  selalu  curi  buah  pisang  di  kebun  belakang  rumahku.
“Sepupu  aku  itulah.  Beruk!”  aku  mengutuk  lagi  sambil  mengesat  air  mata  yang  masih  bersisa.
“Tak  elok  berukkan  seorang  manusia.  Ni,  hadiah  kau  dulu.  Kau  tinggal  aje.  Nah.  Ni  ABC  kau  sekali.  Aku  belikan  yang  baru  sebab  yang  kau  dulu  sepupu  kau  dah  habiskan.”  dia  berkata  tenang.  Aku  mendengus.  Sibuk  nak  habiskan  ABC  aku.  Benci  sungguh.  Aku  tak  bercakap  dengan  dia  langsung.  Sudah  hampir  seminggu  aku  melancarkan  mogok  suara.
“Ijai,  kau  panjatkan  aku  pokok  rambutan  boleh?”  soalku.
“Bukan  selama  ni  kau  rajin  memanjat  ke?”  soal  Ijai  sambil  mengekek  ketawakan  aku.
“Hari  tu  aku  jatuh  pokok.  Mak  abah  tak  bagi  memanjat  lagi  dah.  Tadi  aku  panjat,  beruk  tu  kacau.  Tolonglah  Ijai...”  aku  merayu. 
“Habis  tu?  Kau  luka  kat  mana-mana  tak?  Apa  pasal  sampai  boleh  jatuh  ni,  Melur?  Dulu  kau  terror  gila  memanjat  sampai  tak  dapat  beza  aku  antara  kau  dengan  kera  belakang  rumah  kau  tu!”  Ijai  berkata  prihatin  sambil  sempat  dia  mengutukku.  His!  Aku  mencemik.  Aizat  pun  kata  aku  teringin  nak  jadi  kera  dulu.  Hmm.  Aku  memang  ada  gaya  kera  ke?  Sedihnya.
“Jatuh  gitu  je.  Terseliuh  pinggang.  Sekarang  dah  okey.  Ala,  Jai!  Bolehlah  erk?”  aku  membuat  muka  kesian. 
“Kau  pun  tahu,  kan?  Aku  ni  penggayat  tegar.”  dia  mengakuinya.  Aku  angguk.  Lupa  pula.  Dia  memang  takut  dengan  ketinggian.  Dari  kecil  lagi. 
“Aku  terliur  sangat.”  aku  mendengus  sambil  memandang  kaki.  Tiba-tiba  ada  sebakul  rambutan  di  hadapanku.  Aku  mendongak.  Aizat  menghulurkannya  dengan  muka  tegangnya  itu.  Aku  kembali  tunduk.  Tak  menghiraukan  pemberiannya.  Kecil  hati  dengan  dia.
“Aku  bagi  ni,  ambiklah!  Kang  meleleh  pulak  air  liur  tu!”  dia  membentak.  Aku  pandang  Ijai.  Ijai  angkat  bahu  sambil  mencebirkan  bibirnya.  Keningnya  diangkat.  Suruh  aku  ambil.  Aku  buat  tak  nampak  saja  pada  kewujudan  bakul  di  depan  mukaku  ini.  Terus  aku  berdiri.  Aku  ambil  ABC  pada  tangan  Ijai,  kemudian  aku  ambil  kotak  hadiahku  lantas  kupeluk.
“Nantilah  kita  berborak  ya  Jai?  Aku  tak  ada  mood.”  aku  berkata  sambil  melangkahkan  kaki  menuju  ke  tangga  rumah.  Ijai  bangkit  dari  pangkin.
“Aku  pun  kena  blah  ni.  Ada  hal.”  katanya.  Hal  dengan  Noralah   tu.
“Okey,  bye!  Terima  kasih  erk  untuk  hadiah  ni?”  aku  segera  naik  ke  dalam  rumah.  Meninggalkan  Aizat  terpinga-pinga  sendirian.  Padan  dengan  muka.  Dia  nak  sangat  kan?  Rasalah  penangan  aku!  Aku  merajuk  memang  lama.

“MELUR,  ni  rambutan  yang  Aizat  bagi.”  mak  aku  menghulur  bakul  berisi  buah  rambutan  buatku.  Aku  mencemik.  Dah  tak  ingin.  Aku  mengunyah  kentang  goreng  segera  yang  digoreng  mak  tadi  tanpa  perasaan. 
“Makanlah  rambutan  tu.”  Suara Aizat  menyapa.  Suaranya  lemah  seperti  suara  orang  yang  sedang  berjauh  hati.  Aku  buat  tak  dengar  sahaja.  Sudah  lama  sungguh  aku  tidak  bersuara  dengannya.  Aku  peduli  apa?! 
“Mak  cakap  kat  dia,  Melur  tak  nak  makan.”  aku  menolak  bakul  buah  rambutan  itu  ke  tepi. 
Kan  mak  dah  kena  jadi  orang  tengah?  Aku  memang  malas  nak  pandang  muka  dia!  Macam-macam  cara  yang  dia  telah  cuba  untuk  memujuk  aku.  Semuanya  aku  abaikan.  Padan  dengan  muka.  Aku  berlalu  ke  dapur.  Meninggalkan  mak  yang  terpinga-pinga.  Aizat?  Aku  tak  sempat  nak  tengok  pun  reaksi  dia. 
Semenjak  kejadian  dia  menjerkahku  yang  memanjat  pokok  kali  lepas,  semakin  kerap  dia  mencarikan  aku  buah  rambutan.  Tapi,  satu  biji  pun  aku  tak  usik.  Berakhir  dengan  dia  makan  sendiri.  Sampai  terbatuk-batuk.  Padan  dengan  muka.  Nak  pujuk  aku?  Takkan  termakan  aku  dengan  pujukan  dia.  Leha  ada,  tidak  pula  dia  memberi  Leha  makan  rambutan  tu.  Waktu  aku  terliur  dulu  sibukkan  sangat  kat  Leha  dia.
“Letih-letih  dia  panjat  pokok.”  suara  ibuku  dari  ruang  tamu  mematikan  langkahku  seketika.
“Bukan  Melur  suruh  pun  dia  panjat.  Dia  sendiri  pun  tahu  Melur  handal  memanjat  sebab  dah  berkawan  dengan  nyet  di  belakang  rumah.  Buat  apa  dia  nak  carikan  lagi  untuk  Melur?  Sebab  nak  jadi  macam  nyet-nyet  belakang  rumah  ke?”  aku  menjawab  selamba  dengan  nada  sinis. 
“Melur  tak  baik  macam  tu.”  mak  menegur.  Seperti  biasa,  hanya  salah  aku  yang  mereka  nampak.
Tiba  di  dapur,  aku  duduk  bercangkung  di  hadapan  buah  durian.  Musim  buah  sekarang,  memang  senang  nak  jumpa  buah.  Parang  kutarik.  Aku  mencantas  tangkai  buah  durian.  Hari  ini  aku  teringin  nak  makan  durian.  Rambutan?  Malas  dah  aku  makan  walaupun  terliur  gila!  Buah  kegemaran  aku  tu! 
Punggung  durian,  aku  tetak  dengan  parang.  Buat  tanda  sebelum  mengopeknya.  Parang  aku  letak  ke  sisi.  Aku  cuba  mengopek.  Tak  berjaya!  Kena  tetak  besar  sikit  agaknya.  Tiba-tiba  parangku  diambil  sebelum  sempat  aku  mengambil  semula  di  atas  lantai.
“Meh  sini  aku  buatkan.”  Aizat  mengambil  buah  durian  dari  tanganku. 
Tiada  riak  bersalah  dipamer.  Aku  merengus.  Dia  mengopek  buah  durian  itu  menggunakan  tangan  kekarnya.  Keluar  segala  jenis  urat.  Mak  urat,  bapak  urat,  atuk  dan  nenek  urat  pun  ada.  Fuyo!  Mudah  sahaja  dia  mengopek  durian  itu.  Dah  berjaya.  Kudrat  dia  dengan  aku  berbeza.  Ya,  besar  bezanya  meskipun  badan  dia  keding.
“Nah,  makan  ni.”  dia  mengambil  seulas. 
Aku  termenung  pula.  Tadi  terasa  nak  makan  durian,  tengok  muka  dia,  selera  aku  tiba-tiba  mati.  Aku  bangkit.  Nak  berjalan  ke  bilik.  Dia  menarik  lenganku  sehingga  aku  tersentak.
“Nak  apa?!”  inilah  kali  pertama  aku  bercakap  dengan  dia  sesudah  beberapa  hari  aku  merajuk  dengan  dia.
“Makan.”  dia  menonyoh  durian  itu  ke  mulutku.  Kepalaku  terundur  ke  belakang  dengan  tonyohan kasarnya  itu. 
Heee.  Tak  sopan  betul  dia  ni!  Habis  durian  itu  terkena  hidungku!  Cis!  Aku  terpaksa  mengambil  dari  tangannya.  Dia  menjelingku.  Aku  pun  sama.  Menjeling  dia  sehingga  bergolek  anak  mata  hitam.  Dia  menarik  lenganku  dan  kami  kembali  duduk  menghadap  durian-durian  itu.  Satu  patah  perkataan  pun  aku  tak  bersuara.  Aku  masih  mogok  suara  dengannya.  Biarlah  sampai  bila-bila  pun.
“Dah  tiga  hari  kau  tak  bercakap  dengan  aku.  Kalau  kau  simpan  suara  kau  pun,  bukannya  boleh  jadi  sedap  macam  suara  Siti  Nurhaliza  pun.”  dia  menyindir.  Aku  masih  diam.  Biarlah  dia  dengan  kata-kata  sinisnya  asalkan  aku  tak  kacau  hidup  dia. Sesudah  makan,  aku  bangkit  meninggalkan  dia. 
“Melur...”  panggilnya.  Aku  buat  tak  endah  sahaja.  Cukuplah  hati  aku  sakit.


0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design