SAMURAI 8

BAB  8
“AKU  bergurau  aje  semalam.  Tak  sangka  kau  terasa  sampai  tak  nak  datang  rumah.  Nanti  datanglah  lagi.  Aku  tak  halau  punya.  Bawak  bakal  bini  kau  terus.  Ada  juga  kawan  untuk  si  Melur  ni  merapu  bersama.”  ternganga  aku  dengan  Ijai  dibuatnya.  Dia  bergurau  ke  semalam?  Ada  gaya  macam  sedang  bergurau  ke?  Dia  menjerkah  sesungguhnya!  Ya!  Itu  yang  pasti.  Muka  dia  naik  marah  sungguh  semalam.
Mujur  juga  dia  tahu  nak  buka  mulut.  Kalau  tidak,  sampai  ke  senjalah  kami  mengunci  mulut.  Tadi,  sewaktu  Ijai  nampak  sahaja  wajahnya  turut  serta  di  meja  makan  ini,  deras  sahaja  Ijai  bangkit.  Ingin  pergi.  Tetapi,  cepat-cepat  aku  menghalang.  Ijai  akur  dan  dia  duduk  semula.  Ijai  mana  boleh  bantah  cakap  Queen  Melur  dia  yang  cantik  ni. Selepas  itu,  kami  order  ABC  dan  mendiamkan  diri  beberapa  ketika  sehinggalah  Aizat  sendiri  yang  bersuara.
“Eh!  Tak  apalah,  bang!  Aku  tak  kisah  pun.  Aku  malas  nak  pergi  sana  sebabnya,  setiap  kali  aku  pergi  ke  sana,  mesti  Melur  menangis.”  Ijai  cuba  berbahasa.  Tapi,  bahasa  dia  dulu  dari  ‘saya’  dah  bertukar  jadi  aku  pula.  Mungkin  cuba  biasakan  diri  dengan  bahasa  Aizat  yang  sememangnya  kasar  itu.  His!  Dia  kata  aku  selalu  menangis?  Baru  dua  kali!
Lagi  satu,  betul  ke  Ijai  tak  kisah?  Dua  kali  dia  dijerkah  Aizat.  Sampai  pucat  lesi  mukanya.  Kalau  aku,  harus  aku  menyimpan  dendam.
“Budak  selebet  ni  memanglah!  Cengeng  terlajak.  Ni,  kau  nak  bernikah  dengan  siapa  sebenarnya?  Macam  mana  orangnya?”  soal  Aizat  beramah. 
Wah!  Banyak  pula  mulut  dia.  Ijai  tersengih  malu-malu  apabila  ditanya  mengenai  siapa  yang  bakal  dinikahinya.  Orang  angau  tak  habis,  begitulah  keadaannya.  Menyampah  aku  tengok!  Muda-muda  lagi  dah  nak  menikah.  Cemburu  pula  aku  dengan  lelaki  perempuan yang  nak  kahwin  di  usia  muda  ni.  Aku  di  rumah  pula?  Kumpul  lemak  saja!
“Dengan  anak  Dato’  Haji  Samsudin.  Nora  nama  dia.”  dia  tergaru-garu  belakang  telinganya.  Aizat  kelihatan  tercengang  mendengar  perkataan  ‘Dato’. 
Hahaha!  Apa  kau  ingat,  orang  selebet  macam  dia  tak  mampu?  Ijai  inilah  makhluk  paling  rajin  bekerja,  tau?  Dato’  Haji  Samsudin  itu  merupakan  majikannya.  Majikan  yang  baik  hati.  Disebabkan  kerajinan  dan  budi  pekerti  Ijailah  dia  berkenan  nak  buat  menantu.  Lagi  pula,  Nora  itu  anak  tunggal  Dato’  Samsuddin.  Apa  jua  permintaan  Nora,  pasti  bakal  ditunaikan  Dato’.  Dato’  pula  semakin  berusia.  Dia  bimbang  tiada  orang  hendak  menjaga  Nora.  Disebabkan  itulah  dia  ingin  menikahkan  Nora  dengan  Ijai  supaya  Ijai  boleh  jagakan  Nora  sekiranya  dia  tiada.
“Tak  sangka  aku  orang  selebet  macam  kau  boleh  dapat  anak  Dato’.  Kau  mengurat  macam  mana?  Ajar  aku  sikit.  Mana  tahu  aku  boleh  dapat  anak  Tan  Sri  ke.”  selamba  sahaja  dia  memberi  komen  dan  menyoal.  Aku  memijak  kakinya  di  bawah  meja.  Kuat.  Bimbang  Ijai  terasa  hati  kerana  dipandang  rendah.
“Sakitlah  kaki  aku,  bongok!  Kau  jealous  ke  apa  ni?”  dia  menjerkah  sambil  menjegilkan  matanya.  Semua  mata  memandang  kami.  Gulp!  Tak  ada  masa  aku  nak  cemburu,  okey?! 
“Simpang!!”  jawabku  dengan  suara  tertahan.
“Er,  aku  pun  tak  sangka  dia  nakkan  aku  yang  selebet  ni.  Mana  ada  aku  mengurat  dia.  Dia  yang  mengurat  aku  dulu.”  Ijai  meredakan  amarah  Aizat. 
Huh!  Ijai  tersengih  malu-malu.  Memang  kisah  benarnya  begitu.  Nora  rajin  bertandang  ke  tempat  kerja  Ijai  menghantar  lauk-pauklah,  kuih-muihlah.  Suka  sebab  Ijai  rajin  agaknya.  Dulu  aku  tak  percaya  juga  bila  Ijai  kata  Nora  asyik  kerdip-kerdip  mata  memandang  dia.  Selepas  aku  sendiri  yang  menyaksikan  kesungguhan  Nora  mendekati  Ijai,  terus  aku  percaya. 
Nora  sampai  menangis  kerana  cemburukan  aku  yang  ketawa  mengekek  dengan  Ijai  insiden  kera  Pak  Mail  jatuh  motor  dulu.  Selepas  itu,  Ijai  dengan  segaknya  mengaku  yang  aku  hanya  kawan  baik  dia  saja.  Selepas  dari  kes  itu,  aku  jadi  rapat  dengan  Nora.  
“Huh!  Memang  gilalah  anak  Dato’  nak  mengurat  kau.”  kutuk  Aizat  lagi.  Ya  Allah!  Dia  ni  kenapa?  Sekali  lagi  aku  pijak  kakinya.  Kali  ini  kuat  aku  tenyeh-tenyeh  dengan  terompahku  sampaikan  dia  berkerut  sakan.
“Sakitlah,  gila!”  dia  mengacip  giginya  menahan  sakit  dan  menahan  amarah  mungkin?
“Nora  tu  memang  suka  dekat  dia  pun.  Yang  awak  tak  puas  hati  sangat  ni  kenapanya?”  soalku  bengang.  Geram  betul  dengan  dia  ni.  Sekurang-kurangnya,  jagalah  hati  sahabatku.  Menyesal  aku  ikut  kata  mak.  Kalau  aku  tahu  tadi  begini  perangai  dia,  lebih  baik  aku  tunda  sahaja  pertemuan  aku  dengan  Ijai.  Lagi  baik!
“Lantak  akulah!  Cantik  ke  budaknya?”  soal  Aizat  sambil  menjelingku.  Eleh.  Bukannya  dia  sibuk  nak  tahu  pun.  Sekadar  ajak  berbual  sebenarnya.
“Cantik!”  laju  sahaja  Ijai  menjawab  sambil  menayangkan  giginya.
“Mana  cantik  dengan  Melur?”  soalnya  pula  sambil  memandangku  sekejap.  Banyak  soal  pulak  mamat  samurai  ni.  Eh?  Dia  nak  puji  aku cantik  ke  macam  mana  ni?  Mana  cantik  dengan  aku?  Maknanya,  aku  cantiklah  tu!  Wahahaha!  Bangga  aku.
“Cantik  macam  Melur!”  puji  Ijai  bersungguh.
“Maknanya  tak  cantiklah  tu.”  heeeee!  Boleh  berasap  telinga  aku  mendengarnya.  Bukannya  dia  nak  puji  aku.  Dikutuk  lagi  adalah.  Dahi  Ijai  sudah  berkerut.
“Apa  pulak  tak  cantik?  Cantiklah  ni.”  Ijai  menilik  mukaku  bersungguh-sungguh.
Tidak  lama  kemudian,  Aizat  menghadang  mukaku  dengan  tapak  tangannya.  Aku  menjeling  Aizat  geram.  Perangai  dia...  masyaAllah!  ABC  aku  sedut  geram.  Kalaulah  aku  boleh  cucukkan  straw  ni  dekat  leher  samurai  dan  sedut  semua  darah  dia  sampai  pucat  macam  drakula  kan  bagus?  Biar  padan  dengan  muka  dia!
“Tak  payah  nak  tenung  sangat  anak  dara  Mak  De  aku  eh?  Ingat  sikit  yang  kau  tu  dah  bertunang.  Ni,  budak  Melur  ni  tak  cantik  langsung.  Selebet.  Tak  payah  tengok  lama-lama,  boleh  kena  kanser  mata  kau  nanti.”  kutuknya  bersahaja.  Ewah-ewah  anak  orang  ni  dah  lama  hidup  agaknya.  Inilah  sebabnya  aku  tak  suka  dia  join  aku  dengan  Ijai.  Mulut  dia  tahu  nak  mengutuk  sahaja  sampaikan  aku  naik  menyampah.
“Selebet  tu  adalah  sikit.”  Ijai  mengiyakan  pula.  Heee!  Geram  pula  aku  jadinya.  Bagaimana  dalam  kes  ini,  Ijai  boleh  bersekongkol  dengan  dia?
“Projek  apa  kau  orang  nak  bincang  ni  sebenarnya?”  soal  Aizat  setelah  kami  bertiga  menyepi.
“Hmm.  Nak  suruh  Melur  buatkan  hantaran  kahwin  aku  dengan  buat  cenderahati  untuk  tetamu.”  jawab  Ijai. 
“Oh!  Baguslah.  Jahanam  habis  hantaran  kau  tu  nanti.”  Aizat  berkata  sambil  mengangguk-anggukkan  kepalanya  tanda  bagus! 
Huh!  Dia  pandang  aku  tak  ada  mata.  Selama  ini  memang  kerja  aku  menggubah  hantaran  kahwin  orang.  Dia  aje  tak  tahu.  Aku  siap  buat  duit  lagi  dengan  tangan  kreatif  aku  ni.  Cuma,  perkahwinan  Ijai  sahaja  aku  tidak  mengenakan  caj.  Aku  buat  atas  dasar  kawan.  Orang  putih  kata,  free  of  charge.
“Eh  tidaklah!  Dia  ni  nampak  aje  selebet.  Tangan  dia  kreatif,  bang!  Nak  gubah  bunga  telur  dan  pelamin  pun  nanti  dialah  juga  orangnya.  Sentuhan  dia,  memang  hidup.  Ramai  yang  berpuas  hati.  Silap  hari  bulan  kalau  dia  buat  arca  monyet,  boleh  hidup  monyet  tu.  Kalah  Deko  Bersama  Eric.”  bersungguh  Ijai  mempertahankan  aku  daripada  dikutuk  walaupun  dalam  ayatnya  ada  juga  dia  mengutukku.
“Aku  takut  dia  ambik  monyet  kat  belakang  rumah  aje  nanti  nak  ‘menghidupkan’  sentuhan  dia  tu.  Jangan  kau  menyesal.”  Kutuknya  selamba.  Ya  Allah,  mujurlah  aku  masih  boleh  bersabar.  Sabar  sikit  saja  lagi,  Melur. 
“Eh!  Tak  adalah  sampai  begitu,  kan  Melur?  Tergamak  pulak  dia  nak  letakkan  monyet  dekat  majlis  kahwin  saya.”  Ijai  tersipu-sipu  menahan  tawa.  Lebih  baik  aku  diam.  Mulut  ini  ingin  saja  menyembur  orang.
“Oh!  Bagusnya.  Jangan  menangis  pulak  bila  runtuh  pelamin  kautu  nanti.”  selamba  sahaja  nadanya  tetapi  cukup  menyakitkan  hati.
“Heeee!  Aku  bunuh  jugak  anak  orang  ni  nanti,  Jai!”  aku  masih  cuba  menahan  rasa  geram.  Bercakap  dengan  gigi  yang  terkacip.
“Jangan  nanti  ada  yang  mengadu  dapat  bunga  telur  tanpa  telur  sudah.”  tambahnya  lagi.  Ijai  sudah  tergelak  besar.  Tidak  dapat  lagi  menahan  lucu  kata-kata  Aizat  gamaknya.  Aku  pandang  Ijai  dengan  pandangan  amaran,  ‘berani  kau  ketawakan  aku?’. Terus  mati  sengihannya.  Ha!  Tahu  pun  takut.
“Eh  Melur!  Kau  dengan  abang  Aizat  jadi  aku  punya  pengapit,  boleh?”  soal  Ijai  mengubah  topik.  Aku  menggeleng-gelengkan  kepalaku.  Nak  kena  hadap  muka  Aizat  lagi  di  majlis  perkahwinan  Ijai?  Memang  cari  nahas  betullah  aku  kalau  aku  setuju!
“Tak  naklah!”  cepat-cepat  aku  membentak.  Tak  mahu.
“Bila  nak  langsungnya?”  soal  Aizat  tanpa  menjawab  soalan  Ijai.
“Tiga  bulan  lagi.”  jawab  Ijai  sambil  tersengih  menampakkan  giginya  yang  agak  kuning  itu.
“Sempat  aku  kahwin  dulu.”  jawabnya  bersahaja  dengan  gaya  samurainya.  Ada  juga  yang  balik  kena  kutip  gigi  sepanjang  jalan  ni  nanti. 
Prepare  awal-awallah,  bang!  Aku  ni  nak  nikah  dengan  anak  orang  kaya.  Anak  Dato’.  Lainlah  kalau  kau,  bang.  Si  Leha  tu  tak  kaya  pun.  Berlagak  aje  lebih  dengan  barang  kemas  tiruan  dia  tu.”  Ijai  tersengih.  Aku  nak  tergelak  bila  Leha  dikutuk  Ijai.  Muka  Aizat  berkerut seribu.  Tak  pasti  sama  ada  dia  keliru  atau  marah  bila  Lehanya  dikutuk  Ijai.
“Siapa  kata  aku  nak  kahwin  dengan  Leha?  Aku  tak  cakap  pun  yang  aku  nak  kahwin  dengan  dia.”  jawabnya  dengan  muka  selambanya. 
Ijai  ketap  bibir.  Malu.  Dia  ni  memang  suka  malukan  orang  dengan  kata-kata  sinis  dia  tu.  Tambah  sedarjah  rasa  benci  aku  pada  dia.  Aku  sudah  rasa  nak  tikam  orang  dengan  garfu  di  dalam  bekas  sudu  ini.  Sabar,  Melur!  Sabar!  Sabar!  Sabar!
“Habis?  Abang  nak  kahwin  dengan  siapa?”  soal  Ijai  ternganga.
“Melur.”  jawabnya  sepatah.  Serentak  itu,  aku  tersedak  kacang  ABC  yang  sedang  aku  sedut  ni!  Uhuk!  Uhuk!Uhuk!  Kalau  tadi  aku  rasa  nak  cucuk  dia  dengan  garfu,  tapi  sekarang  aku  rasa  nak  telan  saja  garfu  tu.  Lagi  elok  dari  mendengar  kata-katanya  yang  mengarut  itu.
“Kau  ni  dah  kenapa?!”  marah  Aizat  sambil  merenungku  dengan  kerutan  di  dahinya.  Amboi.  Marah  benar  gayanya.
Aku  tak  dapat  menjawab  soalan  dia.  Tekak  terasa  gatal  dan  pedih  kerana  masih  terasa  kacang  yang  tidak  hancur  terlekat  di  kerongkong!  Laju  sahaja  Ijai  menghulurkan  air  mineral  dalam  botol  kecil  yang  tersedia  di  atas  meja.  Sampai  berair  biji  mata  aku  akibat  tersedak  mendengar  kata-kata  tak  berasasnya  itu.  Heee.  Kenapa  pula  nak  nikah  dengan  aku?!
“Kenapa  mesti  saya?”  soalku  geram.
“Leha  cantik  sangat.  Tak  padan  dengan  aku.  Orang  dulu-dulu  kata,  yang  cantik  jodohnya  dengan  yang  tak  kacak.  Saling  melengkapi.  Yang  tinggi  dengan  yang  rendah.  Yang  kacak  macam  aku  ni,  kenalah  dengan  yang  macam...  kau.  Kau  faham  kan?”  Katanya  selamba.  Ijai  tergelak  terkekeh-kekeh  mendengarnya.  Oh!  Jadi  aku  ni  buruklah  pada  mata  dia?  Tak  guna  punya  samurai!  Sudahlah! 
“Mesyuarat  dibatalkan!  Aku  nak...  BALIK!!”  jerkahku  kuat  lantas  bangun  menepuk  meja  dan  meninggalkan  mereka  berdua.  Peduli  dengan  pandangan  orang  kampung.  Mereka  ada  mata.


0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design