MENANTU "MITHALI" ( BAB 1 )

Bab  1

2011-  Aku  menggaru-garu  pipi  yang  tidak  gatal  mana.  Sudah  puas  aku  menunggu  kehadiran  si  Awin  di  luar  kelab  ni.  Hampir  tercabut  lututku  akibat  berdiri  terlalu  lama.  Boleh  jadi  juga  retak  tumit  kaki  aku  dengan  memakai  kasut  tumit  tinggi  setinggi  empat  inci  ini.  Tinggi,  kan?Hampir  jugalah  aku  menyeranah  dia  di  dalam  hati.  Katanya  tadi  baru  putus  cinta?  Mahu  aku  temankan  dia  untuk  lepaskan  tekananlah,  apalah!  Tengok-tengok,  batang  hidung  dia  pun  aku  tak  nampak  lagi.  Hantu  punya  member!

“Awin!  Seriously!  You  nak  I  tunggu  you  ke  ni?  Sampai  pukul  berapa  I  kena  berdiri  macam  bodyguard  kat  luar  sini?  Kalau  tak  jadihuha,  I  nak  baliklah!  You  lepaskan  tensionyousorang-sorang!”  aku  mula  mengugutnya.  Kelewatan  dia  yang  menyebabkan  aku  mula  mengugutnya.  Telefon  bimbit  yang  dilekapkan  di  telingaku  itu  aku  cekup  kuat-kuat  menahan  geram.  

Alahai,  selama  ini,  aku  selalu  mengugutnya  dengan  kata-kata  sebegitu  tetapi  untuk  melakukan  seperti  mana  yang  aku  ugut  tadi,  aku  tak  sampai  hati  pula  sebab  Awin  memang  sahabat  terbaikku.  Dia  sentiasa  ada  denganku  setiap  kali  aku  dilanda  masalah.  Jadi  pada  hari  ini,  aku  perlu  ada  untuknya!

“Kejaplah.  I  tengah  dalam  perjalanan  ni.  Lagi  lima  minit  I  sampai.  You  pesanlah  apa-apa  dulu,  I  bayarkan  nanti.  Jangan  risau,  kay?”  Awin  memujukku.  Lima  minit  Awin  biasanya  bersamaan  dengan  dua  puluh  lima  minit  masa  sebenar!  Hmm.  Boleh percayakah  lima  minit  Awin  pada  kali  ini?  Suaranya  kedengaran  sengau.  Menangis  lagi  rupanya.  Aku  pun  segera  mematikan  telefon.  

Aku  masuk  ke  kelab  itu  dengan  perasaan  takut.  Inilah  pertama  kali  aku  menjejakkan  kaki  bersendirian  tanpa  Awin  di  dalam  kelab  malam.Kalau  sebelum  ini,  aku  biasa  pergi  berdua-duaan  dengan  Awin.  Ushar-usharjejakakacak  sedangkan  aku  sudah  pun  mempunyai  seorang  kekasih.  Handsome  juga  tau  pakwe  aku?  Zarul.  But,  itulah,  dia  beriman  jauh  dari  aku.  Sembahyang  penuh  tak  pernah  tinggal,  tempat-tempat  macam  ni,  dia  mana  pernah  masuk?

Kalau  dia  tanya  aku,  “Awak  dah  solat?”,  aku  mulalah  berbohong  sunat. “Sudah.”  tak  pun  aku  jawab,  “Tak  boleh.”  sedangkan  aku  sudah  lama  benar  tidak  menyentuh  sejadah.  Barulah  aku  sedar  yang  aku  ini  boleh  tahan  buruk  perangainya.  Bukan  lagi  buruk  tetapi  perangaiku  sudah  ketara  macam  syaitonnirajin!  Rasa  bersalah  kerana  selalu  berbohong  pada  Zarul  aku  tolak  ke  tepi.

Berpelukan  dengan  Zarul?  Berdosa  katanya!  Baguslah.  Sebab  itu  aku  selesa  dengannya.  Aku  pun  tak  suka  berpeluk-peluk  dengan  dia.  Dia  bukannya  seorang  lelaki  jenis  yang  suka  mengambil  kesempatan.  Baik  betulkan  hati  dia?  Memang  tak  layak  untuk  aku.  Langsung  tak  layak.  Aku  sedar.  Macam  mana  aku  boleh  berkenalan  dengan  dia?  Oh,  perkenalan  kami  memang  sweet  sangat!  

Aku  terpijak  kaki  dia  sewaktu  kami  berkerumun  di  dalam  lif.  Memang  sesak  habis.  Sudahlah  aku  memakai  high  heel  bertumit  halus.  Aku  nampak  mukanya  merah  menyala.  Aku  diam  sahaja.  Yalah!  Manalah  nak  perasan  yang  aku  sedang  enak  pijak  kaki  dia.  So,  aku  buat  tak  tahu  sajalah.  Ingatkan  mukanya  merah  sebab  rasa  segan  dengan  aku  yang  memang  hot  gila  ni.  (Aku  memang  kuat  perasan,  jadi  biasakan  diri  untuk  berhadapan  dengan  sikap  aku  yang  satu  ini,  okey?)

“Err  cik!  Kaki  saya!  Awak  pijak  dari  tadi.”  bisiknya  perlahan  ke  telingaku.  Aku  menekup  mulut  yang  ternganga.  Cuba  menahan  tawa,  aku  meminta  maaf  dengannya.  Kakiku  segera  aku  alihkan.  Dua-dua  belah  kaki  pula  tu,  aku  landing  baik  punya  atas  kasut  dia.  Kesiannya  kat  dia.  Patutlah  aku  rasa  tinggi  semacam.

Di  situlah  perkenalan  pertama  kami.  Kami  berpacaran  dua  bulan  selepas  kejadian  aku  memijak  kakinya  itu.  Kami  berpacaran  agak  lama.  Cecah  jugalah  setahun.  Tapi  sekarang,  hubungan  kami  bagaikan  sudah  renggang.  Mungkinkah  kerana,  hubungan  kami  menjadi  tidak  berkat  disebabkan  aku  sering  berperangai  hipokrit  bila  berada  di  hadapannya?  Yalah,  di  hadapannya,  aku  tunjuk  baik,  pijak  semut  tak  mati,  pakai  baju  tutup  sana  sini  walaupun  tak  bertudung,  sedangkan  pada  waktu  malam?  Akulah  kutu  rayau!  

Kelab  dan  pub  menjadi  tempat  lepakku.  Aku  bukan  berpeleseran  dengan  lelaki  buaya  darat  pun  tapi,  aku  suka  menghabiskan  masa  dan  wang  aku  untuk  tempat  yang  sebegini  kerana  aku  sudah  menjejakkan  kaki  ke  kelab  dari  umur  aku  lapan  belas  tahun  lagi.  Masih  dibawah  umur!  Jadi,  aku  sudah  terbiasa  dengan  keadaan  ini.  Sebab  apa  aku  terjebak  dengan  kehidupan  liar  begini?  Masih  terlalu  awal  untuk  aku  memberitahu  kalian  tentang  kisah  aku.

Aku  tengok  jam  tanganku  yang  berwarna  putih  terletak  elok  di  pergelangan  tangan  kiriku.  Hailah,  dah  sepuluh  minit  aku  tunggu  minah  ni  kat  dalam  sini.  Katanya  lima  minit  saja  tadi.  Benarlah!  Lima  minit  Awin  memang  sama  dengan  dua  puluh  lima  minit  masa  sebenar!  Aku  naik  bosan  menanti  dia  sendiri.  Disebabkan  aku  tak  ada  duit  langsung  untuk  membayar  segelas  Long  Island  yang  aku  pesan  tadi,  maka  terpaksa  jugalah  aku  menanti  kehadiran  si  Awin  ini.  Kalau  aku  tak  tunggu,  siapa  yang  nak  bayarkan?  Sudahlah  aku  tak  buat  keluar  duit  dari  bank  langsung  ni.

Mataku  leka  memerhati  si  penari  tak  bergaji  meliang-lintuk  di  dance  floor.  Dengan  lampu  terkelip  sana  sini,  agak  berpinau  mataku.  Ada  yang  pandai  menari,  ada  juga  yang  tidak.  Yang  tak  pandai  tu  biasa-biasanya  terdiri  dari  perempuan  yang  konon-konon  nak  tunjuk  diri  tu  seksi  tetapi  seksa  mata  aku  ini  melihatnya.  Kasihan  pula  aku  melihatnya.  Menari  ikut  rentaklah!  Geram  pula  aku  hendak  mengajar  mereka  cara  menari  lagu  kelab  dengan  betul.  Bukan  seperti  itu!  Rentak  slow,  habis  dirancakkan  dengan  tarian  gila  mereka.  Makan  pil  ke  apa?  Seumur  hidup  aku,  pil-pil  tak  pernah  aku  telan  walaupun  perangai  aku  buruk  benar!

Ekhem,  tempat  duduk  ni,  rasa-rasanya  muat  lagi  seorang!”  tegur  satu  suara  garau  lagi  seksi.  Lamunanku  termati  di  situ.Aku  segera  berpaling,  bagaikan  terpaku,  mataku  ralit  memandang  sesusuk  tubuh  ini.  Gosh!  He  is  so  damn  sexy!  Bagaikan  ada  magnet,  aku  tak  mampu  mengalihkan  pandangan  mataku  ke  mana-mana  lagi.  Melekap  terus  ke  wajah  segak  dan  manjanya.  Aku  rasa  aku  sudah  terpikat  dengan  jejaka  ni!  Kacak,  penuh  bergaya  dan  segaknya!!!  Kening  dia  tu  membuatkan  wajahnya  nampak  manja!

“Hmm?  Sorry?”  sengaja  aku  bertanya  dia  begitu  sambil  mengangkat  keningku.  Aku  mahu  dengar  sekali  lagi  kata-katanya.  Adakah  ini  bermakna  dia  hendak  duduk  di  sebelahku?  Aku  sudah  panas  punggung.  Tak  senang  duduk  sekali.  Nafas  terhenti  di  saluran  esofagus!

Can  I  sit  here?”  soalnya  bersama  senyuman  menggoda.  Kali  ini  dia  tidak  lagi  berkias.  Wow!  Lelaki  kacak  ini  mahu  duduk  di  sebelahku?  Silakan!!!  Hatiku  memekik  riang  tapi,  muka  aku  kenalah  cover  cun  sikit,  kan?  Jatuh  market  aku  nanti.  Aku  pandang  dia  dari  atas  ke  bawah.  Scan  tubuh  badannya.  Yes!  Perfect!

Umph..  yup.  Why  not?”  jawabku  dengan  riak  muka  ‘malaikat’  dan  mata  terkelip-kelip  kegedikan.  Aku  menjatuhkan  kakiku  dari  memijak  besi  kerusi  tinggi  dihadapanku.  Dia  mengambil  tempat  itu  dengan  senyuman  yang  tidak  lekang  dari  bibirnya.  Tangannya  kemudian  diangkat  tinggi,  meminta  pesanan  mungkin?  Sempat  lagi  dia  sedekahkan  senyuman  manis  buatku.  Jantungku  berdegup  kencang  bagaikan  baru  lepas  bermarathon.

What  can  I  have  for  you,  sir?”  soal  pelayan  lelaki  yang  dipanggilnya  tadi  dengan  nada  yang  agak  kuat  disebabkan  ingin  melawan  bunyi  stereo  yang  terlalu  kuat  menghentam  gegendang  telinga  ini.  Aku  pandang  lelaki  tampan  ini  secara  curi-curi.  Kacak  sungguh.  Sumpah  aku  tak  tipu!  Baunya  pula  aku  hidu  penuh  rasa  ghairah.  Perfume  apa  yang  dia  pakai  ni  ya?  Paco  Rabbane  atau  Paku  Gaban?  Wanginya...  Macam  tauke  perfume  pula.  Dia  ada  karisma!  Itu  yang  pasti!  

A  bottle  of  tequila  with  soda.”  pesannya  tanpa  memandang  lelaki  itu.  Pelayan  tersebut  lantas  meninggalkan  dia  setelah  usai  mengambil  pesanan.  Dia  menunduk  mengeluarkan  rokok  dari  poket  jeans  hitamnya.  Setelah  dinyalakan  api,  dia  menghisap  dengan  penuh  khusyuk.  Merokok?  Erkkkk!  Tolak  satu  point.  Aku  tak  suka  lelaki  merokok.  No!  Aku  tak  suka  bau  rokok  sebenarnya.

“Wow!  Tequila.”  aku  berkata  kagum.  Mahal  tu!  Melalui  pakaian,  cara  bercakap,  riak  wajah,  dan  sebagainya...  aku  dapat  agak  bahawa  dia  ini  anak  orang  berada.

“Yeap,  hey...  I’m  Andy.”  dia  memperkenalkan  dirinya  dengan  senyuman  manis.  Suaranya  terpaksa  dikuatkan  kerana  bunyi  muzik  terlalu  kuat  memalu  gegendang  telinga  kami.

Tangan  kanan  dihulur  mesra  sambil  tangan  kirinya  meletakkan  rokok  ke  mulut.  Dia  menyedut  rokoknya  dan  kemudian  dia  menghembus  asap  penuh  gaya.  Sebelah  matanya  tertutup  sedikit  bagai  menghayati  setiap  helaan  rokok  itu.  Gosh!  He  is  killing  me  softly  inside.  Matanya  yang  redup  membuatkan  aku  rasa  hendak  korek-korek  saja  dan  simpan  dalam  frame!  Seksi  amat.  Seksi  dan  penuh  misteri  nusantaranya.  Auch!  Naughty  Emma.  Jantung  aku  berdegup  salah  rentak!  Aku  tak  tahu  kenapa  mesti  jantung  aku  berdebar  sakan.

“Nama  I  Emma  Raisha,  you  boleh  panggil  I  Emma.  Raisha  pun  okey.”  aku  berkata  dengan  senyuman.  Mahu  melihat  reaksinya  setelah  aku  berbahasa  melayu.  Aku  agak,  dia  bakal  terkejut.

“Ow!  You  boleh  berbahasa  Melayu,  I  ingatkan  you  orang  putih  selama  ni.  By  the  way,  sedap  nama  you.  Emma  Raisha.  Nama  secantik  tuannya.”  dia  berkata  sambil  ketawa.  Matanya  dikenyitkan.  Wow!  Dia  gigit  tepi  bibir  bawahnya.  Omaiii!  Seksinya  dia.  Aku  berkira-kira  sama  ada  hendak  berkelip  ataupun  tidak.  Rasa  rugi  walaupun  berkelip  sekali.  Makhluk  di  hadapanku  ini  indah  sekali!

Aku  tersenyum.  Dah  agak  dah  dia  bakal  berkata  begitu.  Terkejut  sangat.  Ramai  yang  fikir  aku  ini  orang  putih.  Sejujurnya,  aku  tak  suka  orang  berfikir  begitu.  Mereka  hanya  mengingatkan  aku  pada  daddy  aku!Tapi  ayatnya  buat  senyumanku  bertambah  lebar..  ‘selama  ni?’.  Apa  maksudnya?

“Melayu.”  aku  jawab  sepatah  dengan  senyuman  menggoda.  Inilah  pertama  kali  aku  senyum  miang  sebegitu  kepada  seorang  lelaki.  Siapa  suruh  kacak  sangat?  Kan  dah  kena  goda!  Seronok  pula  aku  rasa  bila  dipuji  olehnya.  Alahai,  siapalah  yang  tak  suka  dipuji,  kan?

So?  American-Malay?  Australian?”  soalnya  mengenai  darah  kacukanku.

Canadian.”  aku  jawab  sepatah.  Daddy  aku  orang  Kanada.  Muka  aku  memang  banyaknya  mengikut  gen  daddy.  Mata  pun  berwarna  coklat  terang.  Humph!  Buat  apa  nak  ingat  orang  yang  bencikan  aku?  Kanada  ke  Uganda  ke,  kalau  dah  kena  buang  dengan  daddy  sendiri,  baik  tak  payah  anggap  aku  anak  kacukan.  

Oh  I  see.  I  dah  lama  nampak  you  kat  sini.  You  perasan  I  tak?  Setiap  hari  Sabtu  I  ke  sini.”  Andy  membuka  cerita.  

Rokoknya  dihulurkan  kepadaku  tapi  aku  menggeleng.  Aku  tidak  merokok.  Bau  rokok  pun  aku  kurang  suka  sebenarnya  tapi,  dah  namanya  kelab  malam,  tentulah  ada  juga  bau  rokok-rokok  ini  semua.Air  pesanannya  pada  masa  yang  sama  sudah  sampai.  Pelayan  itu  menuang  soda  dan  tequila  bersama  ketulan  ais  ke  dalam  dua  gelas  kaca  yang  dibawa  bersamanya  tadi  sehingga  separuh  gelas.  Setelah  pelayan  itu  pergi,  aku  menjawab  soalannya.

“I  tak  perasankan  you  pun  selama  ini?”  aku  berkata  begitu  dengan  senyuman  yang  tidak  lekang  dari  bibirku.  Ini  bermakna,  he’s  watching  me!!!!  Sudah  lama.  Auch!  Tak  tidurlah  aku  pagi  ni  nampak  gayanya  disebabkan  jejaka  seksi  di  depan  mata  aku  ni.  Emma,  calm  down!  Berlagak  tenang,  boleh  tak?!  

“Manalah  you  nak  perasankan  I  kalau  mata  you  selalu  pandang  gelas  kosong  saja!”  dia  berkata  lagi.  Senyuman  hambar  disedekahkan  buatku.  Dia  senyumlah  macam  mana  sekali  pun,  tetap  aku  rasa  berdebar!  Wuoh!  Bahaya  ni...  serius  aku  tak  tipu.  Wajah  dia  bagai  memberitahuku  supaya  jatuh  hati  pada  dia!

Bahagianya  rasa!  Dia  perasan  apa  yang  aku  buat  di  sini  selama  ini?  Perhatikan  gelas  kosong?  Oh  bukan  ayat  itu,  ambil  perkataan  sebelum  tu,  selalu  pandang  gelas  kosong  saja?  SELALU?  Oh  gosh!  Perut  aku  dah  sebu!  Dada  dah  macam  kena  tumbuk!  Berdebar-debar.  Aku  tersenyum  penuh  dengan  rasa  bahagia!  Terasa  bagai  ada  lingkaran  syurga  di  atas  kepala.  Happy!

People  being  here  for  their  own  reason.  What  is  your  reason  anyway?”  soalnya  tidak  lama  kemudian.  Jemari  kekarnya  bermain-main  dengan  gelas  tequila  di  hadapannya.  Aku  berkerut.  Sebab  aku  ke  sini?  Mestilah  sebab  aku  nak  temankan  Awin!  Eh,  dia  manalah  kenal  siapa  Awin,  kan?

Me?  I  just  temankan  kawan  baik  I,  Awin.  Dia  suruh  temankan.  Tapi,  itulah,  dia  tak  sampai  lagi.”  aku  mengadu  selamba  sambil  mata  mengerling  ke  arah  jam.  Dia  tersenyum  menggoda  macam  awal  tadilah.  Seksi,  macho,  dan  hampir  membunuh  aku!  Lupa  terus  aku  pada  Zarul.  Ah!  Zarul  bukan  tahu,  yang  dia  fikirkan,  aku  sedang  tidur  sekarang  ni.  Siapa  suruh  tanya  aku  buat  apa?  Memang  aku  jawab,  aku  nak  tidurlah!  Takkanlah  aku  nak  mengaku  aku  di  kelab  malam  pula?  Sedang  minum  tequila?  Nak  mampus?!  Mahu  berterabur  gigi  si  Zarul  berceramah  tak  sudah?

Nope,  bukan  sekarang  tapi,  before?”  soalnya.  Oh!  Dia  tanya  kenapa  aku  selalu  datang  sini  sebelum  ni?  Malu  juga  muka  aku  sebab  terlebih   yakin  menjawab  soalannya  tadi.  Rupa-rupanya  salah!  Adeyyy!

I’m  stressed  out!  Nak  cari  hiburan.”  aku  jawab  bersama  tawa.  Tawa  pedih  yang  cuba  aku  sembunyikan  dari  pandangan  mata  orang.  Aku  ini  sebenarnya  seorang  gadis  yang  paling  takut  untuk  berhadapan  dengan  masalah.  Sebab  itu  aku  ke  sini.  Itu  sebab  utama  aku  boleh  terjebak  dengan  benda-benda  macam  ini.

“Oh,  sebab  paling  biasa  orang  datang  sini.  Nak  lepaskan  tekanan.  I  pun  macam  tu  jugak.  So,  shall  we?  Raikan  perkenalan kita  pada  hari  ini?  Lupakan  segala-gala  perkara  yang  menyakitkan  otak  ni?  Cheers?”  soalnya  sambil  mengangkat  gelas  tequila  itu  bersama  riak  wajah  yang  memikat  kalbuku.  Aku  mengangkat  juga  gelas  tequilaku  bersama  senyuman  dan  kemudian,  kami  lagakan  gelas  itu.

Cheers!”  aku  berkata  dengan  muka  bangga  kemudian  minuman  itu  aku  telan.Disebabkan  aku  sudah  mula  minum  dari  aku  berusia  belasan  tahun,  aku  sekarang  boleh  minum  arak  tanpa  fikir  dosa  pahala  lagi.  Pahala?  Ada  ke  minum  arak  dapat  pahala,  Emma?  Mula-mula  dahulu  berdebar-debar  jugalah  aku  rasa.  Betul  atau  tidak  tindakan  aku  ini?  

Yalah,  aku  juga  belajar  pendidikan  agama  di  sekolah.  Memang  sudah  tertulis  bahawa  arak  itu  minuman  yang  haram  kecuali  ketika  darurat!  Tapi  aku?  Menghalalkan  apa  yang  haram  tanpa  memikirkan  dosa.  Walaupun  tidak  darurat.  Setelah  mencuba,  sedikit  pun  aku  tidak  kisah  lagi.  Aku  rasa,  tekanan  yang  aku  alami  selama  inilah  perkara  yang  darurat  buat  diri  aku!

Hey  buddy.”  tegur  satu  suara.  Inilah  dia  mak  nenek  itu!  Awin!!!  Sekarang  baru  dia  sampai?  Apa  pasal  tak  datang  besok  sahaja?  Tak  pun,  berilah  ruang  aku  nak  berkenalan  dengan  si  Andy  ni  dulu  ke?

“Awin,  you  pergi  mana?  Lama  tau  I  tunggu  you?  Ingatkan  you  tak  jadi  datang  dah!”  aku  mengadu.  Rasa  gembira  melihat  Awin  di  depan  mata  tapi,  dalam  masa  yang  sama  aku  jadi  geram  dengan  kelewatan  dia  ke  sini.

Aku  cubit  perut  Awin.  Awin  mengelak.  Dia  tersenyum  hambar.  Matanya  masih  bengkak.  Sedih  ditinggalkan  kekasih  hatinya,  Zul.  Yalah,  mereka  sudah  berpacaran  selama  tiga  tahun,  tup  tup,  lelaki  itu  telah  membuntingkan  anak  Vivian.  Perempuan  cina  di  tempat  kerjanya.  Mengamuklah  Awin!  Bukan  setakat  mengamuk  sahaja,  Awin  hampir  jugalah  bertukar  menjadi  Incredible  Hulk  pagi  tadi.  Seram  aku  melihatnya.

At  least,  you  ada  kawan  sekarang  yang  temankan  you.”  Awin  memberi  alasan  dengan  senyuman  hambar.  Matanya  mengerling  ke  arah  Andy  di  tepiku.

Areyouokay,  my  dear?”  soalku  pula  pabila  terlihat  senyuman  palsunya  itu.  Kasihan  sungguh  aku  melihat  keadaan  Awin.  Sayangkan  kekasihnya  setengah  mati.  Awin  menggeleng-gelengkan  kepalanya  tanda  dia  tidak  okey.  Andy  aku  lupakan  sekejap.Kerusi  ditarik  lalu  Awin  duduk  di  antara  aku  dengan  Andy.  Dia  menangis  tanpa  rasa  segan   pada  Andy.  Aku  peluk  bahunya.  Cuba  menenangkan  perasaannya  walaupun  aku  tahu,  caraku  kurang  berkesan  untuk  memujuknya.

Syy,  it’s  okay.  You  deserve  a  better  man.  Menangislah  selagi  boleh  menangis.  Menangis  sampai  you  rasa  lega,  but  promise  me,  lepas  ni,  jangan  sesekali  you  menangis  disebabkan  lelaki  durjana  tu.  Malam  ni,  I  nak  you  ‘lepaskan’  dia.”  aku  cuba  memujuk  Awin.  Dia  menangis  lagi  lantas  dia  peluk  aku  dengan  erat.  Andy  yang  tercengang-cengang  tidak  tahu  pokok  pangkal  cerita  itu  tidak  lagi  aku  hiraukan.  Ya,  dia  memang  hot!  Tapi,  kawan  karib  aku  tengah  ada  masalah.  Aku  tak  boleh  fokus  pada  mengayat  dia.

He’s  a  *****!!”  maki  Awin  bersungguh.  Air  matanya  mula  mengalir.  Aku  lap  dengan  kedua  belah  ibu  jariku.  Sedih  melihat  sahabatku  begini  jadinya.  Kepalanya  aku  rapatkan  ke  bahuku.

Dia  mengambil  gelas  tequila  aku  dan  terus  diteguk  sepenuh  hati.  Selepas  itu  dia  tuang  lagi  dan  teguk  tanpa  soda.  Ouch!  Tentu  sekejap  lagi  dia  akan  ‘high’!  Andy  sudah  terbelalak  melihat  keadaan  Awin  itu.Kasihan  sangat  aku  rasa  pada  Awin.  Sudahlah  kesucian  dirinya  diragut  oleh  Zul,  boleh  pula  Zul  tinggalkan  dia  macam  itu?  Siap  buntingkan  anak  orang  lain  lagi.  Zul  lelaki  paling  kejam  pada  mataku.  Awin  ini  bodoh  juga.  Sudah  dia  tahu  Zul  itu  bagaimana  perangainya  sebelum  mereka  berpacaran  dulu  sebenarnya.  

I  know  he  is.  Go,  lagi,  lepaskan.  Beritahu  dunia  apa  yang  you  rasa.”  aku  mengarahkan  supaya  dia  melepaskan  semuanya.

He’s  an  asshole!  Chickenshit!  Damn  idiot!  Bloody  hell!!  Bla...  bla...”  maki  Awin  bersungguh-sungguh.  Segelas  air  diteguk  lagi.  Meleleh-leleh  tequila  itu  ke  lehernya.  Aku  ternganga.  Tak  pernah  aku  dengar  Awin  berkata-kata  dengan  begitu  kasar  sekali.

Feeling  better?”  soalku.  Dia  angguk  dengan  bersungguh-sungguh.

Yeah  baby!  Now,  let’s  celebrate  that.  You  sekarang  dah  bebas  dari  orang  celaka  macam  dia,  you  sepatutnya  tak  bersedih  tau?  Meh  sini  I  lapkan  muka  you,  dah  make  up  cantik-cantik  macam  ni,  rosaklah  kalau  menangis.  Bergembiralah  sebab  akhirnya  you  kenal  siapa  dia  yang  sebenarnya  dan  tidak  terus  tertipu  dengan  dia.  You  berpeluang  untuk  cari  yang  jauh  lebih  baik  dari  dia,  sepatutnya  you  gembira.”  aku  cuba  menceriakan  hati  Awin.  Aku  lap  air  matanya.  Awin  peluk  aku  lagi.  Tapi  kali  ini,  air  matanya  sudah  kering.  Dia  sedekahkan  senyuman  manis  buat  aku.  Senyuman  yang  aku  nanti-nantikan!

You  adalah  kawan  I  yang  paling  baik,  paling  setia  dan  paling  menyenangkan  hati  I.  Youlah  kawan  I  dunia  akhirat!  Thanks  Emma!”  dia  ucapkan  dengan  penuh  rasa  terharu.  Aku  pun  apa  lagi?  Aku  balas  pelukan  dia.  Aku  rasa  lagi  terharu!  Tak  sangka  aku  akan  dihargai  oleh  Awin  sampai  macam  itu  sekali.

Youtoo. Youare  my  bestie!  Sampai  bila-bila.  Now,  let’s  enjoy  this  day!  Youare  now  officially  free  from  that  jerk.  Berjanji  dengan  I  yang  ini  kali  terakhir  you  menangis  sebab  dia?”  aku  aku  menyoal  dengan  serius.  Dia  mengangguk  dan  tersengih  dengan  air  mata  berlinang.

“Ekhem.”  Andy  berdeham.  Aku  tergelak.  Oh.  Aku  terlupa  pada  kewujudan  Andy!  Mujurlah  dia  berdeham  tadi.  Jika  tidak?  Tentu  aku  boleh  lupa  terus  dia  walaupun  dia  ada  di  hadapanku.

Oopss  sorry  Andy.  Andy,  this  is  my  beloved  friend,  Awin.  Awin,  this  is  my  new  friend,  Andy.”  aku  memperkenalkan  diri  masing-masing.

“I  bukan  beloved  friend  you  jugak  ke?”  soal  Andy  bergurau.  Aku  dan  Awin  tergelak  mendengarnya.  Tak  semudah  itu,  Andy!  Walaupun  aku  berdebar  menatap  anak  matanya  tetapi...  hati  aku  masih  lagi  tak  mahu  curangkan  Zarul.  Err,  maybe.

Hey  dude!  Dapat  awek,  terus  lupa  aku?”  soal  seorang  lelaki  yang  dari  mana  munculnya  lantas  ditumbuk  perlahan  bahu  Andy.  Awin  dan  aku  tersenyum  ke  arah  lelaki  itu.  Muka  melayu  tulen.  Kami  bersalaman  dan  memperkenalkan  diri  masing-masing.  Setelah  itu,  lelaki  bernama  Jeff  itu  mengajak  Awin  menari  bersama.  Mereka  kelihatan  rapat  sekali.

Berpelukan.  Awin,  itulah  kelemahannya.  Mudah  rebah  dalam  pelukan  orang!  Sesiapa  yang  mengajaknya  menari  pasti  akan  dipeluk  dengan  selamba.  Gila!  Sebab  itulah  aku  tak  suka  ke  lantai  menari.  Di  situ,  tangan  sesiapa  sahaja  boleh  singgah  ke  badan  kita.  No  way!  Aku  ke  sini  untuk  melepaskan  stress,  bukan  untuk  menjadi  perempuan  jalang.

Youare  beautiful,  Emma.”  puji  Andy  setelah  agak  lama  dia  perhatikan  aku.  Aku  tersenyum.  Kami  hanya  duduk  memerhati  saja  Awin  dan  Jeff  dari  duduk.

No,  I’m  not!”  aku  merendah  diri  walaupun  di  dalam  hati  bagaikan  sudah  dipam-pam  sahaja  kembangnya.  Sumpah  aku  rasa  bangga.  Mummy,  he’s  hot!  Nak  mengurat  akulah  tu.  Sila  beratur,  okay?  

Yeah,  I  am  beautiful!’  hati  aku  menjawab  riang.  Tapi  mulut  terkemam-kemam  takut  terluah  kata-kata  itu.  Nanti  apa  kata  Andy  pula?  Ingat,  mummy  pesan,  jangan  riak!  Aku  buat  muka  selamba  semula.

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design