Selamat Malam Cinta 7

BAB  7
Kutabur  harapan  yang  tinggi,
Setia  menanti  kepulanganmu  wahai  suamiku,
Walau  kutahu  tiada  guna  untukkuberharap  lagi,
Namun  tetap  juga  kumenunggu...

Dua  minggu  kemudian...

DUA  orang  pegawai  polis  masih  setia  berdiri  di  hadapanku  dengan  wajah  serius.  Aku  masih  tidak  boleh  menyerap  berita  yang  disampaikan.  Atau  mungkin  aku  tidak  mahu  percaya  atau  tidak  mahu  mendengar  langsung  berita  sebegitu. 

“Jangan  nak  buat  April  Fool.  Tak  kelakar  pun.  Mana  suami  saya?”  aku  menilik  di  belakang  mereka  dengan  senyuman  semanis  boleh.  Cuba  menafikan  perkara  buruk  yang  mungkin  terjadi  kepada  suamiku.

“Suami  puan,  dia.  Dia  ditimpa  kemalangan.  Kami  nak  puan  datang  segera  ke  hospital.  Arwah...  dia...”  sebaik  sahaja  polis  itu  bersuara,  aku  rebah.  Melurut  ke  lantai.  Lutut  terasa  lembik.  Hati  terasa  dipanah  petir!  Fikiran  terasa  serabut! 

“Allah!”  hanya  itu  kalimah  yang  mampu  kuucapkan  sebelum  tubuh  menyembah  lantai.  Suara  cemas  dua  anggota  polis  itu  memanggilku,  kedengaran  samar-samar.


“MA!  Abang  mana  ma?  Irqin  mimpi  buruk,  ma!  Irqin  mimpi  buruk  sangat-sangat  sampai  Irqin  tak  mahu  tidur  semula.”  aku  menangis-nangis  sebaik  sahaja  mencelikkan  mata  dan  disapa  ibu  mertuaku.  Ibu  mertuaku  menangis.  Kenapa  ibu  mertuaku  menangis?

“Ma!  Abang  mana?  Irqin  mimpi  yang  tidak-tidak  pasal  dia,  ma!”  aku  mula  tersedu-sedan.  Bimbang  ditinggalkan  secara  kekal  oleh  suamiku. 

“Irqin  sayang...  sabar,  nak...”  kata-kata  ibu  mertuaku  tidak  menenangkan  jiwaku.  Malah,  jiwaku  lebih  berserabut  lagi.  Apa  makna  kata-kata  ibu  mertuaku  itu?  Kenapa  dia  perlu  berkata  begitu?  Sabar  untuk  apa?  Aku  bermimpi  sahaja,  kan? 

“Ma!  Abang  cakap  nak  balik.  Dia  suruh  Irqin  tunggu!  Mana  abang?”  aku  menangis  lagi.  Sebak  rasa  dada  bila  soalanku  tidak  dijawab  ibu  mertuaku  sendiri.  Bapa  mertuaku  hanya  menunduk.  Aku  mula  rasa  tak  sedap  hati  dengan  wajah  sugul  itu.

“Pa!  Mana  abang,  pa?”  soalku  pada  bapa  mertuaku  pula.

“Abang  Irqin  dah  tak  ada,  sayang.”  lemah  sahaja  tutur  bicaranya  membuatkan  aku  naik  marah!

“Cakaplah  terus  terang!  Kenapa  semua  macam  ni?  Cakaplah!  Mana  abang?!  Abang!!!  Abang!!  Sahutlah!!”  jeritku  kuat.  Geram.  Dia  tak  boleh  pergi.  Dia  sudah  janji  hendak  menjagaku!  Dia  sudah  janji  hendak  pulang.  Tak  mungkin  dia  dah  tak  ada!

“Ya  Allah!  Sabar  nak!  Sabar.  Ini  semua  dugaan.  Rasydan  dah  tak  ada,  nak.  Sabar.”  ibu  mertuaku  masih  setia  di  sisiku,  mengusap  belakang  badanku.  Aku  tak  perlukan  dia  untuk  mengusapku!  Aku  perlukan  suamiku!  Si  suami  untuk  membelai  rambutku,  mengurut  belakangku.  Aku  perlukan  Rasydan!  Kenapa  semua  berpakat  nak  kenakan  aku?

“Janganlah  tipu  Irqin!  Beritahulah  mana  abang  Irqin  pergi?!  Beritahulah  Irqin!  Tolonglah!  Abang,  jangan  main-main  macam  ni.  Abang...  Irqin  nak  jumpa  abang.  Mana  abang?”  soalku  perit.

“Puan,  bawa  bersabar.  Suami  puan  sudah  tiada.”  aku  mencerlung  memandang  pegawai polis  itu!  Dialah!  Dialah  yang  membawa  berita  palsu  itu.  Aku  benci  dia!  Dia  dengan  pegawai  polis  wanita  itu  sama  sahaja.  Mereka  berpakat  hendak  mengenakan  aku!  Suka  agaknya  melihat  aku  hampir  gila  begini.

“Ma!  Dialah  yang  reka  cerita  tu!  Dia  tipu  aje!  Abang  ada  sebenarnya!”  aku  sudah  terjun  dari  katil  bujang  itu.  Aku  di  hospital  entah  sejak  bila,  aku  pun  tak  tahu?!  Aku  menumbuk-numbuk  dada  polis  lelaki  itu  dengan  geram.

“Kau  jangan  menipu  aku!  Mana  kau  sorok  laki  aku?!!”  jerkahku.  Dia  tidak  mengelak  tetapi  melindung  dirinya  dari  dipukul  dengan  sebelah  tangannya.  Tubuhku  ditarik  bapa  dan  ibu  mertuaku  daripada  terus  menyerang  dia.

“Sabar  puan...”  si  pegawai  wanita  cuba  menenangkan  aku.

“Suami  Irqin  mana?!”  soalku  lagi.  Air  mata  terus  mengalir.  Setelah  penat  memberontak,  aku  terjelepok  di  atas  lantai.  Memeluk  kaki  ibu  mertuaku.

“Abang  mana?”  soalku  tanpa  jemu.

“Rasydan  dah  tak  ada,  sayang.  Dia  dah  bertemu  penciptaNya.  Sabar,  sayang.  Sabar.  Ini  dugaan  buat  kita.  Arwah  dah  tak  ada,  sayang...”  bahuku  diusap  lagi.  Lembut  sekali  usapannya  namun  tidak  berjaya  menghalau  kesedihanku.  Aku  hanya  mahukan  suamiku.

“Apa  dosa  Irqin  sampaikan  Allah  tarik  nyawa  suami  Irqin?  Tak cukup  ke  dia  ambil  ibu  bapa  Irqin,  ma?  Apa  dosa  Irqin?  Apa  yang  Allah  nak  dari  Irqin?!”  akhirnya  aku  menangis  semahunya  di  lutut  ibu  mertuaku.

“Tak  baik  berkata  macam  itu  Irqin.  Ada  hikmahnya  Allah  buat...”  Ibu  mertuaku  tidak  dapat  menghabiskan  kata-katanya.  Dia  ikut  teresak  sama.

“Hikmahnya  apa?  Irqin  tak  nampak  apa-apa  hikmah  lagi!  Irqin  rasa  pedih  sangat,  ma!  Susah  sangat  ke  Dia  nak  makbulkan  doa  Irqin?  Irqin  tak  minta  hidup  senang  pun.  Irqin  cuma  nak  abang  selalu  ada  di  sisi  Irqin  aje!”  aku  terus  menyalahkan  takdir.

“Astaghfirullahalazim!”  berpadu  banyak  suara  beristighfar  mendengar  aduanku.  Aku  tak  peduli  lagi.  Aku  hanya  mahu  menangis!  Menangis  dan  menangis!

“Abang  cakap  dekat  Irqin  yang  dia  nak  balik!  Dia  nak  temankan  Irqin,  ma.  Dia  kesiankan  Irqin  seorang  diri  kat  rumah!  Dia  kata  dia  nak  ucapkan  selamat  malam  pada  Irqin  pada  setiap  malam.  Sekarang  macam  mana  Irqin  nak  tidur  kalau  dia  tak  ada,  ma?!”  aku  menangis  lagi.  Ibu  mertuaku  sudah  teresak.  Dia  melurut  ke  lantai  dan  memelukku  erat.

“Maa!”  panggilku  apabila  mereka  hanya  menangis  tanpa  suara.

“Abang  mana?!”  soalku  lagi.

“Dia  dah  dikebumikan  siang  tadi,  Irqin.  Dia  tak  boleh  tunggu  Irqin.  Dia  harus  dikebumikan.  Irqin  baru  sedar...”  ibu  mertuaku  bersuara  tenggelam  timbul.  Saat  itu  juga  hatiku  luluh  berkecai!  Aku  tidak  dapat  melihatnya  untuk  kali  yang  terakhir.  Aku  juga  tidak  mampu  mencium  jenazahnya.  Aku  tak  mampu  berbuat  apa-apa.

“Kenapa  tak  kejutkan  Irqin?!”  bentakku  dengan  esakan  yang  makin  menggila.

“Sabar  nak.  Doa  banyak-banyak.  Mudah-mudahan  dia  tenang  di  sana.  Jangan  ratapi  pemergiannya,  sayang.  Allah  lebih  sayangkan  dia.  Allah  ambil  semula  apa  yang  menjadi  haknya.  Jangan  pertikaikan  kuasa  Allah,  nak.  Tak  baik...  sabar  ya  nak?”  macam  mana  aku  nak  sabar?  Dia  nak  balik  semalam!  Sekarang?  Dia  sudah  ke  liang  lahad!  Siapa  nak  ucapkan  ‘Selamat  malam,  cinta’  pada  aku  lagi  lepas  ni?

“Ma!  Tapi  abang  dah  janji  nak  ada  setiap  malam  untuk  Irqin!”  aku  menangis  lagi. 

Kali  ini  lebih  teruk.  Ramai  yang  turut  menangis.  Tetapi...  apalah  sangat  tangisan  mereka  yang  sekadar  atas  rasa  simpati  itu? Aku  yang  menanggungnya.  Semua  ini  bagaikan  mimpi.  Bagaimana?  Bagaimana  aku  hendak  berhadapan  dengan  dunia  selepas  ini?  Bagaimana  untuk  aku  biasakan  diri  untuk  membuka  mata  tanpanya  di  sisi?

Bagaimana  untuk  aku  tidur  tanpa  ucapan  selamat  malam  cintanya?  Bagaimana  aku  harus  hadapi  hidup  sendiri  begini?  Aku  tak  cukup  kuat!  Aku  insan  yang  lemah!  Hendak  menongkah  kuasaNya,  itu  bukanlah  kekuatanku.  Untuk  berserah  juga  aku  tak  mampu! 

“Irqin.  Jangan  menangis  lagi  nak.  Izinkan  dia  pergi  dengan  tenang.”  ibu  mertuaku  masih  lagi  memujuk  dengan  esak  tangisnya. 

Sebak.  Dada  terasa  memberat  dengan  perasaan  pilu  ini.  Hendak  mengambil  nafas  baru  pun  aku  tersemput  sendiri  dek  kerana  esakan  yang  menggila.  Sedar  sahaja  dari  pengsan,  aku  terdengar  berita  pengebumiannya.  Ah!  Isteri  apa  aku  ini  kalau  sewaktu  arwah  suamiku  sendiri  dikebumikan  pun  aku  tiada?  Isteri  apa  aku  ini?  Ya  Allah  ya  Tuhanku.  Dugaan  apa  yang  Engkau  turunkan  kepadaku  ini?  Aku  tak  kuat,  ya  Allah!  Aku  belum  kuat!

Isteri  apakah  aku  ini  kalau  tiada  saat  suamiku  disembahyangkan?  Tak  dapat  aku  bayangkan  keadaan  suamiku  dikafankan.  Terasa  pedih.  Perit.  Abang.  Tolonglah!  Tolonglah  sedarkan  Irqin  sekiranya  ini  mimpi.  Abang!  Irqin  tak  kuat,  bang!!

“Ya  ayuhallazinna  amanu  sobiru  wasobiru  wa  robitu  wattaqullahala  ‘allakum  tuflihun.” kedengaran  satu  surah  dibaca  ibu  mertuaku  dalam  esak  tangisnya.

“Bersabar  nak.  Bersabar.  Baca  doa  tu  tanpa  henti.”  bisiknya  ke  telingaku. 

“Buat  apa  Irqin  nak  berdoa?  Bukan  Allah  nak  dengar  pun.  Dia  ambil  semua  orang  yang  Irqin  sayang.  Irqin  ada  abang  je,  ma!  Tak  adaorang  lain  dah.  Ada  abang  seorang  aje.  Itu  pun  Dia  tarik!  Apa  salah  Irqin?”  aku  merintih  pedih.  Cukuplah  kalau  dia  ada.  Sungguh!  Cukuplah  kalau  dia  ada  di  sini.  Di  sisiku.  Mengucup  keningku  seperti  kebiasaannya.  Aku  hanya  mahukan  dia! 

Tiba-tiba  bajuku  dicekak  oleh  si  pegawai  polis  lelaki  itu.  Wajahnya  nampak  bengis.  Semua  orang  di  wad  itu  tercengang-cengang  melihat  kekasarannya.  Termasuk  aku.  Berani  dia  buat  aku  begini?!  Tiada  sesiapa  berani  bersuara.

“Saya  tahu  awak  bersedih  dan  saya  turut  bersimpati  tetapi  tolong...  Tolong  buka  mata  awak  luas-luas!  Menyalahkan  takdir,  bukan  caranya!  Awak  bercakap  seolah-olah  awak  dilahirkan  dengan  cara  yang  lain!  Kita  ni  semua  hidup  sebab  Allah  hembuskan  roh  dalam  jasad  kita  tahu?  Jangan  bercakap  macam  awak  tak  ada  Allah,  tak  ada  agama!  Jangan  sesekali  mempertikaikan  kuasaNya! 

Kalau  awak  nak  saman  saya  sebab  saya  serang  awak  dengan  cara  begini,  go  ahead.  Tapi,  jangan  sesekali  menyalahkan  apa  yang  dah  tertulis  untuk  kita.  Nyawa  kita  ni  dipinjamkan  saja.  Itu  awak  kena  ingat.  Kalau  Dia  nak  tarik  nyawa  awak  sekarang  pun  dia  tarik,  tahu?!  Saya  tak  boleh  terima  cara  dan  kata-kata  awak,  terlalu  kejam.  Saya  minta  maaf  dan  salam  takziah  dari  saya.”  kemudian  bajuku  terus  dilepaskan  dan  dia  keluar  melalui  pintu  wad  begitu  sahaja.

“Kau  siapa?!”  aku  menjerkahnya  tetapi  dia  sedikitpun  tidak  berpaling.

“Astaghfirullahalazim,  Irqin!  Sabar  nak.  Betul  apa  yang  dikatanya.  Tak  baik  menyalahkan  takdir  Allah.  Setiap  yang  hidup  pasti  akan  kembali  ke  sana.”Bapa  mertuaku  yang  memilih  untuk  mendiamkan  diri  sedari  tadi,  akhirnya  bersuara.  Sedu-sedan  ibu  mertuaku  sudah  tidak  kedengaran  lagi.  Aku  bagaikan  nampak  wajah  sugul  suamiku  memerhatiku  di  sini.  Wajahnya  kelihatan  hampa.  Dia  hampa  dengan  akukah?  Memang  patut  pun!

Dia  juga  tidak  suka  aku  menyalahkan  takdir.  Aku  sedar  tu!  Tapi  kata-kata  tak  boleh  ditarik  balik.  Aku  khilaf...  aku  khilaf  hanya  kerana  aku  terlalu  sayangkan  Rasydan.  Aku  khilaf  dengan  apa  yang  aku  ada  di  dunia.  Ya  Allah,  ampunkanlah  dosaku.

“Kenapa  wajah  abang  muram?”  soalku.  Raungan  ibu  mertuaku  semakin  kuat  sebaik  sahaja  aku  bersuara.

“Irqin.  Doa  banyak-banyak,  sayang...”  lembut  suara  ibu  mertuaku  memujuk.

“Abang.  Kenapa  abang  diam?”  tangisku.

“Ma,  abang  diam  aje...  dia  marah,  ma...”  rintihku.  Mendayu-dayu  suara  ibu  mertuaku  membaca  doa  bagi  menenangkan  hatiku.



0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design