Selamat Malam Cinta 8

BAB  8

Bintang  di  langit  sudah  tiada  sinarnya  lagi,
Bulan  yang  menerangi  malam  juga  kemalapan...
Aku  di  sini  sudah  tiada  kekuatan  lagi...
Hidupku  kini  bagaikan  dalam  kegelapan...


“IRQIN  nak  abang.  Irqin  nak  abang.  Irqin  nak  abang.  Irqin  nak  abang.  Irqin  nak  abang...”   aku  berpeluk  lutut  dan  berkata-kata  bersendirian  di  dalam  bilik.  Majlis  tahlil  sedang  berjalan  di  bawah.  Untuk  apa  majlis  tahlil  diadakan?  Untuk  meraikan  pemergian  Rasydankah?  Segembira  mana  mereka  meraikannya?  Segembira  mana  mereka  melihat  tangisanku?

“Irqin?”  panggilan  itu  menyebabkan  ‘zikir’ku  terhenti.  Aku  menoleh.  Farah,  berpakaian  jubah  dan  bertudung  lilit  menghampiri.  Dia  mendepangkan  tangannya.  Matanya  sudah  merah.  Tangisan  yang  sudah  berhenti  beberapa  jam  yang  lalu  pecah  semula  sebaik  sahaja  dia  menerpaku.  Sanggup  dia  pulang  dari  Dubai  semata-mata  untuk  menemaniku? 

Tentu  dia  masih  dalam  kepenatan. 

“Rasydan,  Farah...  suami  aku...  suami  aku...  dia  dah  tak  ada...”  aku  menangis  dalam  pelukannya. 

Pelukannya  merupakan  tempat  yang  paling  aku  perlukan  buat  masa  ini.  Esakan  dia  juga  kedengaran.  Pilu.  Lama  aku  memeluknya.  Melampiaskan  tangisan  di  bahunya.  Tiada  lagi  orang  yang  memahamiku  selain  dia.  Sendat  dadaku  akibat  menanggung  derita  ini  sendirian. 

“Irqin,  I’m  so  sorry.  Stay  strong  pleaseBe  strong!  Allah  lebih  menyayangi  dia!  Tolonglah  jangan  macam  ni.  It  hurts  me.”  dia  menyapu  air  mataku  dengan  kedua  ibu  jarinya.  Kepalaku  diusap-usapnya  beberapa  kali.

“Suami  aku,  Farah.  Suami  aku...”  aku  tak  dapat  berkata  apa-apa  selain  menangis  dan  terus  menangis.  Sampai  sekarang  pun  aku  masih  tak  percaya  yang  Rasydan  sudah  tiada.  Aku  masih  belum  pulang  ke  rumah  kami  lagi.  Entah  bagaimana  rasanya  untuk  aku  menjejakkan  kaki  ke  situ  lagi.  Melihat  kenangan  kami  bersama...

“Ya,  sayang.  Aku  tahu.  Jangan  macam  ni.  Please?  Jangan  macam  ni.  Kau  kuat,  kau  tabah.  Tolong  jangan  macam  ni...”  Farah  merayu-rayu.  Wajahnya  sudah  lencun  dengan  air  mata.  Aku  tahu  dia  turut  bersedih.  Dia  juga  agak  rapat  dengan  Rasydan.  Rasydan  baik  dengan  semua  orang.

“Dia  akan  balik,  kan?”  soalku  bodoh.  Esakan  Farah  bertambah  kuat.

Please  stop  it,  Irqin...  Jangan  macam  ni,  Qin.  Kau  kena  kuat.  Kuatlah  kawanku.  Kuatlah!  Kuatkanlah  imanmu,  kuatkanlah  jiwamu.  Cekalkanlah  hatimu  wahai  sahabat.”  dia  mengusap-usap  belakang  dadaku.  Tangisanku  menjadi  raungan.  Biarlah  aku  lepaskan  segala-galanya  hari  ini  di  bahunya.  Entah  bila  lagi  aku  akan  berjumpa  dengan  dia  lagi.

Aku  bakal  keseorangan  selepas  ini.  Tiada  Rasydan,  tiada  Farah,  tiada  sesiapa.

“Abang  akan  balik!”  aku  menangis  lagi.

“Ya  Allah,  Irqin.  Ya  Allah!  Astaghfirullahalazim.  Laillahaillallah!  Ingat  Allah,  Irqin.  Ingat  Allah!  Kau  mesti  teruskan  hidup  ni,  Irqin.  Teruskan  dengan  cekal.  Itu  yang  Rasydan  nak.  Please?”  rayu  Farah  di  tepi  telingaku. 

Aku  memeluknya  bertambah  kuat.  Aku  tak  boleh  terima  yang  aku  ditinggalkan  dengan  cara  begini.  Ketika  dia  dikebumikan  pun  aku  tiada.  Bagaimana  aku  nak  percaya  yang  dia  benar-benar  telah  tiada?

“Aku  tak  kuat,  Farah.  Aku  tak  kuat...  Tolonglah  kembalikan  abang  aku...  macam  mana  aku  nak  lalui  semua  ni  nanti,  Farah...  tolonglah  aku...”  rayuku  dengan  sedu-sedan  yang  semakin  menggila. 

Belum  pernah  aku  menangis  seteruk  ini.  Ini  merupakan  kesakitan  yang  tiada  tolok  bandingnya.  Tolonglah  bangunkan  aku  dari  mimpi  ini.  Tolonglah!  Aku  sudah  tidak  sanggup  lagi  untuk  menghadapinya.

“Ingatlah  Irqin.  Rasulullah  pernah  bersabda,  “Seorang  Mukmin  akan  tetap  (berterusan)  diberi  cubaan,  sampai  dia  berjalan  di  muka  bumi  ini  tanpa  dosa  sedikitpun.”  Tenangkan hati  kau,  Irqin.  Ada  hikmahnya  semua  ni  terjadi.  Kau  kena  redha  dengan  ujian  ni.  Ini  sebahagian  dari  untuk  menguatkan  akidah  kau.”  pujuk  Farah  lagi.  Aku  cuba  mencari  nilai  positif  dalam  setiap  kata-katanya  namun  aku  tak  mampu.  Aku  tak  mampu!  Aku  tetap  tak  boleh  menerima  takdir  yang  berlaku!  Rasydan tak  harus  mati!

“Aku  yang  sebabkan  dia  pergi!  Aku  yang  desak  dia  balik  malam  tu!  Kalau  dia  tak  balik,  semua  ni  takkan  jadi!”  akhirnya  aku  akui  kesilapanku. Ya!  Kalau  Rasydan  tak  balik,  tentu  kemalangan  itu  takkan  berlaku.

“Bukan  salah  kau.  Ajal  dia  dah  sampai.  Kalau  dia  tak  balik  malam  tu  pun,  dia  tetap  akan  pergi  juga  kalau  waktu  itulah  janjinya  dengan  Allah!  Kau  kena  redha!”  Farah  bertegas.
“Tak.  Berhenti  nak  sedapkan  hati  aku.  Aku  dah  bunuh  suami  aku  sendiri.  Dia  pergi  sebab  aku...”  aku  memeluk  lutut.  Erat.  Aku  rindukan  pelukan  Rasydan. 

“Lailahailallah...  jangan  begini,  Irqin.  Tolonglah  dengar  cakap  aku...”  Farah  mengusap  dadanya  berkali-kali.  Dia  cuba  menenangkan  hatinya.  Mungkin  dia  geram  dengan  pendirian  aku.

“Aku  akan  tinggalkan  kau  seorang  diri.  Kau  tenangkan  fikiran  dulu.”  Dia  meminta  diri.

“Kau  pun  nak  tinggalkan  aku...”  aku  menangis  lagi.

“Aku  ada  bila  kau  perlukan  aku.  Cuma  kau  yang  tak  menerima  kewujudan  aku  bila  waktu  kau  perlukan  aku.”  Nadanya  berkecil  hati.  Dia  mengelap  air  matanya  daripada  tumpah  lagi.  Mungkin  dia  berasa  hati  apabila  nasihatnya  sedikitpun  aku  tidak  mahu  dengar.


AKU  mencapai  kain  tudung  yang  tersangkut  di  penyangkut  baju.  Sesudah  menyarungkan  tudung  itu  ke  kepalaku,  aku  berjalan  menuruni  tangga  ke  tingkat  bawah  di  banglo  ibu  mertuaku. 

“Irqin  nak  ke  mana,  sayang?”  soal  ibu  mertuaku  lembut.

“Irqin  nak  balik  ke  rumah  Irqin  dengan  abang,  ma.”  Sendu  masih  ada  dalam  kata-kataku.  Ibu  dan  bapa  mertuaku  berpandangan  sesama  mereka.  Aku  tahu  mereka  cukup  bersimpati  dengan  aku.  Aku  juga  bersimpati  dengan  mereka  kerana  mereka  kehilangan  anak.  Satu-satunya  anak  mereka.

“Tinggallah  sini  dulu...”  sebak  suara  ibu  mertuaku  memohon.

“Irqin  nak  balik.”  Semakin  menggeletar  bibir  ini  menahan  sebak.  Hidung  mula  rasa  pedih.  Aku  mahu  pulang.  Aku  mahu  tidur  di  katil  aku  dan  suami  dan  berharap  bila  aku  bangun  besok,  dia  ada  mengucup  mataku.  Aku  berharap  ini  semua  mimpi.  Mimpi  yang  sengaja  menguji  kekuatan  aku.

“Dah  tengah  malam...”  bapa  mertuaku  cuba  memujuk.

“Tak  apa.”  Aku  masih  berdegil.

“Kami  ikut  sekali.”  Ibu  mertuaku  bersuara.  Aku  menggeleng-gelengkan  kepala.

“Irqin  cuma  nak  bersendiri.  Irqin  rindukan  abang.”  Aku  berterus  terang  juga  akhirnya.  Aku  lihat  ibu  mertuaku  sudah  berpaling  dariku.  Tangannya  mengelap  air  mata  yang  mula  mengalir.  Bapa  mertuaku  mengusap  lembut  bahu  ibu  mertuaku  sekaligus  menambahkan  lagi  rasa  pilu  di  hatiku.

Mereka  kekal  sebagai  pasangan  suami  isteri  sehingga  usia  yang  tua.  Aku  dan  Rasydan?  Hanya  sekerat  jalan  saja.

“Papa  hantarkan...”  bapa  mertuaku  mungkin  bersimpati  denganku,  akhirnya  membuat  keputusan  untuk  menghantarku.

Aku  hanya  mampu  membalas  dengan  anggukan. 


“IRQIN  masih  ada  kami.”  Bapa  mertuaku  bersuara  sebaik  saja  dia  memandu  keretanya  keluar  dari  perkarangan  rumah  mewahnya.  Aku  angguk.  Berat  sekali  anggukanku  kerana  aku  masih  berharap  yang  ayatnya  itu  terselit  nama  suamiku.

“Apa-apa  hal,  Irqin  carilah  kami.  Kami  kehilangan  Rasydan  juga.  Tapi  Rasydan  berikan  kami  anak  perempuan.  Jangan  anggap  pemergian  dia  menyebabkan  hubungan  kita  terputus.”  Ceramah  bapa  mertuaku  lagi.  Sekali  lagi  aku  mengangguk  berat.  Cuba  menelan  kata-kata  itu  dengan  bersusah  payah.

“Hmmm.”  Hanya  itu  saja  yang  mampuku  balas.

“Irqin  harap  mama  dan  papa  membenarkan  Irqin  tinggal  di  rumah  abang.”  Aku  akhirnya  bersuara  lambat-lambat.  Aku  bimbang  jika  bakal  dihalau  keluar  dari  rumah  Rasydan  nanti.  Siapalah  aku  ini  tanpa  Abang  Rasydan?

“Itu  rumah  Irqin.  Sekarang  sudah  menjadi  milik  Irqin  sepenuhnya.  Kami  tak  ambil  harta  anak.  Hartanya  untuk  orang  yang  ditanggungnya.”  Keluh  ibu  mertuaku  yang  sedari  tadi  hanya  mendiamkan  diri.  Aku  tahu  ibu  mertuaku  dari  tadi  hanya  berendam  dengan  air  mata  kerana  kehilangan  anak  kesayangannya.

“Terima  kasih  mama,  papa.”  Ucapku.

“Tak  perlu  berterima  kasih.  Irqin  anak  kami  juga.”  Beritahu  bapa  mertuaku.  Air  mataku  mengalir.  Besarnya  kasih  seorang  bapa  terhadap  anaknya  yang  telah  pergi...

Kereta  sudah  sampai  ke  perkarangan  rumah  aku  dengan  Rasydan.

“Sayang,  ingat  ya...  ada  masalah,  jangan  segan-segan.  Terus  cari  kami.  Kalau  besok  Irqin  perlukan  apa-apa,  terus  cari  mama.”  Pujuk  ibu  mertuaku  sesaat  aku  membuka  pintu.  Aku  mengangguk  berat.  Tangannya  aku  salam.  Tapak  tangannya  lembut  menyentuh  atas  kepalaku.  Aku  tahu  dia  bersimpati  denganku.


MALAM  pertama  tidurku  di  rumah  sendiri  tanpa  Rasydan.  Rasanya  perit  sekali.  Serasa  baru  lagi  aku  bergurau  senda  dengannya  di  dalam  rumah  ini.  Suasana  di  rumah  ini  nampak  suram  biarpun  lampu  sudah  terang  menerangi  segenap  ruang.  Ia  suram  bagaikan  turut  sama  berkabung  dengan  pemergian  tuannya.

Kakiku  melangkah  lesu  ke  dalam  bilik  kami.  Katil  itu...  sudah  tiada  suamiku  berbaring  kemalasan  di  atasnya. Sayu.  Kakiku  melangkah  ke  meja  kerja  suamiku.  Tiada  lagi  suamiku  berhempas  pulas  menyiapkan  kerjanya  di  situ.  Tanganku  menyentuh  meja  kerjanya  yang  sentiasa  kemas  tersusun.  Punggung,  kulabuhkan  ke  kerusi.  Laci  meja  itu  aku  buka.

Air  mata  mula  bertakung  semula.  Bauan  suamiku  masih  kuat,  menyebabkan  hatiku  terasa  sebak  mengenangkan  yang  dia  telah  tiada.  Aku  sudah  kembali  merindunya.  Air  mata  mula  menitis  mengenangkan  bauan  suamiku  yang  bakal  hilang  suatu  hari  nanti. 

Sebuah  jurnal  aku  keluarkan  dari  laci.  Aku  tahu,  segalanya  tentang  aku  dicatitkan  di  dalam  itu.  Walaupun  catatannya  pendek  dan  ringkas,  namun  hampir  semua  yang  dia  tulis  tentang  aku.

‘Aku  beri  bunga,  dia  pulangkan  semula.  Dia  tak  suka  bunga  ke?’  catatan  pendek  yang  berjaya  menambahkan  takungan  air  mataku.  Teringat  cara  dia  mendekatiku  dulu.

‘Ewah,  jual  mahal  sungguh  si  katik  ni...’  catatan  ini  membuatkan  air  mataku  luruh.  Irqin  rindukan  abang.  Tuhanku,  sampaikanlah  rindu  ini  kepadanya  yang  sudah  jauh  dariku.

Helaian  aku  selak  lagi  dengan  dada  yang  semakin  sendat  menahan  duka.  ‘I  love  you,  sayang.  Cepatlah  bagi  respons!  Tak  senang  duduk  dah  saya  di  sini.’

“Irqin  cintakan  abang  juga.  Sangat-sangat...”  aku  mengucup  gambar  kami  yang  dia  lekatkan  di  helaian  terakhir  jurnalnya,  kemudian  jurnal  itu  aku  peluk  kuat  sambil  melangkah  ke  katil.  Bantalnya  aku  usap,  bagaikan  mengusap  kepalanya.

“Sampai  hati  abang  tinggalkan  Irqin  sendiri.”  Semakin  kuat  esakanku.  Aku  tidak  mahu  lagi  tidur  di  dalam  gelap.  Aku  takkan  mampu.


0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design