Selamat Malam, Cinta 6

BAB  6

“HELO  sayang  abang...  miss  you.”  Aku  menggeliat.  Skrin  telefon  bimbit  aku  tatap  sebelum  kembali  melekapkan  ke  telinga.  Tadi  aku  angkat  terus  talian  dengan  mata  terpejam.  Suamiku.

“Helo  abang.  Miss  you  more.”  Aku  menyahut  dengan  suara  yang  tenggelam  timbul.

“Sayang  buat  apa  ni?  Tidur?  Abang  ganggu?”  dia  menyoalku.  Prihatin.

“Tidak  abang.  Dari  tadi  dah  Irqin  tunggu  abang  call.  Sampai  tertidur  dengan  novel  ni...”  aku  berkata.  Panggilan  daripada  dialah  aku  nantikan  dari  pagi  tadi  sebaik  sahaja  dia  masuk  ke  dalam  kereta.  Memang  aku  sudah  angau!

“Kesiannya...  abang  busy  sungguh  pagi  tadi.  Tak  sempat  nak  call.  Sampai  aje  dekat  pejabat,  menimbun  kerja  yang  abang  dapat.”  Katanya  bagaikan  berpantun.

“Tak  apa,  bang.  Irqin  faham.” 

“Sayang  dah  makan?”  soalnya.

“Sudah  tadi...  abang?” 

“Abang  makan  roti  aje.  Itu  pun  suruh  budak  buatkan  di  pantri.  Abang  duduk  menghadap  kertas  kerja  ni.  Tak  sempat  turun  makan.  Dua  jam  lima  belas  minit  lagi  abang  balik.  Masak sedap-sedap  tahu?”  pesannya.  Alahai  kasihannya  suamiku.  Sampai  tak  sempat  nak  makan.  Aku  tahu  bagaimana  payah  kerja  dia.  Aku  pernah  bekerja  dengan  dia.  Tambahan  pula  aku  tahu  bagaimana  disiplinnya  dia  dengan  kerjanya.  Sekali  dia  dah  bekerja,  jangan  haraplah  sesiapa  boleh  mengganggu.  Dia  sangat  serius  bila  bekerja.

“Baik  abang.  Kenapalah  tak  berhenti  sekejap,  turun  makan?  Gastrik  nanti.”  Bebelku.

“Abang  nak  siapkan  kerja  ni  cepat.  Boleh  balik  awal.  Boleh  jumpa  sayang  abang  ni.  Kalau  kena  gastrik,  dekat  rumah  ada  ubatnya...”  katanya  manja.  Ada-ada  saja  jawapan  dia  yang  mampu  membuatkan  aku  tersenyum.

“Yalah.  Balik  nanti  hati-hati  tau.”  Aku  berpesan.

“Baik  sayang.  I  love  you.”  Talian  dimatikan  selepas  aku  membalas  ucapannya.
           

“ABANG  dah  balik...”  cerianya  suara  suamiku  menyapa  telinga.  Aku  berpura-pura  tidur.  Aku  harap  dia  pergi  ke  dapur  dulu  dan  melihat  lauk  yang  terbentang  di  bawah  tudung  saji.  Lauk  kegemarannya.

“Sayang...”  panggilnya.  Telingaku  ditiup  menyebabkan  aku  ketawa  kegelian.

“Abang  dah  agak  sayang  prank  abang.  Bahu  gegar-gegar  tahan  ketawa.  Nampak  sangat...”  dia  mengucup  dahiku.  Aku  mengucup  tangannya  dan  bangun.  Kami  duduk  berhadapan  antara  satu  sama  lain.  Tali  lehernya  aku  tanggalkan.  Butang  kolarnya  aku  buka  sehingga  nampak  singlet  putihnya. 

“Penat  first  day  kerja?”  soalku.  Dia  tersengih  dan  mengangguk.  Aku  bergerak  ke  belakangnya  untuk  memberikan  urutan  bagi  melegakan  penatnya.

“Okey?”  soalku  mengenai  urutanku.

Much  better...”  dia  bersuara.

“Kena  sakat  tak  dengan  budak  ofis?”  soalku.  Dia  tergelak.

“Ada.  Budak-budak  nakal  itulah.  Berserilah  apalah.  Biasalah,  orang  baru  kahwin...”  kata  suamiku.  Aku  tersenyum.  Dah  agak.  Budak-budak  nakal  yang  dimaksudkan  tentu  sekali  rakan  yang  pernah  menjadi  sahabat  karibku  sewaktu  bekerja  di  situ  dulu.  Maya  dan  Jamal  dan  Liza. 

“Diorang  kirim  salam  dekat  sayang.  Diorang  pesan,  diorang  nak  anak  buah.”  Beritahu  suamiku  lagi.  Aku  tergelak  kecil.  Malulah  pula  bila  dibicara  soal  anak.  Tak  pernah  terfikir  pun  lagi  untuk  mempunyai  zuriat  dalam  tempoh  perkahwinan  yang  masih baharu  ini.

“Kita  tunggu  diorang  kahwin  nanti  ye.  Nanti  Irqin  nak  sakat  sampai  muka  diorang  merah  menyala.  Baru  rasa.”  Aku  berkata  geram.

“Abang  rasa  Jamal  dengan  Maya  tu  macam  ada  apa-apa  aje.”  Suami  aku  juga  mengesyaki  perkara  sama  sepertiku.

“Diorang  berdua  tu  memang,  bang.  Tak  lama  lagi,  sedar-sedar  langsunglah  tu.”  Aku  mengiyakan.  Memang  aku  dapat  agak  cara  mereka  berbual  agak  pelik.

Pernah  suatu  ketika  aku  tercuri  dengar  perbualan  mereka.  ‘Saya  sayangkan  awak,  Maya.  Saya  tak  pernah  sayangkan  orang  macam  ni.’.  Waktu  itu  nak  tertelan  kapur  aku  berlari  menyelamatkan  diri  kerana  bimbang  terkantoi  mencuri  dengar  perbualan  orang.

“Abang  lapar  kan?”  soalku  sambil  menghentikan  urutan  di  bahunya.

“Hmmm...”  sahutnya.  Matanya  masih  terpejam.  Kasihannya  dia.  Tentu  penat.

“Jom  makan...”  aku  menarik  tangannya  bangun.

“Jom...  Sayang  masak  lauk  favorite  abang,  kan?”  soalnya.  Aku  tersengih  dan  mengangguk-anggukkan  kepalaku.

“Abang  tengok  tadi...  cadang  nak  ajak  sayang  makan.  Lepas  kena  urut,  terlupa  pulak.  Nampak  sangat  urutan  sayang  melekakan  abang.”  Pujinya.  Aku  tersenyum.  Setiap  hari  pasti  ada  saja  ayat  manis-manis  daripada  dia. 

“Tahu  pun...” 


COME  here,  honey.”  Panggilnya  sambil  menggamit  tanganku  untuk  duduk  di  ribaannya.  Aku  menurut.  Punggung  aku  labuhkan  ke  ribaannya.  Dia  melingkarkan  tangannya  ke  perutku.  Dagunya  menongkat  ke  bahuku. 

“Abang  ni  makin  hari  makin  manja.”  Aku  memberi  komen.  Suka  juga  dia  bermanja  begitu.  Nampaklah  yang  dia  kehausan  kasih  sayangku.  Tidak  rela  kalau  dia  kehausan  kasih  sayang  perempuan  lain.

“Selagi  ada  peluang,  abang  akan  bermanja  puas-puas.”  Ucapnya.  Aku  mengusap  tangannya  yang  melingkari  pinggangku.

“Abang...  abang  rindukan  Irqin  tak  setiap  kali  kat  tempat  kerja?”  soalku.  Aku  dengar  dia  ketawa  kecil.

“Sentiasa.”  Jawabnya  sepatah  sambil  mengucup  rambutku. 

“Kenapa?”  soalku  pula.

“Entah.  Otak  abang  asyik  memikirkan  sayang.  Mungkin  sebab  waktu  abang  nak  dapatkan  sayang  dulu,  abang  kena  guna  macam-macam  helah  nak  bagi  Irqin  sukakan  abang.”

“Helah?”

“Yalah,  beli  bungalah  apalah...”

“So...?”

“So,  bila  abang  dah  dapat,  abang  hargailah  sesungguhnya.  Sebab  sayang  dah  buat  abang  bersusah-payah  untuk  goda  sayang.”

“Ada  juga  jenis  yang  dah  dapat  dia  buat  bodoh  saja.”

“Abang  bukan  jenis  yang  begitu.  Buat  apa  bersusah  payah  kalau  penghujungnya  nak  abaikan  pulak?”

“Ini  yang  menyebabkan  Irqin  sayangkan  abang  lebih  ni.” 

“Jangan  lebih  sangat  sayang...  nanti  dah  jumpa  cinta  baru,  payah  pula  sayang  nak  lupa  abang.”

“Hish!  Ingat  Irqin  isteri  yang  curang  ke?”

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design