HANTU PUNYA BOS! ( Bab 3 )

Bab  3
“ABBY,  kau  kena  tolong  aku.  Selamatkan  maruah  aku,  please?!!”  Abby  mengeluh  untuk  ke  sembilan  puluh  enam  kali.  Apa  yang  teruk  sangatnya  dengan  bos  Diela  ini  sampai  melibatkan  maruah  bagai  ni?Abby  mendecit  geram.  Kalau  tak  memikirkan  sahabat  karib,  sudah  lama  ditempelengnya  wajah  Diela  ini. 
            Dia  memang  dari  keturunan  orang  yang  tidak  suka  didesak.  Hendak  menolong  bagaimana  pula?  Dia  bukannya  pintar  sampai  boleh  menyelesaikan  masalah  orang  lain.  Dia  sendiri  juga  punya  masalah  dalam  hidup!  Masalah  besar  lagi!
            “Apa  yang  sampai  melibatkan  maruah  ni,babe?”  dia  menyoal  Diela  bengang. 
            Dia  ketika  itu  sedang  memasak.  Suara  Diela  setiap  masa  menghantuinya.  Diela  ini  begitu  suka  mendesak  semenjak  dia  hendak  berhenti  kerja ini.  Setiap  masa  Diela  memujuk  rayu  kepadanya  supaya  menerima  tawaran  bekerja  di  situ.  Tawaran  Diela  sendiri  yang  buat!  Bagaimana  dia  hendak  bekerja  di  situ  kalau  hari-hari  telinganya  menerima  berita  yang  tidak  enak  mengenai  perangai  bos  Diela  itu?
            “Tolonglah!  Aku  tak  sanggup  dah!  Tadi  ada   mak  cik  cleaner  yang  terperanjat  dengar  jerkahan  bos  aku  tu.  Sampai  tercampak  keluar  gigi  palsu  dia.  Betul  aku  tak  tipu!  Okey,  tu  memang  salah  mak  cik  tu  sebab  tak  pakai  Polident  tapi..  yalah,  tak  elokkan?  Main  jerkah  je  sesuka  hati.  Aku  tak  sanggup  ditengking  lagi.  Sedangkan  mak  cik  tu  pun  boleh  tercampak  gigi  palsunya,  inikan  pula  aku?  Mahu  tercabut  telinga  capang  aku  ni  nanti.  Kalau  ada  kau,  kau  boleh  tengking  balik  bos  aku  tu.  Mulut  kau  lebih  pedas,  berbisa,  berselumbar  dan  bersembilu!”  Diela  berkata  sambil  mempamerkan  riak  kasihan.
            Are  you  serious?  Lepas  tu  mak  cik  cleaner  tu  cakap  apa?”  Abby  tidak  menghiraukan  ayat  Diela  yang  terakhir  itu.  Dia  perlu  tahu  kesinambungan  kisah  yang  terjadi  pada  mak  cik  cleaner  itu.
            Terkejut  dia  mendengar  berita  tentang  mak  cik  cleaner  itu.  Teruk  sangatkah  tahap  kewarasan  bos  Diela  sampaikan  mak  cik  itu  boleh  tersembur  keluar  gigi  palsunya?  Tentu  mak  cik  itu  trauma!
            “Apa  lagi?  Traumalah  mak  cik  tu.  Bersungguh  dia  pergi  kutip  gigi  palsu  dia.  Mujur  tak  kena  pijak  dek  pekerja  lain.  Kalau  tak,  naya  aje.  Patah.  Sudahlah  buat  gigi  palsu  mahal  sekarang  ni.  Mak  cik  tu  kata,  lepas  ni,  dia  nak  cuci  pejabat  bos  awal  pagi.  Setiap  petang  bos  asyik  memaki  hamun  sahaja.  Dia  takut  nanti  dengan  gusi-gusinya  sekali  tercampak  keluar!  Mak  cik  tu  tak  tahu,  pagi-pagi  lagi  teruk  angin  bos  aku!
            Bos  aku  tu  mereng  sangat  otaknya.  Tak  ada  kesayuan  langsung  di  hati.  Hati  beku!  Kau  tau  tak  pagi  tadi,  dia  kutuk  telinga  capang  aku  ni?  Dia  minta  aku  buatkan  dia  air  dalam  gelas  besar  sebesar  telinga  aku  ni.  Hantu  punya  bos!  Boleh  dia  kutuk  telinga  aku  ni?  Sakit  sungguh  hati  aku.  Macamlah  telinga  dia  lawa  sangat!  Telinga  dia  tu  berkerepot  macam  keropok  goreng,”  cerita  Diela  kali  ini  benar-benar  menggeletek  ulu  hati  Abby.  Berdekah-dekah  dia  mentertawakan  Diela.  Dia  boleh  bayangkan  keropok  goreng  yang  asalnya  kecil  dan  lurus  tetapi  setelah  digoreng,  ia  berkerepot  dan  membesar.  Oh!  Buruknya!
“Abby!”  Diela  memberi  amaran. 
Sakit  hatinya  bila  tidak  mendapat  pembelaan  sewajarnya  daripada  Abby.  Abby  mengetap  bibirnya  menahan  lucu.  Disebabkan  rasa  simpati  pada  sahabatnya  yang  sudah  mencuka  itu,  akhirnya  Abby  membuat  muka  selamba.
“Maaf.  Aku  rasa  bos  kau  tu  tak  cukup  kasih  sayang,”  selamba  sahaja  Abby  memberikan  komennya.  Mendengarkan  cerita  Diela  sudah  cukup  membuktikan  bahawa  bos  Diela  itu  perlukan  penampar  sebagai  ubat  hariannya.
“Haa.  Itulah  pasal!  Aku  benci  sungguhlah  dengan  dia.  Jangan  sampai  aku  smackdown  dia  sudahlah!”  Diela  berkata  bengang.  Terkekeh-kekeh  Abby  mentertawakannya.  Diela  ini  memanglah.  Berani  kata  belakang.  Kalau  di  depan?  Dikipas-kipas  bosnya!
“Kau  ni  yang  dah  tak  betul  ya?  Depan  dia  kau  buat  apa?  Cuba  kau  cakap?  Pandang  mata  dia  pun  kau  seram  inikan  pulak  kau  nak  wrestling  sama  dia.  Cakap  belakang  saja tahu!”  kutuk  Abby  selamba.  Tahu  sangat  dengan  sikap  Diela  itu.  Di  hadapannya  tunjuk  berani,  di  hadapan  bos  pula?  Terkujat  sendiri.  Kelat  wajah  Diela  ditubanya.  Hmmph! 
“Abby,  kau  gantikan  kerja  akulah.  Sebulan  aje.  Lepas  tu  kau  berhenti  ajelah.  Tolonglah.  Aku  betul-betul  terdesak  ni  nak  cari  pengganti,”  desakan  Diela  itu  membuatkan  Abby  terbuntang.  Selepas  disogok  dengan  cerita  kurang  enak  didengari,  mahukah  Abby  bekerja  di  situ?  Tentulah  tidak!
“Kau  dah  gila?  Kau  nak  aku  bertukar  jadi  Hulk  ke  apa?  Aku  mana  boleh  tahan  dengan  suasana  bising  apa  lagi  dengan  petir  menyambar  di  telinga!  Tak  boleh.  Kau  ni..  carilah  jalan  lain,”  Abby  menolak  mentah-mentah.  Diela  mencemik  geram.
“Dia  bagi  aku  masa  lima  hari  je  kau  tahu  tak?  Kalau  tak  gaji  aku  sebulan  ni,  burn!  Kejam  mana?  Letih  dan  sia-sia  aku  kerja  sebulan  ni  tahan  amarah  dia,  tau  tak?  Patutlah  telinga  aku  makin  membesar.  Ini  semua  sebab  dia!!”  Diela  menghamburkan  lagi  amarahnya.  Disalahkan  bosnya  atas  telinga  capang  yang  dicipta  olehNYA.  Sangat  tak  patut!
“Alahai..  Tak  payah  fikir  sangatlah.  Dia  acah  saja  tu,”  Abby  menyedapkan  hati  Diela.  Dia  tetap  tidak  percaya  ada  bos  sekejam  bos  Diela.  Mungkin  niat  bos  Diela  itu  sekadar  mahu  bergurau?  Siapa  tahu?
“Kalau  dia  acah,  memang  besok  dia  nak  matilah  tu.  Seumur  hidup  aku  bekerja  di  situ,  beramah  dan  mengacah  orang  langsung  tiada  dalam  kamus  hidupnya!  Muka  dia,  serius  memanjang!  Bukan  setakat  serius,  kalau  kau  tengok  kening  dia,  setiap  hari,  macam  ular.  Berzig-zag  keningnya.  Berkerut  setiap  masa.  Kalau  dapat  tengok  bos  aku  tu  senyum,  aku  rasa  ramai  pekerja  dia  yang  buat  puasa  nazar!”  bersungguh  Diela  berkata  begitu.  Abby  menahan  suka.  Teruk  sungguh  perwatakan  bos  Diela  ini  kalau  sampai  itu  tahapnya. 
“Kau  cari  jelah  orang  yang  terdesak  nak  bekerja,”  Abby  memberikan  cadangannya.  Dia  memang  tidak  berminat  hendak  bekerja  di  tempat  kerja  Diela.  Apatah  lagi  setelah  mendengar  cerita  Diela?  Macam  kisah  seram!  Kalau  syarikat  itu  berhantu,  mungkin  dia  boleh  pertimbangkan  lagi  keputusannya.  Tetapi  kalau  syarikat  itu  mempunyai  bos  yang  berperangai  hantu,  untuk  apa  dia  pertimbangkan  lagi?  Reject  teruslah!
“Kaulah  orangnya!  Kau  seorang  aje  yang  dah  kena  dengan  syarat-syarat  yang  bos  aku  beri,”  Diela  berkata  teruja.  Tangan  ditepuk  berkali-kali  dengan  gembira.
Teringat  pada  syarat-syarat  bos  dia  pada  petang  tadi.  Lagi  pula,  memang  Abby  tidak  bekerja  sekarang.  Abby  berhenti  kerja  kerana  tidak  tahan  dengan  bos  lamanya  yang  suka  mengurat.  Menggatal.  Sudahlah  ada  bini  tiga!  Apa  punya  kuat  nafsu  sesetengah  lelaki  ni  ya?  Lupakan  kes  tu!  Sekarang  fokus  pada  kes  di  syarikatnya  sendiri.
“Syarat?”  Abby  menyoal  pelik.  Diela  mengangguk-anggukkan  kepalanya.  Mukanya  memang  ternyata  nakal!  Ada  agenda  tersembunyilah  tu!  Abby  sudah  berkerut  keningnya.  Cuba  meneka  syarat  yang  dimaksudkan  oleh  Diela  itu.  Agak-agaknya,  apa  syarat  yang  bos  dia  tetapkan?
“Syarat  apa?”  Abbymenyoal  lagi  apabila  soalannya  tidak  diendahkan  Diela.  Semakin  berkerut  keningnya.  Muka  nakal  Diela  menakutkannya.
“Syarat  yang  dia  minta  berbunyi  macam  ni,  dia  nak  pekerja  yang  kalis  amarah  dan  kebal  hatinya,”  Diela  berkata  spontan.  Bibirnya  melirikkan  senyuman  ala-ala  ‘malaikat’.  Nampak  baik  sedangkan  suaranya  sinis  menyapa  gegendang  telinga  Abby.
“Aku  tergolong  dalam  kumpulan  itukah?”  Abby  menyoal  pelik.  Diela  mengangguk-anggukkan  kepalanya.  Yakin.  Amat  yakin.  Abby  mencemik.  Dia  bukannya  kalis  amarah.  Harap  maaf.  Dia  pekerja  yang  suka  berdendam  dengan  bos  sendiri  dan  cepat  naik  angin!!  Itu  kenyataannya.
“Kau  bukan  sahaja  ada  hati  yang  kebal.  Malah,  kepala  kau  turut  sama  kebal,”  Diela  bersuara  yakin.  Abby  mencebir.  Tahulah  dia,  Diela  sedang  menggula-gulakan  dia.
“Kau  tak  payah  nak  beli  jiwa  aku!Stop  buttering  me,  Abby  berkata  selamba.  Diela  pula  mencebik.  Tak  menjadi  pula  strategi  dia  membodek  kali  ini.  Abby  ternyata  sudah  arif  benar  dengan  sikapnya  yang  suka  membodek. 
“Ada  lagi  syaratnya,”  Diela  menyambung.  Abby  menjungkitkan  keningnya.  Api  dapur  gas  ditutup  setelah  dia  usai  memasak.
“Apa  syaratnya?”  Abby  menyoal  Diela.  Tangannya  yang  basah  mengelap  baju  dipakai  dengan  spontan.
“Dia  cakap  macam  ni,  ekhem..  ekhemm…‘Carikan  saya  pekerja  yang  rajin  macam  robot,  mendengar  kata,  tahan  lantun  dan  kalis  peluru.  Telinga  tak  besar.  Juga  tak  lembab  macam  awak!’  Ha,  macam  itulah  bos  aku  cakap  tadi!”  Diela  mengulang  tayang  kata-kata  bosnya.  Kali  ini,  Abby  sudah  tergelak  bagai  dirasuk  syaitonnirajin!  Sampai  tergolek-golek  ke  lantai.  Memang  bosnya  Diela  itu  kerek  amatlah  kalau  sedang  itu  tahapnya!
“Abby,  aku  bukan  cerita  untuk  tengok  kau  gelak  macam  orang  nak  mati  besok.  Simpatilah  sikit  pada  nasib  telinga  aku  ni.  Asyik-asyik  kena  kutuk  saiz  telinga.  Telinga  aku  ni  tak  ada  dosa  pun.  Capang  macam  ni,  comel  what?”  Diela  bersuara  sendu.  Abby  menahan  dirinya  dari  ketawa.
“Okey-okey  sorry!  Aku  boleh  tolong  apa?  Kau  pasti  ke  aku  tergolong  dalam  kumpulan  tu?  Aku  bukannya  rajin  mana  dan  kau  pun  tahu  aku  memang  cepat  naik  angin,  kan?”  Abby  membebel.  Diela  mendengus.
“Kalau  kau  bekerja  dengan  dia,  automatik  kau  jadi  rajin.  Percayalah!  Sekali  dia  menjerkah  kau,  memang  siap  terus  kerja  kau!  Aku  berani  jamin,”  Diela  berkata  lagi.  Mukanya  serius  tapi  kata-katanya?  Abby  tergelak  sekali  lagi.  Lenguh  perutnya  akibat  mentertawakan  Diela.  Diela  ini,  kalau  gelabah,  memang  keluarlah  ayat-ayat  kartun  dia.
Hmmph,  aku  tak  naklah.  Aku  risau.  Banyak  lagikan  jalan  lain? Haa!  Kau  buatlah  iklan.  Tulis  dekat  facebook  ke,  dalam  blog  ke?”  Abby  memberi  cadangan.  Wajah  Diela  bersinar  bagaikan  disuluh  dengan  cahaya  matahari!  Sehingga  silau  mata  memandang  wajahnya!
“You’re  brilliant  my  friend!  How  can  I  forget  about  that?”  pujinya  sambil  terloncat-loncat  kegembiraan  seperti  kanak-kanak  Ribena!  Siap  buat  lompat  bintang  lagi.  Teruja  benar. 
Diela  berlari  ke  arah  lappynya.  Dia  harus  membuat  iklan  sekarang  juga!Abby  menggeleng-gelengkan  kepalanya.  Apa-apa  sahajalah  Diela!  Moga-moga  kau  berjaya  menjumpai  pengganti  kau.  Tapi  bukan  aku...  Abby  berdoa  di  dalam  hati.
Dia  memerhati  ketekunan  Diela  membuat  iklan  secara  online  dari  dapur.  Kepala  digeleng-gelengkan  melihat  telatah  Diela  yang  kalut  itu.
“Kut  ya  pun,  makanlah  dulu!  Nasi  dah  siap  senduk.  Lauk  dah  siap  cedok.  Dah  hidang  bagai  ni.  Iklan  tu  boleh  sambung  buat  kejap  lagi,”  Abby  memanggil  Diela  yang  meniarap  menghadap  laptopnya  sambil  menghayunkan  kakinya  bergilir-gilir.
“Ah!  Kau  makan  ajelah  dulu.  Aku  nak  cari  pengganti  aku  ni!  This  means  war!”  Diela  bersuara  penuh  dendam  dan  langsung  tidak  berpaling  dari  menghadap  laptopnya.  Bersungguh  dia  mahu  menyudahkan  iklan  itu.  Abby  mencemik  geram.  Kalau  tahu  begini  terdesaknya  Diela,  baik  dia  beritahu  cadangannya  selepas  makan  supaya  sahabatnya  itu  tidak  mengabaikan  makan  dan  minum.

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design