Selamat Malam Cinta 9

BAB  9
Beberapa  ketika  kemudian...

“AWAK  cakap  dalam  telefon  tadi,  ada  benda  yang  awak  kena  bincangkan  dengan  saya.  Make  it  fast.”  Aku  tidak  memandang  wajahnya.  Wajah  yang  menyebabkan  kesakitanku  bertambah.  Wajah  yang  paling  aku  benci.  Aku  tahu  dia  merenung  ke  arahku.

“Saya  nak  tanya  soalan  berkaitan  dengan  arwah.”  Dia  menyentuh  sensitivitiku.  Hal  berkaitan  arwah  Rasydan  ingin  disoal.  Aku?  Aku  agak  marah.  Kenapa  dia  tak  nak  biarkan  suami  aku  tenang  di  sana?

“Soalan  apa  lagi?  Awak  dah  tak  ada  kerja  lain  ke  selain  daripada  nak  ganggu  ketenteraman  roh  arwah  dekat  kubur  tu?”  aku  menyoalnya  sinis.

“Cik  Irqin...”  panggil  Inspektor  Amri. 

“Puan  Irqin!”  aku  membetulkan  panggilannya  dengan  pantas.  Tidak  suka  dia  mengabaikan  perkataan  ‘Puan’  itu.  Padaku,  aku  masih  lagi  isteri  Rasydan  walaupun  dia  telah  tiada.

“Maaf.  Puan,  ini  adalah  sebahagian  dari  kerja  saya.  Saya  tak  kisahlah  cik...  maksud  saya,  puan  nak  cakap  apa  tentang  saya.  Selagi  saya  boleh  tadah  telinga  ni,  saya  tadah.  Tapi  puan  kena  ingat,  saya  ni  manusia  biasa.  Kadang-kadang  kesabaran  tu  tipis.  Okey,  berbalik  kepada  niat  saya...”  belum  pun  habis  dia  bersuara,  aku  menyampuk.

“Niat  awak  datang  ke  sini  semata-mata  nak  menyindir  saya  ke?”  Dapat  aku  lihat  dia  menarik  nafas  dengan  dalam  dan  menghembuskannya  perlahan.  Mungkin  cuba  bersabar  dengan  sikapku  setelah  beberapa  kali  dihalau  pergi.  Atas  nasihat  dan  pujukan  bekas  ibu  mertuaku,  aku  akhirnya  terpaksa  menerima  kedatangan  lelaki  ini  ke  rumahku. 

Lagi  pula,  dia  kata  ada  hal  yang  penting  yang  perlu  diberitahu  mengenai  arwah.  Jadi  aku  mahu  tahu.

God  give  me  strength.”  Aku  dengar  dia berbisik  kepada  dirinya  sendiri.  Tangannya  digenggam.  Aku  tahu  dia  sedang  cuba  bersabar  dengan  sikapku  yang  tidak  pernah  mesra  dengannya.  Haruslah  aku  tidak  mesra!  Dia  yang  memberitahu  berita  kematian  suamiku.  Dia  yang  mencekak  bajuku  tanpa  hormat  di  wad  meskipun  aku  tahu  salah  aku.  Macam  tak  boleh  berlembut!

“Saya  datang  sebab  nak  soal  siasat  mengenai  Encik  Rasydan.”  Dia  bersuara  tidak  lama  kemudian. 

“Dah  tertera  dia  kemalangan!  Apa  lagi...”  aku  tak  sempat  menghabiskan  kata,  dia  meninggikan  suara.

“Dia  disabotaj!”  terkejut  aku  mendengar  berita  itu.  Takkanlah?  Siapa  yang  hendak  mensabotaj  suamiku?  Suamiku  tiada  musuh.  Mustahil  untuk  dia  disabotaj!

“Wh...  wh...”  aku  tak  mampu  bersuara.

“Saya  minta  maaf,  puan.  Puan  kena  dengar  betul-betul.  Tolong  bekerjasama  dengan  saya,  I’ll  make  it  quick.”  Inspektor  Amri  bersuara  dengan  nada  yang  mengendur.  Aku  tahu  dia  itu  jenisnya  agak  baran.  Lihat  sajalah...  atau  mungkin  dengan  aku  saja  kerana  cara  layananku  terhadap  dia.

Okay,  memang  kita  tahu  Encik  Rasydan  terlibat  dalam  kemalangan.  Dan,  pemeriksaan  pada  mayat  arwah  dulu  tidak  menunjukkan  sebarang  jenayah...”  belumpun  dia  habis  berkata-kata,  aku  memotong.

So?”  Bila  sudah  tiada  bukti  sebarang  jenayah  pada  jasad  suamiku.

Please,  ma’am.  Dengar  dulu.  Memang  pada  mayatnya,  tiada  sebarang  bukti  berlakunya  jenayah  tetapi...  kami  buat  pemeriksaan  menyeluruh...”  apa  lagi  yang  dia  cuba  sampaikan?  Sengaja  hendak  mendera  perasaan  akukah?!

“Kenapa?”  aku  sudah  hilang  sabar.

“Encik  Rasydan  ada  bermusuh  dengan  sesiapa  tak?”  soalannya  membuatkan  aku  terbangkit  dari  duduk.

What?!!  This  is  ridiculousGo!  Suami  saya  takkan  bermusuh  dengan  sesiapa.  Tak  pernah!  Suami  saya  baik  orangnya.  Can  you  please,  goThis  is  too  much!  Pihak  kau  orang  memang  dah  melampau.”  aku  kembali  menggunakan  bahasa  kasar.  Geram  dengan  soalannya  yang  berbaur  tuduhan  itu.

“Kita  tak  habis  lagi.”  dia  ikut  berdiri.  Aku  sudah  menghala  ke  pintu  yang  terbuka.  Tanganku  aku  tunjuk  ke  luar.  Aku  menghalau  dia  balik!

I  thought  we  are  done  here.”  Aku  bersuara  tegas.

“Puan...”  panggil  dia  lagi  tetapi  aku  mengangkat  tapak  tanganku,  mengisyaratkan  supaya  dia  berhenti  bersuara.  Kalau  dia  tak  mahu  berhenti  bersuara  juga,  talk  to  my  hand!

Please,  dengan  segala  hormatnya,  Inspektor  Amri.”  Aku  sekali  lagi  mengarahkan  dia  keluar.  Dia  berjalan  perlahan-lahan  keluar.


“IRQIN  okey  ke  duduk  di  sini  sendirian?  Marilah  berpindah  ke  rumah  mama.”  Ajak  ibu  mertuaku  sewaktu  dia  mengunjungiku.  Aku  tahu  dia  risaukan  aku  di  sini. 
Aku  tersenyum  hambar.

“Mama  tak  perlu  risaukan  saya.  Saya  dekat  sini  okey...”  pujukku.

“Makan  minum  masih  okey?”  soal  ibu  mertuaku  lagi.  Prihatin.  Aku  terdiam. 

“Irqin  makan  bila  lapar,  ma.”  Beritahuku  secara  jujur.  Cuma,  rasa  laparku  itu  jarang  muncul.  Aku  melihat  wajah  suram  di  hadapanku.  Tangannya  aku  usap.

“Mama  risau  tengok  Irqin.  Kamu  nampak  kurus  benar.”  Ibu  mertuaku  bersuara  sebak.  Air  mata  bertakung  di  pelupuk  matanya.  Aku  sedar,  aku  perlu  membuktikan  kepada  ibu  mertuaku  yang  aku  boleh  hidup  sendiri  di  sini.

“Mama,  arwah  abang  pernah  pesan  dekat  Irqin,  kalau  dia  tak  ada,  dia  nak  Irqin  teruskan  hidup  ini.”  Cuma  Irqin  belum  lagi  bersedia...  sambungku  di  dalam  hati. 

“Arwah  dah  tahu  saatnya  dah  tiba.  Sebab  itu  dia  selalu  berpesan  macam  tu...  tapi  Irqin  tak  benarkan  dia  bercakap  begitu.  Sebab  Irqin  takut...  takut  benda  jadi  beginilah.”  Kali  ini  aku  yang  sayu  sendiri. 

“Allah  lebih  sayangkan  dia.”  Kepalaku  diusap.

“Irqin  masih  boleh  bermanja  dengan  mama,  kan?”  soalku.

“Pastilah  boleh.  Mama  tak  ada  anak  dah  selain  Irqin.”  Sebak  ibu  mertuaku  bersuara. 
“Kalau  Irqin  nak  tinggal  dengan  mama  pun  mama  terima.  Irqin  boleh  jual  rumah  ini.  Tak  pun,  berikan  sewa  kepada  orang  lain.”  Beritahu  ibu  mertuaku.  Aku  menggeleng-gelengkan  kepalaku.

“Ini  sahaja  kenangan  Irqin  dengan  arwah  abang.  Irqin  tak  mahu  lupuskannya  dari  ingatan.  Irqin  hargai  niat  baik  mama,  tapi  Irqin  akan  tetap  di  sini.  Di  ‘sisi’  abang.”  Beritahuku  terus-terang.  Ibu  mertuaku  mengangguk-anggukkan  kepalanya.

Selesai  berbual  dengan  mama,  dia  meminta  diri  untuk  pulang.  Aku  menghantarnya  ke  muka  pintu. 

“Jaga  diri,  ya  sayang.”  Pintanya.  Aku  menyalami  tangannya  dengan  penuh  hormat.  Aku  rasa  terhutang  budi  pula  dengan  ibu  mertuaku.  Dia  masih  melayanku  dengan  elok.

“Mama  hati-hati.  Kirim  salam  dekat  papa.”  Pintaku.  Dia  tersenyum  dan  mengangguk.  Pulang  saja  mama,  telefon  rumahku  berbunyi.

“Hello  assalammualaikum...”  aku  menjawab.

“Waalaikumsalam...”  suara  garau  itu  kedengaran  teragak-agak  di  hujung  talian.  Aku  mendengus.  Talian  aku  matikan  terus.  Dia  lagi.


“PUAN...”  terkejut  aku  dengan  panggilan  itu.  Nyaris  tak  terlucut  bakul  berisi  pakaian  yang  aku  baru  selesai  angkat  dari  ampaian.  Kenapalah  hari-hariku  mesti  dilalui  dengan  menghadap  muka  lelaki  ini?!  Aku  tak  suka  dia  datang  ke  mari! 

“Awak  nak  apa  lagi?!”  jerkahku  geram.  Tidak  puas  lagikah  dia  mengganggu  ketenteramanku?  Apa  sebenarnya  yang  dia  mahukan?  Aku  rasa  aku  tidak  menyusahkan  sesiapa  pun  dalam  hidup  ini.

“Saya  nak  bincangkan  hal  baru-baru  ni.  Kes  ni  belum  selesai.”  Beritahunya  dengan  langkah  yang  semakin  hampir  denganku.  Riaknya  tenang  saja.

“Dah  selesai.”  Aku  membuat  pembetulan.

“Ini  termasuk  dalam  kes  saya,  puan.  Saya  kena  selesaikan.  Nanti  kami  pihak  polis  dituduh  buat  kerja  sambil  lewa  pula.”  Dia  mungkin  sudah  hilang  sabar  dengan  penolakanku.  Kata-kata  yang  lahir  dari  mulutnya  sudah  kedengaran  tegas.

“Saya  tak  tuduh  pun  begitu.  Biarlah!  Tolonglah  pergi  balik  sekarang.”  Aku  menghalaunya.  Dia  tidak  berganjak  malah  memilih  untuk  berdiri  terpacak  di  hadapanku  dengan  wajah  seriusnya.

“Hati  saya  tak  tenteram  bila  semua  ni  tak  berakhir.  Saya  bertanggung  jawab  menyiasat  kes  ni.”  Dia  berkata  lagi.  Aku  mendengus.  Tidak  faham-faham  lagi  rupanya  Inspektor  Amri  ini.  Dia  tak  tahukah  hati  aku  masih  lagi  hancur  dengan  pemergian  suamiku  secara  tiba-tiba  itu?

“Saya  lagi  tak  tenteram  bila  hari-hari  kena  menghadap  muka  awak.”  Aku  berkata  jujur.  Aku  nampak  dia  tersenyum  sinis.

“Puan  tak  perlu  hadap  muka  saya  lagi  kalau  kes  ni  dah  selesai.  Sebab  itulah  saya  perlukan  kerjasama  puan.  Bukan  kekejaman.”  Dia  sudah  mula  menjawab  dengan  nada  sarkastik.  Kenapalah  dia  suka  sungguh  menyakitkan  hati  aku  dengan  cara-cara  dia?

“Awak  ni  suka  menyindir  kan?!”  aku  menegur  dengan  geram.

“Bergantung  dengan  layanan  orang  pada  saya,  puan.  Saya  bukan  macam  anggota  polis  yang  lain  yang  begitu  bersabar  dengan  orang  yang  macam  puan.  Okey  saya  pun  tak  berapa  ada  masa  sangat  nak  memujuk  puan  supaya  bertoleransi  jadi  saya  akan  cakap  saja  supaya  puan  tahu.  Puan  nak  dengar  ke  tak  nak  dengar  ke,  terpulang.  Saya  cuma  nak  cakap  mengenai  kereta  suami  puan  disabotaj.  Kami  dapati  brek  keretanya  dipotong  dengan  sengaja  oleh  individu  yang  mungkin  berdendam  dengannya.  Jadi...”  terkejut  aku  mendengar  berita  itu.  Ya  Allah!  Bukan  kemalangan  yang  tidak  sengajakah?

Adakah  suamiku  menjadi  mangsa  akibat  perbuatan  khianat  orang  kepadanya?

“Apa  dia?!”  aku  berharap  agar  dia  mengubah  kenyataannya  itu.

“Ya,  keretanya  disabotaj.  Mungkin  ada  orang  yang  berdendam  dengannya.”  Ternyata  tidak!  Memang  benar  suamiku  disabotaj. 

“Tak  mungkin!”  aku  tidak  boleh  percaya.

“Saya  tahu  suami  puan  seorang  yang  baik.  Mungkin  kerana  kebaikannya  itu  ada  pihak  yang  tidak  berpuas  hati  dengannya  dan  sanggup  melakukan  hal  demikian.”  Inspektor  Amri  berkata  tenang.

“Kenapa  wujud  manusia  macam  itu?!”  tiba-tiba  aku  jadi  sakit  hati.  Aku  yang  menanggung  derita  kerana  hasad  dengki  orang?  Kenapa  dunia  ini  tidak  adil?!

“Percayalah  ini  bukan  kali  pertama  kami  berhadapan  dengan  kes  sebegini.  Puan,  boleh  puan  fikirkan  orang-orang  yang  berkemungkinan  berdengki  dengan  suami  puan?”  dia  kembali  menyoal  dengan  wajah  seriusnya.  Tajam  matanya  memandang  wajahku.  Menanti  jawapan.

“Buat  masa  ni,  tak  ada...  saya  tak  dapat  fikirkan  sesiapa.”  Aku  menjawab  dengan  kurang  yakin.  Benarkah  tidak  ada?  Suamiku  sangat  baik.  Suamiku  ada  kerja  yang  agak  senang.  Jadi,  takkan  tak  ada  yang  berdengki  dengannya?

“Ada  tak  dia  tunjuk  sikap  peliknya  beberapa  hari  sebelum  dia  meninggal?”  soal  Amri.

“Memang  orang  nak  meninggal  akan  bersikap  pelik.” 

“Maksud  saya,  macam  susah  hati,  gelisah...”  soalannya  membuatkan  aku  teringat  tingkah  laku  Rasydan  ketika  kami  habis  solat.  Dia  nampak  gelisah  sekali.  Dia  menangis!  Hari  yang  dia  memelukku  kuat  dan  tidak  mahu  melepaskanku. 

“Ada...  tapi  dia  tak  beritahu  saya  apa-apa  tentang  hal  itu.  Saya  rasa,  itu  mungkin  sebab  dia  sedar  ajalnya  dah  nak  sampai.”  Kataku  jujur.  Mungkin  Rasydan  begitu  kerana  dia  sedar  tempohnya  bersama  aku  tidak  lama.  Inspektor  Amri  mengangguk-anggukkan  kepalanya.
“Arwah  ada  kawan  baik?”  soal  polis  itu  lagi. 

Aku  menarik  nafas  panjang.  Mungkin  dia  bertanya  tentang  Zack  kerana  dia  tahu  lelaki  lebih  percayakan  rakan  baik  berbanding  isteri  sendiri  untuk  berkongsi  masalah.  Tetapi  Rasydan  aku  bukan  lelaki  yang  begitu.  Rasydan  lebih  selesa  berkongsi  masalah  dia  dengan  aku. 

“Ada.”  Jawabku  pendek.

“Apa  namanya?”

“Zack.  Muhammad  Zakari  Yahya.”  Nama  penuh  Zack  aku  sebut.  Mungkin  juga  Zack  tahu  siapa  yang  bermusuh  dengan  Rasydan.  Mungkin  Rasydan  ada  menceritakan  sesuatu  kepadanya  tetapi  tidak  kepada  aku  kerana  tidak  mahu  aku  bersusah  hati. 

“Boleh  berikan  saya  nombor  telefon  dia?  Saya  perlukan  banyak  sumber.”  Pinta  Inspektor  Amri  lagi.  Aku  rasa,  dalam  dompet  arwah  suamiku  ada  kad  bisnes  sahabat  karibnya.

“Sekejap.”  Aku  meminta  diri  untuk  mengambil  kad  bisnes  Zack.  Aku  harap  Zack  dapat  membantu  Inspektor  Amri  untuk  menyelesaikan  kes  suamiku  ini.  Aku  mahu  pemergian  suamiku  dibela.

Tidak  lama  kemudian,  aku  turun  bersama  kad  yang  sudah  di  tangan.  Inspektor  Amri  membelakangiku  dengan  menyeluk  kocek  seluarnya.  Dia  seorang  anggota  polis  yang  sangat  tinggi  dan  segak.  Tapi  sayang  sekali,  wajahnya  seringkali  kelihatan  beku.  Atau  mungkin  hanya  dengan  aku.

“Nah.  Berjanji  dengan  saya  yang  awak  akan  jatuhkan  hukuman  pada  yang  dah  buat  hidup  saya  macam  ni?”  soalku.  Dia  berpaling  sebaik  sahaja  mendengar  suaraku. 

“InsyaAllah,  puan.  Kami  akan  cuba  sedaya  upaya  untuk  bawa  pihak  yang  bertanggung  jawab  ke  muka  pengadilan.”  Katanya  dengan  nada  yang  meyakinkan.  Nampaknya,  aku  perlu  lagi  menghadap  muka  dia.  Sampai  kes  Rasydan  selesai.  Sungguh,  sebenarnya  aku  tak  kuat.

“Okey.  Beritahu  saya  setiap  perkembangannya.”  Aku  berkata.  Dia  mempamerkan  senyuman  nipis.

Will  do.  Terima  kasih  atas  kerjasama.”  Ucapnya.  Aku  hanya  mengangguk.



0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design