JODOH SEBELAH PINTU 14

Bab  14
“BADRUL!  Awak  buat  apa  kat  sini?”  soalku  terkejut  apabila  Bad  sampai  ke  pejabatku  pada  tengah  hari  itu.  Dia  berkemeja  jalur  berwarna  biru.  Lengan  baju  sudah  dilipat  ke  siku.  Tali  leher  masih  tersemat  indah  di  lehernya.  Alamak  segaknya.  Mukanya  serius  tanpa  secalit  senyuman.  Eh?  Dah  kenapa?  Datang  tempat  orang  lepas  tu  tunjukkan  muka  sinis  dia?  Sumpah  aku  lebih  rela  tengok  muka  Julia!
“Zahid  call  saya  tadi.  Awak  ada  suruh  saya  datang  ke?  Dia  ada  buat  masalah  lagi  ke  dengan  awak,  hmm?”  soal  Bad  dengan  muka  seriusnya.  Aku  menggeleng-geleng  menidakkan  kata-katanya.  Apa  pula  motif  Zahid  menelefon  Bad?  Aku  tak  suruh  pun!
Lagi  pula,  selepas  kejadian  dulu,  mana  ada  budak  dua  orang  tu  buat  masalah  dengan  aku  dah  melainkan  menyakat  aku  tak  kira  masa.  Selebihnya,  pancit  tayar  ke,  bagi  katak  ke,  memang  tak  ada.  Mereka  sudah  pandai  menjaga  tingkah  laku  mereka  sekarang.
“Tak  ada.  Saya  tak  ada  cakap  apa-apa...  rasanya...”  aku  jawab  teragak-agak.  Memang  tak  ada  rasanya.  Memanglah  tumpuan  aku  terganggu  dek  sms  dan  panggilan  Encik  Tunang  Tubi  tadi  tapi  aku  rasa,  tak  adalah  sampai  tahap  aku  suruh  Zahid  telefonunclenya.  Aku  hanya  mengumpul  dosa  kering  dengan  mengutuk  unclenya  saja  tadi.  Selebihnya,  tiada!
“Lah!  Habis  tu  macam  mana  dia  boleh  telefon  tiba-tiba?”  soal  Bad  masih  tidak  percaya.  Dia  berpeluk  tubuh  di  hadapanku.  Nampak  otot-otot  lengannya.  Ouh!  Seksi...  eh!  Kejap?  Zahid  telefon  dia  guna  apa?  Public  phone  ada  ke  kat  sekolah  ni?  Aku  tak  pernah  perasan  agaknya.  Atau,  Zahid  bawa  telefon  bimbit  ke  sekolah? 
“Serius  memang  tak  ada.  Manalah  saya  nak  tahu  kenapa  dia  menelefon  awak?”  aku  menjawab  dengan  muka  serius  juga.  Keningnya  bertaut.  Aku  juga  sama  melihat  keadaannya  begitu.  Dia  garu  kening  dengan  jari  kelingking  manakala  sebelah  tangan  lagi  bercekak  pinggang.  Mungkin  dia  sedang  sibuk,  tiba-tiba  Zahid  menelefonnya  lantas  dia  terpaksa  meninggalkan  kerja.  Cheh!  Ulasan  aku  bagus  benar!
“Tak  apalah  kalau  macam  tu.  Saya  balik  dulu.  Kalau  dia  nakal-nakal,  awak  beritahu  saya.”  Bad  berkata  pula  dengan  muka  tak  mau  senyumnya  itu.  Kerek  gila!
“Maaflah  kalau  panggilan  Zahid  tu  menyebabkan  kerja  awak  terganggu.”  aku  meminta  maaf  bagi  pihak  anak  muridku  a.k.a  anak  saudaranya!  His!  Patutnya  aku  tak  payah  minta  maaf  pun  tak  apa.  Bukannya  salah  aku. 
“Eh  tak  apalah.  Jay  tu  memang  manja  orangnya.  Sengaja  nak  cari  perhatian  saya  agaknya.”  Bad  menggeleng-gelengkan  kepalanya.  Aku  angkat  bahu.  No  comment.
“Mona,  kita  ada  mesyuarat  kat  bilik  mesyuarat  satu.  Guru  besar  suruh  berkumpul  pukul  dua  belas  setengah  kejap  lagi.”  Cikgu  Farhan  muncul  membawa  berita  yang  agak  memeranjatkan  aku.  Ada  mesyuarat?  Ada  yang  bestnya  tentang  mesyuarat  ni  walaupun  aku  paling  tak  suka  bermesyuarat.  Satu-satunya  perkara  best  ialah,  aku  tak  payah  masuk  kelas  mengajar  budak.  Budak-budak  pun  bergembira  sakan  bila  cikgu-cikgu  tak  masuk  kelas.
“Lah!  Ye  ke?  Awak  tahu  dari  mana,  Pa’an?”  soalku  sambil  mengeluh.  Aku  tak  suka  bermesyuarat  sebab  aku  tak  suka  satu  detik  yang  dipanggil  FORMAL!  Aku  tak  suka  bermesyuarat  juga  sebab  aku  rasa  BOSAN!  Duduk  dalam  tu  kena  dengar  si  guru  besar  membebel.  Haish!  Bosan...
“Saya  pun  baru  dapat  tahu.  Ada  notis.  Lagipun  Syakila  beritahu  saya  tadi.”  Farhan  berkata  lantas  pergi  meninggalkan  aku  dan  Bad.  Aku  pandang  Bad,  Bad  pandang  aku.  Aku  angkat  kening  sekali,  dia  angkat  kening  dua  kali.  Heee,  ada  yang  kena  hayun  dengan  aku  ni  kang.
“Saya  balik  dululah  Kak  Fashionista,  ya?”  dia  meminta  diri  dengan  sopan.  Panggilan  tu  yang  buat  aku  panas  hati.
“Mona  okey.”  aku  membetulkan  nama  aku.
“Saya  suka  nama  Kak  Fashionista.  Rare.”  ujarnya  sambil  tersenyum  senget.  Dia  berjalan  meninggalkanku.  Aku  terlopong.  What?Rare  apanya?!  Apa  motif  dia  ni?!  Urfff!  Setakat  datang,  nak  tunjuk  muka  kerek  dan  panggil  aku  dengan  nama  tu  baik  tak  payah!  Benci  sungguh  aku  dibuatnya.
“Eh  kak,  mana  kelas  si  Zahid?  Alang-alang  ni,  nak  jumpa  dia  kejap.  Nak  bagi  duit  belanja.”  kak,  dia  panggil  aku?  Heee!  Memang  nak  kenalah  dia  ni!
“Kelas  dia  kat  bangunan  depan  tu.  Kelas  ketiga  dari  kiri.”  aku  berkata.  Bad  mengangguk  dan  pergi  selepas  mengucapkan  terima  kasih.  Yayaya,  whatever!  Tapi...  bagusnya  dia.  Siap  nak  beri  duit  belanja  lagi. 

“KENAPA  ada  kat  sini  lagi  ni  Farhan?”  soalku  apabila  menyedari  Farhan  masih  tidak  pulang.  Farhan  tersenyum  hambar.  Muka  macam  tak  ada  nur  sahaja.  Kenapa  dengan  dia  ni?  Tertanya-tanya  juga  aku!  Sekarang  sudah  lewatlah!  Hampir  jam  tiga  suku  petang.
“Kereta  saya  pancit.”  ujarnya  sambil  tersenyum  hambar.
 “Kerja  siapalah  ni,  entah?  Empat-empat  tayar.  Semua  pancit.  Dulu  kereta  awak.  Sekarang  kereta  saya.”  bebelnya  sambil  menggaru-garu  belakang  kepala.  Dia  bercangkung  di  tayar  kereta  dengan  riak  hampa.  Kasihannya  dia.
“Saya  ada  pam!”  aku  berkata  bersungguh.  Selepas  kejadian  dulu,  memang  aku  tidak  pernah  tinggalkan  pam  kereta  di  rumah  lagi.  Serik!
“Saya  nak  pinjam  boleh?  Ni,  habis  calar  kereta  saya.  Sudahlah  baru  tukar  colour.”  dia  membebel  lagi  sambil  memicit-micit  dahi.  Kasihannya  dia.  Terdapat  kesan  calar.  Macam  calar  yang  disengajakan.  Takkan  kerja  Zahid  dan  Ariff  kut?  Setahu  aku,  Farhan  tak  mengajar  budak  dua  orang  tu  di  dalam  kelas.  Hmph.  Siapa  punya  kerja?  Tertanya-tanya  jadinya  aku.
Sambil  tertanya-tanya  tu,  aku  hulurkan  juga  pam  di  dalam  bonet  keretaku  kepadanya.  Telefon  bimbit  aku  tiba-tiba  berbunyi.  Eh?  Encik  Tunang  Tubi  ni  takkanlah  tak  busy  langsung  hari  ini?  Banyak  masa  dia  menelefon  aku!
“Aira,  awak  kat  mana?”  soalnya.
“Dekat  sekolah  lagi  ni  ha.  Kereta  Pa’an  pancit.  Entah  siapa  punya  kerjalah.  Kesian  dia.”  aku  berkata  dengan  nada  simpati  sambil  menunggu  pamku  digunakan.
“Ha,  padan  dengan  muka  dia.  Siapa  suruh  menggatal  dengan  tunang  saya?  Saya  memang  berterima  kasih  pada  siapa  yang  buat  dajal  kat  dia  tu.  Biar  dia  rasa.”  kata  Encik  Tunang  Tubi  penuh  dendam.  Aku  berdeham.  Belum  pun  tunang  lagi. 
“Esk  awak  ni!  Tak  baik  cakap  macam  tu!”  aku  marah  dengan  suara  tertahan.  Bimbang  si  Farhan  mendengar.
“Yalah.  Tu  hukuman  buat  dia.  Dahlah,  sekarang  awak  abaikan  dia,  awak  balik  rumah.  Rehat-rehat.  Awak  tu  dahlah  puasa.  Penat  awak  nanti.”  bebel  Encik  Tunang  Tubi  penuh  prihatin.
“Pam  saya  pada  dia.”  aku  bersuara  berbisik.
“Bagilah  dia  pakai  dulu.  Besok  suruh  dia  pulangkan.  Awak  jangan  nak  mengada  nak  berdua-dua  dengan  dia  erk  kat  sekolah  tu?  Besok  jugak  kita  bertunang  kang...”  Encik  Tunang  Tubi  mula  mengugut.
“Hee,  awak  ni.  Belum  jadi  hak  awak  lagi  awak  nak  kongkong  saya.”  aku  mula  naik  marah.  Suaraku  aku  kawal  serendah  yang  boleh.  Mana  boleh  dia  kawal-kawal  aku  macamlah  aku  ni  tidak  punya  perasaan?
“Bukan  maksud  saya  nak  mengongkong  awak.  Tapi  saya  tak  suka  dia.  Sebab  saya  dengar  dia  bergurau  benda  yang  saya  tak  suka.  Dia  bergurau  benda  peribadi  awak.  Sedangkan  saya  nak  sentuh  hal  peribadi  awak  pun  saya  malu.  Saya  bakal  tunang  awak  langsung.  Kalau  awak  nak  berbual  dengan  lelaki  lain  saya  tak  kisah.  Tapi  jangan  dia!  Saya  dah  mula  nampak  aura  negatif  dia.”  si  Encik  Tunang  Tubi  dah  mula  merengek.  Aku  tahan  senyum.  Awal-awal  dah  tunjuk  cemburu. 
“Heee,  awak  ni.  Yalah.  Saya  balik  sekarang.”  aku  mengalah.  Silap  Farhan  juga...  siapa  suruh  bergurau  tak  kena  pada  tempat  dan  masa?  Dan  tak  kena  pada  orang.  Kihkihkih.
“Okey.  Thanks  sayang.  Drive  elok-elok.”  ujarnya  dengan  suara  mengendur.  Aku  tersengih.  Merinding  bulu  roma  dipanggil  sayang.  Auwww!
“Baik  awak.  Awak  kerja  elok-elok.”  pesanku  pula.
“Saya  kerja  separuh  hari  saja  hari  ni.  Tadi  ada  hal  yang  tak  dapat  dielakkan.  Nanti  kita  jumpa.”  ujarnya.  Aku  terbelalak.
“Nak  jumpa?”  soalku  kuat.
“Eh?!  Nanti  kita  berbual  lagi.  Dah  nak  kahwin  nanti  kita  jumpalah.  Atau  awak  nak  jumpa  sekarang?”  soalnya  bersama  tawa  kecil.  Aku  mencemik.  Tak  nak  aku  jumpa  dia.  Tunggu  dah  nak  kahwin  nantilah!  Baru  tak  sampai  dua  hari  berkenalan.  Macam  gatal  pula  aku  kalau  nak  jumpa  dengan  dia  sedangkan  kami  baru  bersms.  Masih  belum  kenal  diri  masing-masing  lagi.
“Nak  kahwin  nantilah  baru  jumpa  ek?  Saya  segan  lagilah  sekarang...”  aku  berkata  malu-malu.  Dia  tergelak  senang.
“Itulah.  Malam  ni  saya  telefon  awak  lagi  ya.  Kita  berbual  macam  semalam...”  ujarnya.  Semalam?  Syoknya  berbual  dengan  dia.  Lama.  Suara  lemak  merdu.  Ah!  Sukanya.
“Baik  awak...”  aku  tersengih.
“Dah,  sekarang,  masuk  kereta  dan  drive  home  safe.”  pesannya.
“Sekarang?”  soalku  main-main.
“Yalah  sayang.  Sekarang...”  leretnya.  Hailah!  Bulu  romaku...  merinding  lagi...  seksi  betul  suara  dia. 
“Pa’an,  saya  balik  dulu  ya?”  tanpa  mematikan  panggilan,  aku  bercakap  dengan  Pa’an.
“Temanlah  saya  ni,  Mona...  saya  seorang  diri  saja  ni...”  leret  Farhan.
“Jangan  dilayan!  Gatal  punya  jantan.  Siaplah  dia  besok!  Aira...  baliklah  eh?  Janganlah  termakan  dengan  pujuk  rayu  dia.  Tak  manis  kalau  awak  berdua  dengan  dia.”  suara  cuak  Encik  Tunang  Tubi  memujuk.  Siaplah  dia  besok?  Amboi.  Tak  mudahlah  ayat  Encik  Tunang  Tubi  aku!  Macamlah  dia  kenal  siapa  Farhan!  Comelnya  dia!  Entah  rupa  dia  comel  entahkan  tidak.  Esk!  Fikirkan  tentang  itu  pula!
Aku sepatutnya  dengar  kata  Encik  Tunang  Tubi.  Ya,  memang  tak  manis  dipandang  orang.  Berdua-duaan.  Tiada  sebarang  ikatan  pula.  Isk!  Baik  aku  bagi  alasan  nak  balik.
“Tak  bolehlah  Pa’an.  Tak  manis  kalau  kita  berdua  je  kat  sini.”  ujarku  cuba  menolak.  Farhan  kelihatan  frust  sedikit.
“Tapi  pam  awak  ni?”  soal  dia  bersedih.  Dia  memuncungkan  mulutnya  ke  pam  di  sebelah  tayar. 
“Saya  ambil  besok  ajelah  pam  tu,  awak  pakailah  dulu  ya.  Lagipun  saya  kena  balik  cepat  ni.  Ada  hal  kat  rumah.”  terpaksalah  aku  berbohong.  Tambah  lagi  dosa  kering.  Ada  hallah  sangat.  Hal  nak  bergayut  dengan  Encik  Tunang  Tubi.  Kihkihkih!
“Okeylah  kalau  macam  tu.  Awak  hati-hati.”  pesan  Farhan  yang  akhirnya  mengalah.  Aku  angguk.  Telefon  masih  melekap  di  telinga.  Aku  masuk  ke  dalam  kereta.  Enjin  kuhidupkan.  Handsfree  aku  cucuh  ke  telefon  dan  sumbat  ke  telinga.
“Dah,I’m  on  my  way  home  now.  Puas  ke?”  soalku  menyindir.  Tanganku  memulas  stereng  menuju  jalan  keluar.  Aku  pun  kenapalah  excited  semacam  nak  balik  ni?Macamlah  dia  ada  di  rumah.  Encik  Tunang  Tubi  dah  bersorak  sakan.  Yes  berkali-kali.  Nak  tergelak  aku  mendengar  suara  gembiranya.
Thanks  Aira.  Thanks!  Duduk  rumah  diam-diam  tau?”  Encik  Tunang  Tubi  berpesan. 
“Baik  awak.” 
“Ingat,  jangan  bergaduh  dengan  housematetu  lama  sangat.  Things  might  get  worst  kalau  tak  cari  jalan  nak  sembuhkan.”  pesannya  lagi.  Aku  tersengih.  Ingat  juga  dia  pada  pergaduhanku  dengan  Julia  sedangkan  sepanjang  hari  ini,  aku  terlupa.  Yalah!  Aku  pun  bukannya  nak  sangat  bergaduh  dengan  dia.  Dah  dia  cari  pasal  tu  siapa  suruh?
“Baik  awak...”  aku  menyahut  sahaja.  Akur.  Dia  bukan  tahu  pun  kalau  aku  berbaik  ke  tak  berbaik  ke...
“Saya  suka  bila  awak  cakap  ‘baik  awak’  tu.  Sounds  so...  obey.”  Katanya.  Aku  tersengih.  Tabiat,  mungkin?

“EH!  Dah  balik  dah  dia?!”  cerianya  muka  Bad!  Rajin  pula  dia  menegur  aku  dengan  senyuman  hari  ni?  Pelik!  Pelik!  Aku  senyum  sekejap  sahaja  pada  dia.  Malas  hendak  membalas  sapaannya.  Kemudian,  aku  buka  pintu  rumah  dan  kembali  semula  ke  kereta.  Buku  latihan  anak  muridku,  aku  bawa  keluar.
“Jumpa  lagi  kita.”  ujarnya  ceria. 
“Jumpalah.  Dah  nama  pun  jiran.  Sebelah  pintu  pulak  lagi.”  aku  berkata  mendatar.  Dia  tersenyum.  Terlebih  gula  ke  apa  dia  ni?  Tadi  sewaktu  dekat  sekolah,  bukan  main  serius  lagi  muka  dia!  Aku  menolak  pintu  kereta  dengan  kepala  lutut.  Itu  sahaja  yang  tengah  free  sekarang.  Tangan  sudah  penuh  dengan  buku  dan  beg  tangan.  Muka  Bad  kelihatan  terkejut  melihat  keadaan  aku.
“Ganasnya  akak.  Tutup  pintu  guna  kepala  lutut.”  ujarnya  kemudian  tergelak-gelak.  Kelakar  sangat  ke?  Aku  menjelingnya.
“Nak  tutupkan  mata  orang  dengan  kepala  lutut  ni  pun  boleh.”  aku  jawab  selamba  lantas  membawa  buku  masuk  ke  rumah.  Terkekeh-kekeh  dia  gelakkan  aku.  Tak  faham  betul  aku.  Apa  yang  mengubah  mood  dia  bertukar  360  darjah  macam  itu  pun  aku  tak  tahu?!  Ceria  sangat!
Terus  aku  masuk  rumah.  Terserempak  pula  dengan  Julia.  Dah  balik  dah  dia  rupa-rupanya.  Tak  perasan  pada  kereta  dia.  Kami  masing-masing  terkaku.  Berdiri  tegak.  Dia  kelihatan  seperti  hendak  membuka  mulut.  Aku  mendengus.
Aku  belum  bersedia  lagi  nak  tengok  muka  dia!  Aku  berjalan  terus  ke  bilik.  Tak  berpaling  lagi.  Pintu  aku  kunci.  Pakaian  aku  tukar  sesudah  mandi,  selepas  itu  aku  solat  Zohor.  Selepas  solat,  aku  duduk  termenung  sekejap.  Otak  bagai  terngiang-ngiang  suara  Encik  Tunang  Tubi  menyuruh  agar  aku  berbaik  dengan  Julia.  Hm  nanti-nantilah!
Laptop  yang  memang  setia  di  atas  meja,  aku  dekati  lantas  kubuka.  Sudah  lama  aku  tidak  menulis.  Puisi  pun  dah  lama  tak  jalan.  Haish!  Tanganku  menaip  laju.  Idea   mencurah-curah  kalah  hujan  lebat.  Agaknya  idea  datang  di  kala  aku  sedang  ‘berbahagia’  sekarang  ni  kut?  Ngeh  ngeh  ngeh!



0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design