HANTU PUNYA BOS! ( Bab 5 )

Bab  5
“DIELA,  awak  dah  jumpa  ke  pengganti  awak?”  Arrayyan  menyindir  Diela  dengan  senyuman  senget  lagi  sinis.  Diela  rasa  tercabar  dengan  sindiran  Arrayyan  yang  kedengaran  sungguh  angkuh  dan  kasar  itu.  Dia  kemudiannya  menjawab  dengan  yakin  sekali;
            “Sudah  bos!”  namun  lain  pula  katanya  di  dalam  hati.  ‘Aduhai.  Cari  penyakit  tak  sudah  aku  ni!  Manalah  nak  jumpa  orang  yang  sanggup  bekerja  dengan  Arrayyan  ni?  Kalau  tak  ada  nanti,  macam  mana  pula  ya?’  Arrayyan  tersenyum  sinis  bagaikan  memperkecilkan  Diela.  Mata  bundarnya  dikecilkan  bersama  cebikan  mengejeknya.  Punggung  disandar  ke  meja  kerjanya  sambil  berpeluk  tubuh.  Kaki  disilangkan  dengan  segak. 
            “Dia  tu  macam  mana  orangnya?  Telinga  dia  besar  macam  awak  jugak  ke?”  Arrayyan  berterusan  menganjing-anjingkan  pekerjanya  yang  kelihatan  cukup  tenang  tetapi  sudah  berubah  pucat  rona  kulitnya.  Dia  tahu,  Diela  masih  belum  mampu  mencari  penggantinya  lagi.  Tengok  air  muka  gelabah  Diela  pun,  Arrayyan  boleh  tahu.
“Orangnya  cantik,  manis,  telinga  tak  besar  macam  saya,  langsing,  tinggi  sikit  daripada  saya,  berkarisma,  hidung  mancung,  mata  cantik,  gigi  tersusun,  jalan  lenggang  lenggok  tali  kecapi,”  Diela  menyebut  satu  persatu  perwatakan  sahabat  karibnya,  Abby!  Entah  kenapa  dia  boleh  menyenaraikan  ciri-ciri  Abby  kepada  bosnya  pun  dia  tidak  tahu.  Tapi,  dia  nampak  Abby  di  wajah  Arrayyan! 
“Baiklah,  saya  nak  awak  bawa  dia  pada  hari  awak  berhenti  kerja  nanti.  Dia  sebagai  pengganti  awak,  jadi  awak  perlu  mengajarnya  terlebih  dahulu  sebelum  dia  boleh  bekerja  dengan  saya,”  Arrayyan  berkata  dengan  nada  mengejek.  Tidak  percaya  langsung  dia  pada  kata-kata  Diela  itu. 
“Baik  bos!”  Diela  berkata  dengan  penuh  kemarahan  tetapi cuba  ditahan.  Arrayyan  tersenyum  sinis  sambil  berjalan  ke  kerusi  sandarnya.  Dia  kemudiannya  mengarahkan  Diela  untuk  meninggalkan  dia  bersendirian  di  bilik  pejabatnya  itu.  Diela  akur.  Sedikitpun  dia  tidak  membantah  malah  dia  lebih  suka  untuk  keluar  daripada  neraka  itu.
Sepanjang  masa  bekerja,  Diela  terpaksa  berulang-alik  dari  laman  web  blog  Abby  ke  laman  web  gmailnya.  Dia  mahu  melihat  pada  respons  orang  ramai  terhadap  kerja  kosong  ini.
“Baru  ada  satu  respons?  Esh.  Susahnya  nak  cari  pekerja  baru  untuk  bos  cerewet  aku  ni!  Lagi  dua  hari  sahaja  tempoh  yang  tinggal.  Aduhai.  Kena  speed  laju-laju  ni,”   Diela  berkata  sendirian.  Sekejap-sekejap  dia  menekan  butang  minimize’  kerana  dia  harus  menyiapkan  sedikit  lagi  tugasan  untuk  bosnya  yang  kejam  itu.
Tiba-tiba,  dia  disergah  dari  luar.  Azham  sedang  membuat  muka  gelabah.  Diela  jadi  tidak  sedap  hati.  Aduhai.  Kenapa  muka  Azham  gelabah  semacam  sahaja  ni?  Macam  ada  masalah...
“Kenapa  Zaham?”  Diela  bertanya  kalut.
“Diela,  Dato’  turun  padang!!!”  Azham  terjerit-jerit  kalut.  Diela  terbelalak.  Alahai!  Masalah  besar.  Masalah  besar!!!  Dia  ikut  kalut.  Dia  mengemas  apa  yang  patut.  Menyusun  segala  dokumennya  dengan  kemas  dan  meluru  keluar  bagi  menyambut  kedatangan  Dato’  Zainuddin.  Habislah!

“ASSALAMUALAIKUM..”Abby  terdengar  suara  Diela  memberi  salam.  Diela  dilihatnya  sedang  melangkah  masuk  ke  rumah  sewa  mereka  dengan  langkah  longlai.  Kasihannya.  Tentu  ada  lagi  hinaan  daripada  Arrayyan  seperti  hari-hari  sebelumnya.
What’swrong?”  Abby  menyoal  setelah  menjawab  salam  yang  diberi  Diela.  Diela  mengeluh  kuat.  Mukanya  masam  mencuka.  Geram.
“Biasalah,  kena  tengking.  Bos  salah  letak  fail,  aku  dimaki  sesuka  hati.  Bukan  salah  letak  sebenarnya,  tapi  fail  itu  dia  dah  pegang  sekali  dengan  fail  lain.  Dia  kata  aku  cuailah,  apalah,”  Diela  mengeluh  hampa  dengan  sikap  bosnya  yang  garang  macam  harimau  jadian  itu.  Teringat  kejadian  di  pejabat  tadi,  membuatkan  dia  rasa  nak  tembak  si  bos  itu  dengan  rifle.  Tak  ada  rifle,  revolver  mainan  pun  jadi!
“Alahai.  Kalau  aku  jadi  kau,  dah  lama  aku  tempelaknya  bos  kau  tu,”  Abby  berkata  bengang.  Simpatinya  jatuh  pada  Diela.  Kasihan  Diela.  Diela  mengeluh  sekali  lagi.  Bukan  salahnya  pun  dia  tetap  terkena  juga.  Kalau  Abby  yang  berhadapan  dengan  bosnya  itu,  tentu  tak  sampai  dua  bulan  bos  itu  dilentur.  Abby  sangat  merbahaya!  Nampak  lembut  tetapi  berbisa.  Kenapalah  Abby  tidak  mahu  menggantikan  dia?
“Hajat  hati  memang  nak  tempelak  jugak.  Dengan  tempeleng  sekali.  Disuruhnya  aku  cari  sampai  dapat.  Aku  dah  macam  orang  gila  menyelongkar  rak  dia.  Bila  aku  terpandang  pada  tangan  dia,  aku  tegur,  mulalah  merah  muka  menahan  malu.  Disuruhnya  aku  kemas  semula  bilik  dia.  Sakit  betul  hati  aku  ni.  Mujurlah  ada  Dato’  di  situ.  Kalau  tak,  kesabaran  aku  memang  dah  tak  ada  tadi.  Mahu  aku  hambur  semuanya  sehingga  terpelanting  gigi  aku  ni,”  Diela  berkata  tidak  puas  hati.  Turun  naik  nafasnya  menghamburkan  kata  itu  dengan  laju.
Dia  bersandar  di  sofa  dengan  malas  sekali.  Kepenatan.  Kasihan  Diela.  Abby  rasa  geram  dengan  sikap  bos  Diela  yang  semacam  alien  tak  cukup  sifat  ini.  Kalaulah  ditakdirkan  dia  bertemu  dengan  Arrayyan  itu,  mahu  dia  lempang  sampai  lumat  pipi  lelaki  itu.  Kena  pecat  pun  dia  rasa  puas  sebab  dah  berjaya  tangankan  si  bos  yang  sangat  tak  beradab  itu.
Kasihan  Diela,  bagaikan  robot  yang  kehabisan  bateri. 
“Macam  mana  dengan  bakal  pekerja  baru?”  Abby  menyoal  Diela.  Diela  mengeluh  lebih berat.
“Kau  tau  tak?  Memang  takde  harapan,”  Diela  berkata  lemah.  Mukanya  bertambah  sedih.  Abby  ikut  sedih  mendengarnya.
“Belum  cuba  belum  tahu.  Kenapa  pulak  ni?”  Abby  menyoal. 
“Sebab  dah  cubalah  aku  tahu.  Beberapa  orang  saja  yang  beri  respons. Selepas  itu  ada  anonymous  seorang,  komen  kat  iklan  tu  yang  bos  di  Syarikat  Avaloft  itu  berperangai  macam  harem.  Setan  durjana  dan  berbagai  lagilah  kutukan.  Dia  pernah  bekerja  di  Syarikat  Avaloft  dulu.  Memang  failed.  Semua  yang  request  tu  tak  jadi  nak  apply.  Yang  terdesak  pun  ada  empat  orang  aje  tapi  semuanya  ranking  bawahlah,  babe,”  Diela  berkata  tidak  bersemangat.  Mata  dipejamkan  seketika.  Penat.  Fikiran  cuba  ditenangkan.
Meh  sini  aku  nak  tengok  calon-calon  penerima  petir,”  Abby  menyoal.  Diela  mengeluarkan  laptopnya  dengan  lemah  dan  membuka  internet.  Selepas  itu  dia  menunjukkan  gambar  dan  resume  setiap  responden  yang  ada.
“Ada  empat  respons,  satu  pun  tak  layak!”  Diela  berkata  selamba  dengan  nada  angkuh. 
“Apa  yang  tak  kena  dengan  dia  ni?  Cuba  kau  cakap  sikit  dengan  aku?  Apa  yang  tak  layaknya?  Okeylah  ni!”  Abby  berkata  tegas  bila  melihat  gambar  seorang  perempuan  di  dalam  skrin  laptop  Diela  itu.  Diela  memandangnya  lesu.
“Cuba  kau  tengok  dia  ni  betul-betul.  Tak  menepati  piawai.  Dia  ni  tak  ada  kelayakan  akademik.  SPM  pun  failed,”  Diela  berkata  lagi.  Kini  dia  sudah  memicit  kepala.
“Kau  ni.  Tak  baiklah  kutuk  dia  macam  tu,”  Abby  cuba  membela.  Tapi,  memang  betul  pun.  Kalau  tiada  kelayakan  SPM,  dan  Diploma  mahupun  Ijazah,  bagaimana  mahu  bekerja  sebagai  seorang  P.A  kepada  Arrayyan  yang  perfectionist  itu?
“Tak  baik  sekarang,  tak  apa.  Dia  bukan  tahu  pun  aku  kutuk  dia.  Kalau  Arrayyan  tahu,  macam  mana  dia  nak  bertahan  dengan  sumpah  seranah  bos  aku  tu?  Teruk  bos  aku  maki  dia  nanti.  Aku  tak  boleh  terima  dia.  Sudahlah  pengalaman  bekerja  pun  tak  ada.  Bos  aku  tu  mulutnya  macam  puaka  haram!  Puaka  haram  pun  tak  haram  macam  tu,”  Diela  membela  diri  serius.  Abby  menahan  suka.  Diela  ini  ada  sahajalah  ayat  yang  boleh  menggeletek  perutnya.
“Yang  seorang  ni?” Abby  menyoal  calon  yang  lainnya  pula.  Nampaknya  Diela  mengambil  masa  untuk  menyedut  udara. 
“Itu  budak  baru  habis  SPM.  Keputusan  tip  top!”  Diela  berkata  selamba  sambil  memeluk  tubuh.
So,  sesuailah  ni!”  Abby  berkata  dengan  riak  teruja.  Namun,  hanya  sementara  sahaja  keterujaan  dia  bila  dia  terpandangkan  riak  keruh  Diela.
“Kau  tak  fikir  ke  kalau-kalau  dia  nak  sambung  belajar?  Result  dia  gempak.  Kalau  dapat  tawaran  belajar,  mana  nak  cekau  pekerja  lain?  Sekejap  aje  ni.  Budak,  sekali  kena  jerkah,  terus  report  mak  abah.  Tak  nak  kerja!  Bos  aku  paling  pantang  dengan  orang  yang  tak  serius  bekerja.  Balik-balik  nanti  dia  carinya  aku  pulak  dan  makikan  aku  sebab  carikan  dia pekerja  macam  tu,”  Diela  mengadu.  Dia  memicit-micit  otaknya. 
Abby  terangguk-angguk  sendirian.  Ada  benarnya  juga  kata  Diela  itu.  Budak  keputusan  tip  top,  tiada  pengalaman  bekerja  pula.  Memang  susah  nak  diterimalah.  Kasihannya.  Tentu  payah  untuk  dia  memikirkan  perkara  ini.
“Okay,  tell  me  now,  what’s  wrong  with  this  lady?”Abby  menyoal  Diela  dengan  menunjukkan  gambar  responden  yang  ketiga.  Diela  mengeluh  bertambah  kuat.  Kusut  pemikirannya.
“Yang  ini  lagilah  tak!”  Diela  membentak.  Abby  semakin  berkerut.
“Lah,  kenapa?”  Abby  menyoal  sedih.  Semuanya  tak!
“Sebab  dia  punya  badan  dan  muka  dia,”  Diela  berkata  lagi  perlahan.  Abby  naik  angin.
“Kau  tak  baik  tau  tak?  Dia  pun  manusia  juga.  Kalau  gemuk  tak  boleh  bekerja  ke?  Kalau  halus  macam  cicak  kobeng  pun  tak  boleh  kerja  ke?  Kulit  gelap  tak  boleh  bekerja  ke?  Yang  albino  tak  boleh  ke?”  Abby  menempelak  Diela  geram.  Diela  menghembuskan  nafasnya  perlahan-lahan.  Dia  sudah  mengagak  bahawa  Abby  akan  menghamburkan  dia  kata-kata  seperti  itu.
“Sebab  dia  macam  itulah  aku  tak  boleh terima.  Aku  sedang  kasihankan  dia  bukannya  sedang  mengutuk  dia.  Sebab  dia  manusialah  aku  tak  sampai  hati  nak  ambil  dia  bekerja  gantikan  tempat  aku!”  Diela  menjawab  butir  bicara  Abby.  Abby  semakin  panas!
“Hey  kau  ni  dah  kenapa?!”  Abby  sudah  meninggikan  suara.  Diela  cuba  untuk  bertenang.  Katakan  apa  sahaja  mengenai  dia  yang  pasti,  dia  sedang  memikirkan  alasan  sesuai  kenapa  dia  tega  berkata  sebegitu.
“Kau  jangan  salah  anggap,  babe.  Aku  tak  sampai  hati  nak  biarkan  dia  dicerca  bos  nanti.  Sedangkan  aku  yang  bertelinga  capang  ini  pun  dikutuknya  hari-hari  setiap  masa,  inikan  pula  perempuan  ni.  Kau  tak  kesiankan  dia  ke?  Kalau  boleh,  aku  nak  cari  yang  perfect  betul  supaya  bos  aku  tu  tak  marah-marah  dan  pengganti  aku  pun  tak  stres.  Kau  tengok  air  muka  dia  ni,  kau  sendiri  pun  dapat  tahu  yang  dia  ada  hati  yang  lembut.  Tak  mungkinlah  dia  dapat  bertahan  dengan  mulut   puaka  haram  saka  bos  aku  tu,”  Diela  menerangkan  sebab  dia  berkata  begitu  tadi.  Abby  terdiam  seketika.
Babe,  sorry.  Aku  salah  anggap,”  dia  meminta  maaf.  Diela  mengangguk-anggukkan  kepalanya.
“Tak  apa.  Aku  faham.  Aku  kasihankan  diorang  ni.  Serius.  Aku  pun  tak  cantik.  Selalu  kena  kutuk  dengan  bos  aku.  Telinga  macam  gajahlah,  apalah.  Sakit hati  ni,  tau  tak?  Kau  ingat  aku  boleh  ke  bagi  kerja  kat  orang  macam  ni  untuk  dikutuk  bos  setiap  hari  macam  aku?”  Diela  mengeluh.  Abby  menunduk.
“Kejamnya  bos  kau!”  Abby  mampu  berkata  begitu  sahaja.  sampai  tergenggam  tangannya  akibat  merasa  geram  dengan  perangai  bos  Diela  yang  tak  makan  saman  itu.  Patutlah  Diela  panggil  bos  hantu.  Memang  dah  hantu  perangainya!
“Ya,  dia  bos  yang  kejam.  Kau  tak  tahu  yang  budak  despatch  baru-baru  ni  kena  macam  mana  dengan  dia,”  Diela  membuka  cerita  pula.  Abby  menunggu  untuk mengetahui  lebih  lanjut  mengenai  budak  despatch  itu.  Tentu  nasibnya  sama  macam  mak  cik  cleaner  dulu...
“Kenapa?”  dia  menyoal  dengan  penuh  teruja.
“Dia  cakap  macam  ni,  ‘yang  kau  ni  hidung  kembang  semacam.  Aku  rasa,  aku  tak  ada  puji  kau  pun!’.  Macam  itulah  dia  kata  pada  budak  tu.  Taulah  muka  dia  handsome  tapi,  tak  teragak  nak  hina  orang  macam  tu.  Merah  muka  budak  tu  kena  tuba.  Dah  hidung  dia  memang  macam  tu,  nak  buat  macam  mana?Reasonnya,  budak  tu  melangut  kat  depan  meja  budak-budak  office  sebab  nak  mengurat  pekerja  dia.  Salah  budak  tu  jugak  tapi  bos  aku  tu  tak  perlulah  sampai menghina  muka  orang,”  Diela  bersuara  bengang.
Abby  mendengus  geram.  Kalau  dapat  dilanggar  lari  bos  Diela  ini,  sudah  lama  dia  buat.  Entah  siapalah  insan  malang  yang  sanggup  menemani  hidup  insan  bongkak  dan  angkuh  seperti  Arrayyan  itu.  Patutlah  umur  tiga  puluh  satu  pun  masih  tidak  berkahwin  lagi!  Kecil-kecil  tak  nak  mati,  besar-besar  menyusahkan  hati  orang!  Tempelak  Abby  di  dalam  hati.
“Kejamnya!”  Abby  bersuara  bengang.
“Hah  tau  takpe.  Kalau  kau  tengok  calon  keempat,  kau  tak  payah  tanya  akulah.  Kau  sendiri  pun  dapat  jawapannya.  Tak  sesuai,”  Diela  berkata  dengan  tenang.  Abby  mengepal  penumbuknya.  Ada  masa,  dia  mahu  ‘mengajar’  bos  Diela  itu  agar  menghormati  orang.
“Aku  dah  cakap  pada  bos  aku,  ciri-ciri  pengganti  aku.  Dah  dia  menganjing,  aku  cakaplah  ciri-ciri  kau.  Babe,  tolonglah  aku?”  Diela merayu  lagi.  Abby  menggeleng-gelengkan  kepalanya.  Tak  sanggup  dia  dihina  sebegitu  oleh  bos  Diela  itu  nanti.
“Tak  naklah!”  ditolaknya  mentah-mentah.
“Alah.  Tolonglah,  aku  cakap  macam  ni,  orangnya  cantik,  manis,  telinga  tak  besar  macam  saya,  langsing,  tinggi  sikit  daripada  saya,  berkarisma,  hidung  mancung,  mata  cantik,  gigi  tersusun,  jalan  lenggang  lenggok  tali  kecapi.  Aku  senaraikan  ciri-ciri  kaulah  babe.  Aku  boleh  buat  apa?  Dia  nak  pekerja  yang  macam  tu.  Nanti,  dia  suruh  aku  bawak  kau,”  Diela  bersuara  cemas.  Abby  terbuntang  bagai  nak  gila.  Bukan  main  lagi  kau  puji  aku  ye  Diela?!!
“No  way!”  muktamad  keputusan  Abby.

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design