Selamat Malam, Cinta PROLOG

EKHEM!  Ni  cubaan  aje  tau?  Mini novel aje. Tak mampu  nak  karang  panjang-panjang.  Selamat  membaca. muah sikett...

PROLOG

“JANGAN  tunggu  abang.”  Rasydan  berpesan.  Aku  menelan  liur.  Kenapa  aku  terasa  hati  bila  dia  berkata  sedemikian?  Aku  tidak  suka  pada  kata-katanya.  Aku  isteri  dia.  Haruslah  aku  menantinya.  Aku  isteri  yang  setia.  Akan  tetap  menantinya  sampai  bila-bila.  Sampai  ke  penghujung  waktuku.

“Sibuk  sangat  ke  abang  sampaikan  Irqin  tak  boleh  nak  tunggu  ni?”  soalku  sayu.  Gagang,  aku  lekapkan  dengan  bahu  kiriku  sementara  tangan  mula  menconteng  sesuatu  di  kertas  kosong.  Contengan  yang  menunjukkan  protes  sebenarnya.  Di  atas  kertas  itu  aku  tulis,  ‘Abang  tak  sayang  Irqin  lagi’.

“Cinta  hati  abang,  that’s  not  what  I  mean.  Abang  busy  sikit  hari  ni.  Abang  balik.  Abang  akan  balik  juga.  Jangan  risau  okey?  Tapi  abang  balik  lewat.  Jangan  berharap.”  ujarnya  memujuk.  Jangan  berharap?  Untuk  apa?

“Abang,  Irqin  rasa  tak  sedap  hati  sangat  ni.  Tell   me  why?”  soalku  manja.  Air  mata  berlinang. 

Benar,  hatiku  rasa  tidak  enak.  Hari  ini  sahaja  ada  dua  buah  cawan  yang  terlucut  dari  tangan,  jatuh  terhempas  ke  lantai.  Pecah!  Bagaikan  ada  petanda  buruk.  Aku  takut.  Aku  tidak  suka  percaya  kepada  perkara  seperti  ini  tetapi,  ya.  Aku  takut!  Tetap  juga  ada  rasa  tak  sedap  hati  bila  perkara  yang  sama  terjadi  sebanyak  dua  kali!  Aku  terlalu  cuaikah?  Atau,  dia  curangkah  di  sana?

Nothing,  Cinta...  abang  rasa  Irqin  stress  sangat  ni.  I’m  so  sorry.  Abang  dah  buat  Irqin  rasa  stress  sebab  abang.”  dia  memohon  ampun.  Aku  rasa  nak  menangis  sahaja.  Inilah  pertama  kalinya  kami  berpisah  pada  waktu  lewat  malam  begini.  Sudah  jam  dua  belas  setengah!  Aku  rindukan  dia.  Macam  mana  aku  nak  tidur  tanpa  ucapan  dan  kucupan  selamat  malamnya?

“Abang,  Irqin  rindu.”  aku  meluah  tanpa  segan.  Semuanya  jadi  tak  kena  bila  dia  tiada  di  sisi.  Siapa  suruh  dia  manjakan  aku?

“Abang  tahu,  sayang.  Abang  pun  rindukan  Irqin  juga.  Pergi  tidur  dulu.  Abang  balik  nanti,  abang  ucapkan  pada  Irqin.  Setiap  malam.  Selamat  malam,  cinta.”  dia  mengucapkannya.  Aku  menggeleng-geleng  tidak  mahu.  Lupa  pula  yang  dia  tidak  nampak  gelenganku.

“Irqin  tak  nak  abang  ucap  dalam  talian.  Irqin  nak  abang  ucap  kat  tepi  telinga  Irqin,  secara  live.  Nak  rasa  desahan  nafas  abang.  Irqin  tak  boleh  tidurlah  kalau  macam ni.”  aku  menangis.  Dia  yang  biasa  manjakan  aku  seperti  ini,  sekarang,  terpaksalah  dia  terima  aku  versi  manja  ini.

“Ya  Allah,  kesiannya  sayang  abang  ni.  Abang  patut  temankan  Irqin,  kan?  Jahatnya  abang  ni.  Pentingkan  kerja  saja.  Kejap  ya,  sayang?  Abang  balik.  Tunggu  ya?  Abang  temankan  sayang.”  dia  mula  memujukku.

“Abang.”  panggilku.

“Ya  sayang.”  sahutnya.

Drive  safe.  Irqin  sayang  abang  sangat-sangat.”  luahku.

“Abang  pun  sayangkan  sayang.  Sayang  sangat-sangat.”  luahnya  perlahan.  Namun  tetap  menusuk  ke  jantung.  Abang,  Irqin  tunggu  abang.  Irqin  takkan  tidur  selagi  abang  tak  balik.


“SELAMAT  malam,  cinta.  I  love  you.”  bisikan  halus  menyapa  telingaku.  Aku  membuka  mata  dengan  bersusah  payah  dan  tersenyum.  Aku  tertidur  juga  rupa-rupanya.  Lama  sungguh  menanti  suamiku  pulang.  Pelik.  Biasanya  aku  tak  boleh  tidur  tanpa  dia  di  sisi.

“Bila  abang  balik?”  aku  berpaling  ke  arah  suaranya  tadi.  Eh?  Tiada  orang?

“Abang?”  panggilku.  Kaki  kuhayun  ke  sekitar  bilik.  Di  sebalik  langsir  yang  biasa  dia  bersembunyi.  Tiada!  Eh?  Rasydan  belum  pulang  lagikah?  Suara  siapa  aku  dengar  tadi?  Aku  melangkah  ke  bilik  air  pula.  Tiada  juga.  Dada  sudah  terasa  senak.  Janganlah  ada  sesuatu  yang  buruk  berlaku  pada  dia!

Ting  tong!  Loceng  rumahku  berbunyi.

Aku  tersenyum!  Mimpi  rupa-rupanya!  Rasa  hangat  lagi  desahan  nafas  dia  di  telingaku.  Dia  baru  sampai  rupa-rupanya.  Sudah  jam  dua  pagi.  Baru  sampai?  Ni  dia  melencong  ke  mana  entah?  Pintu  kubuka.

“Abang!”  suaraku  terhenti  apabila  bukan  suamiku  di  muka  pintu  tetapi...  dua  orang  anggota  polis.  Seorang  lelaki  dan  seorang  lagi  perempuan.  Ya,  mereka  memakai  jaket  polis.  Sebab  itu  aku  tahu  mereka  itu  polis. 

“Maaf,  saya  ingatkan  suami  saya.”  aku  menutup  semula  pintu  tetapi  tidak  rapat.  Sekadar  menyembunyikan  aku  yang  berpakaian  tidak  berapa  manis  untuk  dipandang  ini.  
“Err,  pu...  puan...”  panggil  anggota  polis  wanita  itu.

“Ya  saya?”  soalku.

“Puan  Nazreena  Irqin?”  soal  polis  itu  lagi.

“Ya  saya?”  aku  sudah  rasa  tak  sedap  hati.  Suamiku  mana?

“Kami  minta  maaf  puan.  Boleh  ikut  kami  ke  hospital?  Err...”  si  polis  lelaki  mula  bersuara.  Tetapi  tergagap-gagap.  Hati  aku  semakin  rasa  tak  enak!  Melihat  wajah  pucat  dua  orang  pegawai  polis  itu  membuatkan  aku  rasa  tak  senang  hati.

“Kenapa?”  soalku  membuka  semula  pintu  menjengulkan  kepalaku.  Air  mata  tiba-tiba  berlinang  bila  melihat  wajah  serba  salah  mereka.  Wajah  yang  akan  memberitahuku  berita  buruk.  Aku  yakin...  

“Suami  puan,  Encik  Rasydan  Hakim  bin  Ibrahim,  kan?  Dia...”  Lututku  sudah  terasa  lembik!  Badanku  menggeletar.  Nama  penuh  suamiku  disebut.  Abang...  

0 komen:

Post a Comment

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design