Geng Backpacker ke Phuket (ROAD TRIP) - Day 1

Ekhem.  Assalammualaikum. 
(KORANG BOLEH SKIP MUKADIMAH NI DAN TERUS PERGI KE TARIKH 11 FEBRUARI TU) 

Dah  lama  kami  pergi  Phuket  tapi  baru  hari  ni  aku  tergerak  hati  nak  tulis  jurnal  perjalanan  kami  yang  INSANE  tu.  Fuh.  Fikir  sepuluh  kali  jugak  sebab  macam-macam  yang  nak  kena  tulis  ni.  Nak-nak  penulis  novel  macam  aku  yang  tulis.  Cerita  yang  patut  ringkas  kang  jadi  panjang  berjela. 

Korang  hadap  ajelah  ek?  Aku  highlight  point  penting  kalau  korang  rasa  membaca  tu  bukan  amalan  yang  sihat.  Hahahahah!

Macam  mana  aku  boleh  terjebak  dengan  geng  bas  sekolah  ni?  Sapie  la  ni.  Dia  desak  aku  pergi.  Siap  dia  masukkan  aku  dalam  group  backpacker  tu  lagi.  Haram  J  betul.  Perangai  dia,  dari  dulu  aku  perhati.  Memang  annoying!  Memandangkan  aku  kawan  baik  dia,  layankan  ajelah.  Inilah  mesej  bukti  betapa dia mendesak  aku. (Maafkan  bahasa  kami  yang  sungguh  kasar  itu.  Biasalah.  Mesej  ngan  kawan  baik,  bahasa  mana  pernah  baik.)  





Maka,  terpaksa  jugaklah  aku  bersetuju...  (-___-")

Geng  Backpackers  :  Kami  pergi  berlima.  Pada  awalnya,  kami  plan  nak  pergi  berempat  (Aku,  Sapie,  Syazwan,  Amalina).  Tapi aku tak boleh 'hidup' tanpa adik aku! cehhhh. Tak ah! Sebenarnya, aku nak jimat (Maklumlah, tengah pokai)...   
So,  aku  paksa  adik  aku  (Abby)  ikut  sekali.  KAHKAHKAH!  Letih  nak  pujuk  mak  abah  supaya  benarkan  aku  bawak  adik  aku.  Mujur  berjaya! Beserta pesanan yang panjang berjela) 

Aku  nak  mulakan  sewaktu  kami  kat  Sempadan  teruslah.  Kalau  aku  mula  dari  awal  aku  kat  Lipis,  kau  orang  takkan  dapat  bayangkan  betapa  kentalnya  hati  dua  anak  gadis  Siah  Lee  ni.  Kahkahkah!  Total  perjalanan  dari  Lipis  ke  Sempadan  Kedah  saja  kami  ambik  masa  lebih  15  jam.  So,  biarlah  aku  bercerita  pengalaman  dari  Sempadan  aje  supaya  korang  tak  merasa  penat  yang  aku  dan  adik  aku  alami. 


11  February  2016 – KHAMIS

Pukul  6  pagi  kami  dah  terpacak  dekat  sempadan  Kota  Tinggi.  Tak  sabar  nak  cop  Passport  aku  yang  baru  renew  tu.  Heheh!  Dari  sempadan  Kedah,  kami  jalan  kaki  ke  Sempadan  Thai  sana.  Berpeluh  kecik  besar  jugaklah.  Agak  lama  kami  stuck  kat  sempadan.  Kena  tunggu  itulah,  inilah. 

Kami  kena  bayar  tau.  Bukan  free-free  je  masuk  negara  dia.  Ala,  macam  pelepasan  dia  nak  bagi  masuk  negara  dia  tu  la…  benda  entah  orang  panggil.  Aku  kena  bayar  RM4.  Masih  lagi  duit  Malaysia. 
INILAH geng kami...

Lepas  dah  cop  passport,  kami  jalan  kaki  cari  van  ke  Hatyai.  GIGIH  mencari  van  murah.  Jangan  terus  main  terjah  je  tau.  Dia  kena  pandai  tawar  menawar.  Kalau  still  rasa  mahal  dan  tak  berbaloi,  blah,  cari  van  lain.  Kali  ketiga  baru  jumpa  van  termurah.  57  baht.  Terus  setuju.  Diaorang  tunggu  penumpang  lain  dulu.  Sampai  full,  baru  gerak. 
sementara tunggu van penuh...
Perjalanan  ke  Hatyai  ambik  masa  sejam  lebih  jugaklah.  Entah?  Aku  tertidur  dalam  van.  Weh,  penat  gila  okey?  Aku  ngan  adik  aku  dari  Lipis  haa.  Sampai  kat  sana,  waktu  Thailand  pukul  7.40 pagi kut?  Kami  terus  beli  tiket  bas  untuk  ke  Phuket. 

Bukan  terus  beli  tanpa  usyar  okey?  Kami  usyar  dulu  harga  tiket.  Yang  mahal-mahal  tu  aku  syak,  bas  ekspress  la.  Kami  dapat  bas  paling  murah.  Tapi  tentulah  bas  lompat.  Dia  akan  berhentiiiii  memanjang.  Tak  kisahlah,  asal  murah…  (waktu  tu  memang  pikir  nak  murah  je…  yelah  memasing  bawak  duit  cukup-cukup  makan  aje)  harga  tiket  bas,  260  baht  seorang.  Convertlah  sendiri  duit  Msia. 

Sementara  tunggu  bas  nak  gerak  pukul  8.20  pagi  tu,  sempatlah  kami  cari  makan  dulu.  Makan  pagi  berdekatan  gila  dengan  stesen  bas.  Yelah,  takut  tertinggal  bas  kang,  meraunglah  sebab  barang-barang  dah  letak  kat  dalam  bas  tu. 

Makan,  harga  dia  bergantung  pada  apa  yang  kau  orang  makan.  kalau  perut  korang  besar,  selera  besar,  jangan  salahkan  aku  bagi  bajet  tak  betul.  :P  Aku  dengan  adik  aku  makan  nasik  kerabu.  Minum  air  teh  ais.  Memang  sedap  gila  babaslah  teh  dia! 
Kami makan kat sini. Kedai makan ape tah nama dia.
Aku  ngan  Abby  dikenakan  bayaran  45  baht  seorang.  Sebenarnya  tu  dah  consider  mahal  sebab  bukannya  ada  apa  sangat  pun  dalam  nasik  kerabu  dia.  Tak  kisahlah,  janji  perut  kenyang.  Oh  ya,  mak  cik  tu  pandai  cakap  melayu.  Dio  kecek  kelate. 

Lepas  makan,  kami  sempat  beli  simkad.  Si  Sapie  cakap,  sampai  Phuket  nanti  belilah!  Eleh,  dia  bolehlah…  dia  lelaki.  Siapa  nak  risau  kan?  Aku  gaduh  gaklah  ngan  dia  sebab  aku  dah  janji  ngan  parents  aku  yang  aku  akan  selalu  update  kat  diaorang  kat  mana  kitaorang.  Yelah,  aku  bawak  Abby  kan…  anak  kesayangan  diaorang  tu.   Hal  ni  bukan  remeh  tau!    

Harga  simkad  tu  95  baht.  Pepandai  carilah.  Ada  yang  unlimited.  Tapi  semua  dah  disapu  bersih.  Tinggallah  yang  6GB  je.  Sauk  jelah  mana-mana  pun.  Dalam  bas,  terus  kami  aktifkan  nombor  tu.  Tulisan  bahasa  Thai  oke?  Aku  tak  taulah  sejak  bila  aku  celik  bahasa  Thai.  Molek  pulak  simkad  tu  berfungsi.  KAHKAH!  Dekat  setengah  jam  jugaklah  duk  belek  ke  benda  alah  tu.  Dapatlah  update  kat  famili  yang  kami  dah  kat  Hatyai! 

Okey,  satu  tips  untuk  kau  orang  yang  nak  jimat  hardcore  macam  kitaorang.  Korang  boleh  beli  satu  je  simkad,  pastu  share  tenet  tu  melalui  hotspot.  Sapie  la  ni...  bab  jimat  kedekut  tu  memang  beri  kat  dia.  Kreatif  otak  dia. 

Perjalanan  ke  Phuket  sangat  jauh.  SAAAAANGAT  jauh.  Tepu  duk  dalam  bas  tu  nak  dekat  9  jam  tahu?  Sebab  banyak  berhenti  kut?  Dekat  Krabi  pun  dia  berhenti  jugak.  Untuk  sembahyang  sebab  diaorang  ni  ramai  jugak  orang  Islam.  Lagi  diaorang  berhenti  dekat  mana  lagi  entah?  

Lepas  tido,  tido.  Last-last  tak  reti  nak  tido  dah  kami.  Waktu  ni,  bantal  leher  tu  memainkan  peranan  penting  tau?  Bawak  okey?  Adik  aku  ngan  aku  bawak  bantal  leher  yang  boleh tiup  tu.  Bila  tak  nak  pakai,  buang  angin  dia.  Senang.  Jimat  ruang.  Ringan.  Boleh  pakai  bila-bila.  Sangat  berguna! 
ni la hasil muka adik aku... Duk berjam-jam lamanya dalam bas.
Takde gaya muka manusia dah aku tengok. Bantal tu la aku maksudkan. 

Jujur  aku  cakap,  aku  naik  menyampah  tengok  muka  yang  sama  kat  tepi  aku.  (ABBY).  Sorry  dik.  Bukan  sembilan  jam  akak  hadap muka  kamu.  Dari  Padang  Tengku  -  Lipis  -  KL  -  Shah  Alam  -  Ipoh  -  Kedah  -  Hatyai  -  Phuket!)  lastly,  sampai  jugak  kami  ke  Phuket.  Waktu  tu  ingatkan  penderitaan  kami  akan  berakhir.  Tapi  BELUM  ya,  tuan-tuan  dan  puan-puan…
 
Sampai  kat  Stesen  bas  Phuket  tu,  kami  kena  cari  kenderaan  lain  ke  hotel  kami  pulak  yang  terletak  dekat  Patong!  Patong  is  jauh,  you  know.  Sejam  lebih  perjalanan  tolak  tambah  jalan  jammed.  Kami  sampai  waktu  petang  so…  orang  ramai  keluar  waktu  tu  mungkin  sebab  nak  tengok  sunset.  Kami  tak  naik  tuk  tuk.  Mahal!  Naik  van,  harga  100baht  seorang.  

Ni dalam van. Dalam perjalanan ke Patong. Ko tengok Sapie tu... sampai
tertido dia, beria duk tenung adik aku.
( Dari dulu dia sibuk suh kirim salam kat adik aku)
Adik aku pulak muka bukan main jahat lagi. HAKHAKHAK!
Dari gambar ni aje, ko boleh tahu betapa
tak kentalnya seorang Sapie dan betapa kentalnya anak dara Siah Lee.
Adik aku still boleh tersenyum walaupun berpuluh jam
dia mengembara. KAHKAH.

Driver van tu hantar  sampai  ke  depan  hotel.  Relax  Guesthouse.  Nak  kata  relax  tu,  tak  relax  jugaklah  sebab  aku  ngan  adik  aku  dapat  bilik  hotel  di  tingkat  paling  atas.  Tingkat  empat,  tanpa  lif  ya  tuan-tuan  dan  puan-puan.  Aku  ulang  balik,  TANPA  LIF!  Waktu  memanjat  tangga  tu,  carutan  versi  Melayu,  Inggeris,  Thailand  semua  keluar.  Semput  mokcik! 

Lobi hotel tu. 

Aku  tak  recommend  sangatlah  hotel  tu  sebab  katil  dia  tak  stabil.  Duduk  kat  tepi  sikit  je,  terjongket!  Bukan  itu  saja,  dia  takde  lif.  Itu  yang  aku  berdendam  sangat  dengan  hotel  tu.  TAKDE  LIF!  Dahlah  WIFI  tak  dapat  langsung

Tapi,  yang  bagusnya,  sebelah  dia  je  ada  tempat  sewa  motor.  Pastu,  jalan  kaki  ke  mana-mana  memang  dekat!  Tu  je  kebaikan  dia.  Yang  lain,  tarak! 
Harga  hotel  ni,  aku  tak pandai  nak  bagitau  secara spesifik  sebab  kami  bayar  RM140  dari  dalam  Malaysia  lagi  untuk  diagih-agihkan  minyak,  tol  (ipoh-  kedah),  parking  kereta  kat  Sempadan  tu  (dalam  Malaysia),  dan  duit  hotel.  Yang  pasti,  waktu  balik  tu,  ada  baki  duit  yang  kami  bayar  tu.  

Sampai  je  bilik,  itulah  perasaan  yang  paling  HEAVEN  sekali…  aku  ngan  Abby  tak  mampu  bukak  mulut.  Jumpa  katil  macam  jumpa  suami.  Duk  embrace  gila-gila.  HAHAHAH!  Itulah  kali  pertama  kami  dapat  berbaring  setelah  lebih  sehari  kami  mengembara  oke?  >.<
Nampak kaki katil tak? tak kan? Tak stabil langsung! Mujur katil.
Stabil tak stabil, lain cerita.
Ini yang aku dengan Abby nanti-nantikan sepanjang perjalanan kami.
Disebabkan  seharian  tak  mandi  (dari  Lipis  10  Feb),  kami  tak  boleh  bercinta  dengan  katil  lama-lama.  Lagi  satu  perut  lapar.  Tak  makan  sepanjang  duk  dalam  bas  tu.  Memang  tak  makan  langsung  lepas  kami  makan  nasik  kerabu  tu.  Toyoyoiyoi  perut  berbunyi.  (Aku  sarankan,  korang  cari  roti  ke  apa  ke  waktu  kat  Hatyai  lagi.  Buat  alas  perut  dalam  bas). Jangan  ulangi  kesilapan  kami.  

Lepas  mandi,  tukar  baju  semua,  Syazwan  (ketua  pergerakan  kami)  datang  ketuk  pintu  bilik.  Ajak  pergi  jalan-jalan  cari  makan.  Diaorang  dah  tunggu  kat  bawah.  Kami  tak  baca  mesej  dia  yang  suruh  kami  siap-siap  tu.  Sorry  korang…  HAHAHA!  
 
Nak  cari  kedai  makan,  satu  lagi  masalah.  Bukan  takut  tak  halal  ke  apa, sebab  kedai  halal  dia  memang  bersepah.  Tapi…  penuh  gila  babas  orang.  Memang  ramai  gila  orang.  Mat  saleh  pulak  tu…  hekhek.  Takde  kaitan  kan.  >.<  sementara  cari  kedai  tu,  kami  sempat  duk  usyar  harga  pakej  island  hopping.  Aktiviti  untuk  besok. 

Si  Sapie  ni  bergaduh  dengan  mak  cik  tu  sebab  mak  cik  tu  tipu.  Sebelum  bayar,  kata  lain.  Dah  bayar  kata  lain.  Sapie  mintak  balik  duit  kami.  Pastu  mak  cik  tu  campak  duit  tu  kat  kami  dan  halau  kami.  Katanya  jangan  datang  lagi.  Kehkehkeh!  Siapa  suruh  tak  jujur,  kan?  Hati-hati  eh  dalam  memilih  pakej  Island  hopping  ni…  kami  dapat  pakej  yang  berpatutan.  1050baht  untuk  Phi  Phi  Island,  Maya  Bay,  apa  Island  lagi  tah. 
Ni waktu kami jalan-jalan cari pakej Island Hopping
Lepas  tu,  baru  pergi  makan.  Adeh,  lapo  perut  mok  cik.  Tak  ingat  nama  restoran  tu.  Tapi  memang  popular.  Makanan  dia  sedap  tapi  harga  pun  boleh  tahan  sedap.  Menangis  kejap  membayarnya.  Aku  ngan  adik  makan, harga  270baht.  
Ini kedai makan tu... Sementara tunggu makanan, kami bergambar
dulu.

Pastu  kami  jalan-jalan  kat  Bangla  Road  dan  Pantai  Patong.  Sesiapa  yang  imannya  mudah  goyah,  tak  digalakkan  ke  sini.  Nyah,  perempuan  betul  pun  aku  takleh  beza.  Menari  tiang,  macam  hape  je. 


Dekat  Pantai  Patong  tu,  ada  orang  yang  promot  lantern  macam  cerita  kartun  Tangled  tu.  Ada  macam-macam  saiz.  Memang  impian  aku  nak  bakar  benda  tu  dulu  kalau  aku  ke  Phuket.  Tapi…  aku  pernah  buat  research  dulu  pasal  benda  tu,  tak  elok  untuk  environment.  Boleh  menyebabkan  hutan  terbakar  etc.  Jadi,  pencinta  alam  tak  digalakkan  buat  kerja  membako  lantern  tu  ye.  (Sahih  ke  tak,  tak  tau  la. Cer  gugel  tengok.  Tapi  dengarnya  negara  India  dah  banned  aktiviti  tu) 
Okey, waktu ni memang kami dah mengantuk dan penat sangat.
Tapi still nak bergambar dekat Pantai Patong. Hakhakhak! 

Kami  balik  hotel  terus  tido.  Yeay!  Tido  sebab  letih  panjat  tangga  oke.  HAHAHAHAH!  Kalau  ikutkan  malasnya  nak  tido  lagi.  Tapi  besok  kena  bangun  pagi.  Island  hopping  lagi…  kami  dahlah  tak  sempat  nak  rehat  sangat  waktu  sampai. 

Ada  benda  ni  nak  cakap…  Adik,  awak  memang  hebat!  Aku  respect  sangat  dekat  Abby  sebab  dia  langsung  tak  merungut.  Aku  penat.  Aku  tau  dia  pun  penat.  Perjalanan  kami  bermula  dari  Padang  Tengku.  Aku  tau  dia  pun  naik  muak  tengok  muka  aku  24  jam.  Dekat  rumah,  kami  tak  macam  tu  pun.  Jumpa  untuk  4-5  jam  sehari.  HAHAHA! 

Aku  respect  kat  dia  sebab  even  kawan  aku  si  Sapie  tu  pun  merungut  macam-macam.  Laparlah.  Penatlah.  Mengantuklah.  Bila  nak  sampailah.  Etc...  etc!  Sampai  aku  rasa  nak  cekik dia  sampai  biru.  Macam  dia  seorang  je  yang  penat,  kan?  Kah!  Adik,  you  rock!  Akak  boleh  backpacking  lagi  dengan  adik  nanti! (Pernah  dah  pergi  ke  Singapore  dengan  adik.  Dia  memang  kurang  merungut)  

Hari  kedua,  bersambung  nanti  eh?  Tak  larat  nak  tulis  dah.  Inilah  akibatnya  kalau  geng-geng  backpacker  suruh  aku  yang  catat.  Dah  aku  bagi  detail…  HAKHAKHAK! MAAFLAH gambar tak berkualiti sebab penat kan... main snap je. Hari kedua, lawa sikit gambarnya. >.< 



1 komen:

  1. Assalamualaikum deknalee..nk tanya..ingat lg kt mana ambik pakej islan hopping

    ReplyDelete

 

LunaSAMS Template by Ipietoon Cute Blog Design